Misti Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 Vi har fått oss katt... Den er på en måte helt renslig... den går på doen sin og gjør bommelom men den tisser rundt i huset... kan ikke fatte hvordan jeg skal få den ren.. har barn og syntes dette er ganske ekkelt... Om jeg ikke hadde tatt katten når de nvar liten hadde den blitt avlivet, jeg vurdere nå og gjøre det.. for med små barn kan jeg ikke ha en uresnlig katt.. jeg er også gravid og er redd for toxoplasmose. mannen tar kattedoen, men vil ikke tørke opp kattepis... og han er jo ikke hjemme til en hver tid heller. hva ville dere gjort?
miriams Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 hei. noen katter liker ikke at det er bæsj i kassa, og går da andre steder. andre ønsker en kasse til det ene og en til det andre. dersom det er en hankatt kan den ha begynt å markere inne, da vil sanns sterilisering hjelpe. den kan også ha en urinveisinf (tror det gjelder eldre katter, vet ikke hvor gammel din er). Vi har katteluke hjemme og har ikke kattedo. Pusen går ut når den må noe (i naboens blomsterbed muligens....) Dyrlegen kan sikkert hjelpe med noen råd. lykke til
Misti Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. februar 2009 Jeg plukker ut bæsjen hele tide.. for kassa står på kjøkken...katten flytta fra mamman for 2 måneder siden... og det er ikke skvetting... jeg ville nå som den går i trappa flytte doen ned.. men kan jo ikke det når den tisser på gulvet og det ikke er lang til kassa... vanskelig.. katten er fin og søt men kan rett og slett ikke ha en katt som tisser inne.. mange mener at om katten først har begynt og tisse rundt vil den ikke slutte.. er så usikker
☆Anonymia☆ Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 Du kan ikke avlive katten fordi den er urenslig !! Da er det dere som har vert for slappe med å "oppdra" den... Har hatt mange katter i mitt liv og har fått alle til å gå på do ute.. Du kan først og fremst kastrere/sterilisere den.... Så kan du begynne å sette kattesanden ute,eller når du ser katten skal på do,sett den ut... Vis den kattesanden som står ute,så den vet do betyr ut.. Og kattesanden og kattetisset kan du helt fint ta,er bare til åvaske seg etterpå...=)
Ajam Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 Ville kontaktet dyrlege å hørt med dem. Kan jo være en medisinsk årsak. Har dere masse ting ståenden på gulvet? Katten til en venninne tisser på bagger, jakker og slikt som ligger på gulvet. Når det er ryddig, bruker han dom eller går ut. Håper dere finner ut av dette. Syns ikke avlivning er noe alternativ.
Dotten Skrevet 11. februar 2009 #6 Skrevet 11. februar 2009 Som det skrives over her kan det være urinveissykdom. Det hadde vår i hvert fall når den gjorde det. Litt antibiotika og pusen var frisk. Ellers er det viktig at doen er ren til enhvert tid. Må skifte/ta ut bæsj og store tisseklumper hver dag. Helst to ganger om dagen, eller etter behov. Det lukter jo vondt og ikke noe særlig å ha inne. Jeg tømte tissekassen hver dag jeg når jeg gikk gravid. Brukte spade. Vasket alltid hendene etterpå, før jeg tok i noe annet. Jeg er tokso negativ, og har hatt katt hele livet. Fikk bare et par ekstra blodprøver under svangerskapet, men er fortsatt negativ. Tror det skal mye til å bli smittet faktisk. Det er faktisk større sannsynlighet å bli smittet av dårlig stekt kjøtt eller dårlig vasket salat... men det har ikke noe med tisseproblemet til katten din å gjøre da. Men sørg for å ta den i fersk gjenring om du klarer. Si nei, nei, nei, og ev. "kast" den ut eller ut i gangen om det er innekatt. "Straffe" den litt. Ev. sett den i tissekassa med en gang den viser tegn til å ville tisse, ev. tisser, har tisset!!! Lykke til med pus, svangerskapet osv.
Misti Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 11. februar 2009 Det er leker på gulvet,,, tisser ikke på de.. Altså... katten er egentlig renslig.. men mange ganger når den skal tisse... så kan jeg se den løpe rundt og grave.. da tar jeg den på do.. men når vi ikke ser det så tisser den på gulvet.. altså... er jo ikke no snilt og gi bort en katt som tisser inne.. ingen vil ha den.... og jeg syntes det er ekkelt med barn og en katt som tisser inne.. den er for liten til og gå ut i denne snøen.. venter ny baby..... er derefor jeg spør om råd.. vil jo ikke avlive den .. men går virkelig ikke og ha en katt som tisser inne...
Misti Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 11. februar 2009 takk for svar,.. tar den til dyrelegn for og sjekke...=) tømmer sanda hver dag...
dårlig ånde Skrevet 11. februar 2009 #9 Skrevet 11. februar 2009 hvor gammel er katten? mulig at den ble tatt fra moren for tidlig, og at denne urensligheten er en "nervøs plage" den har i den forbindelse. eller at den er misfornøyd med kattekassa på en eller annen måte. våre katter tisser utenfor når de synes kassa har blitt for ekkel. kassa skal helst renses hver dag, og tømmmes og vaskes med klor én gang i uken. vi har forøvrig med stort hell byttet til parfymert kattesand, kjøpes på dyrebutikk. bytte av sand gjorde en stor forskjell her hvertfall. hvis ingen av rådene du får her på dib hjelper, burde du spandere på deg en kattepsykologibok synes jeg. vi har hatt en, men jeg vet ikke hvor den er nå. man får helt sikkert bestilt noe sånt på nettet, og der kan man ofte få råd om så mangt. helt til slutt vil jeg si at jeg, og mange med meg, synes at å avlive en katt fordi den er urenslig er helt legitimt - så lenge du har prøvd alt annet for å få den renslig. 2 måneder er for kort tid til å ta en slik avgjørelse synes jeg, jeg ville prøvd andre løsninger først. og, når jeg sier avlive, så mener jeg å ta den med til dyrlegen for å gi den en sprøyte, ikke slippe den løs i skogen eller gi den bort til noen andre eller andre lure løsninger som folk velger. lykke til med katten da, håper det går bra!
Misti Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 11. februar 2009 er et dyre menneske.. hadde ikke gjort dette på annen måte enn hos dyrlege.. det med sanda er gjort.. nei ble ikke tatt fra moren for tidlig.. vi prøver og prøver.. =) takk for råd og tips.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå