Silje og Vaniljebollene Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 Fikk beskjed om at jeg måtte avgjøre selv om jeg ville ha henne hjemme fra barnehagen. Det renner litt grønt puss fra begge øynene. Ikke mye. Og hun er ikke rød. Er dette noe man må dra til legen med? Har begynt med saltvannsøyedråper i dag, men det har vel ingen effekt. Noen som har vært gjennom noen runder med øyekatarr før?
Pooosi Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 øyekatarr er utrolig smittsomt, du må til legen å få skikkelige dråper, funker ikke med bare saltvann, så fort kuren er begynt kan barnet dra i barnehagen, men før påbegynt kur skal d holdes hjemme
mamman til to gutter Skrevet 11. februar 2009 #3 Skrevet 11. februar 2009 Veldig ofte hjelper det med kun saltvann. De fleste øyekatarrer skyldes virus og da hjelper uansett ikke antibiotikadråpene man får av legene. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=494752 Veldig fin link å lese, jeg syns den har hjulpet meg med å skjønne om det er nødvendig å behandle eller ikke.
Tipp topp Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 Det er stort sett unødvendig å behandle hvis hun ikke er veldig plaget da det ofte skyldes virus. I henhold til de nye retningslinjene fra folkehelseinstituttet kan hun fint gå i barnehagen uten behandling, se under. Øyekatarr (konjunktivitt) Med dagens kunnskap er det ikke av smittevernhensyn grunnlag for å anbefale at barnehagebarn ved mild til moderat øyekatarr holdes hjemme. Bare ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse bør barnet av smittevernhensyn holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt. Ved kraftig øyekatarr vil det vanligvis være behov for legekontakt, og barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre behovet for å være hjemme fra barnehagen. Det må være opp til barnets foresatte å avgjøre om et barn som har symptomer på konjunktivitt skal undersøkes av lege. Dersom behandling igangsettes kan barnet gå i barnehage dagen etter igangsatt behandling. Barnehageansatte kan generelt ikke forlange at barn med konjunktivittsymptomer skal undersøkes eller behandles med øyedråper før de kan få gå tilbake til barnehagen, men kan ved tvil drøfte dette med barnets foresatte. Ved usikkerhet bør smittevernlegen i kommunen kontaktes.
Snupi27 Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 emilie har øyekatarr nå og blir holdt hjemme i morgen og muligens fredag. ikke bare pga øyekatarr men forkjølelse. hadde hun ikke vært så forkjølet hadde hun blitt sendt i bhg i morgen fordi hun har begynt med dråper i kveld. det er utrolig smittsomt.. holder bare med at barn gnir seg i øynene og tar på andre og de selv tar hånden i øyenne.. da er det gjort.. mange bhg tar ikke imot barn om de ikke har vært hos lege og fått dråper.. bruker de saltvann kan de og få beskjed om å holdes hjemme fra noen bhg. det gjør de i vår bhg.. og jeg er enig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå