Heleneharepus Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 Er litt stressa nå.....fått resultatene fra blodprøvene av Toxmoplasma som viser at jeg har antistoffet i meg, dvs at jeg har hatt infeksjonen. Da jeg gikk gravid første gang hadde jeg ikke hatt det. I begynnelsen av svangerskapet spiste jeg rått kjøtt og ba de på legekontoret om å ta listeriaprøve samtidig som denne toxo-prøven (ble litt syk noen dager etter at jeg hadde spist det råe kjøttet) Nå når jeg har fått svaret, har de visst ikke tatt prøve på listeria, bare denne toxoplasma. Det står: Taler for tidligere gjennomgått infeksjon. Fosteret er beskyttet mot infeksjonen. Ny prøve er ikke nødvendig. MEN - enn om jeg fikk smitten av det råe kjøttet jeg spiste - det eneste jeg vet er at jeg ikke var smittet for tre år siden.. Abort er jeg ikke redd for nå etter over halvgått svangerskap, men det er jo fare for alvolig misdannelse.......ville de sett det på ultralyd? Noen som har peiling??? fikk ikke snakket med legen min om dette.
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 jeg er rimelig sikker på at de kan se forskjell på om du nylig har blitt smittet av toxo, eller om det er lenge siden...mener å ha hørt at det tar tid å bygge opp antistoffer... det står jo også at fosteret er beskyttet, så du kan nok ta det helt med ro... ang listeria, så har jeg ikke noe peiling...men vet at det skal myyyye til å bli smittet av det;-) legen hadde helt sikker tgitt beskjed om noe var unormalt;-)
Fint_Lite Skrevet 11. februar 2009 #3 Skrevet 11. februar 2009 om noe hadde gått galt hadde det nok ikke skjedd umerket...smitten kan du ha fått for to år siden for alt du vet.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 De hadde nok sett det på Ul om noa var galt med barnet. Og når svaret sier at det tyder på tidligere gjennomgått inf, så har du ingen infeksjon i kroppen nå Dermed har du bare antistoffer mot infeksjonen:)
<3maijente<3 Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 Skjønner du får hetta. Jeg har også litt angst pga av at jeg har spist rosa biff. MEN, i følge min lege er det listeria en skal være redd for når en har spist forlite varmebehandlet kjøtt, og min lege sa de ikke kunne teste dette slik som med toxo. Så at du er smittet har sannsynligvis ikke noe med kjøttet og gjøre. Og listeria er visst sjelden her i Norge. At du ble syk etter at du spiste dette kjøttet er mest sannsynlig en tilfeldighet. Det tar ca 3 uker fra smitten er overført til deg, til kroppen har dannet antistoffer. Jeg ville ringt legen om dette. Si at du er redd, og om de kan si noe om når du ble smittet. I verste fall kan du kanskje få behandling uansett? Ikke at jeg vet, men spør når du er redd. MEN, sannsynligvis har du blitt smittet før svangerskapet. Det er mest trolig :-)
Heleneharepus Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. februar 2009 Tusen takk for beroligende svar. Det viste seg at jeg stresset heeelt uten grunn. Har vært i kontakt med de som tok blodprøvene og de sa at det tydelig kom frem på prøvene om det var ny eller gammel smitte. Jeg har gammel smitte, så nå trenger jeg ikke være redd for å få toxoplasmose igjen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå