Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stor sansynlighet er det for at jeg og min mann vil få en baby med rødt hår og fregner?? Er selv mørk (opprinnelig fra middelhavsområdet), har brune øyne og mørkt hår, min mann er norsk, lys og blond. Blå øyne.

Ingen av oss har fregner, heller ikke i familien. Kan det være helt tilfeldig, eller er det liten mulighet for at babyen vår kan ende opp med rødt hår og fregner??

Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Interessant at du har lagt dette på kranglesiden. :-) Skjønner jo hvor du vil.

Vel, alt kan skje i genenes ballett.

Rødt hår er nydelig synes jeg.

Skrevet

Regnet med at folk ville misforstå innlegget mitt, derfor skrev jeg det her. Noen liker mørkt hår, andre liker lyst hår..det er smak og behag..men lurte bare på om sannsynligheten for rødt hår vil forekomme hos meg og min mann:)

Skrevet

Du får lage et kart til legen din over hvem i familien til deg og din mann som har hvilke farge på håret, hvem som har fregner/ikke fregner, så vil kanskje legen finne ut hvor stor sjanse det er for at barnet blir slik som du ikke vil ha det. Og hvis han er en god lege, skriver han ut en resept til deg i slengen.

Skrevet

Esra ! Fy f... så dom du er. Du e rimelig dom du. At du kan si noe slik. Håper du får en jæv.. stygg onge, å det tror jeg du får og.

Skrevet

smilefjes + nurke

uff da...jeg "dom"?? "onge"??!! hm..lurer på hvem som er dum her...

Ja, jeg kan ikke noe for at jeg syntes rødt hår og fregner er mindre pent...

akkurat som noen syntes det er helt ok å røyke under svangerskapet..

eller ta seg et glass vin...så må jo jeg få lov til å synse og mene hva jeg vil om hårfarge!

Det med resept hørtes ut som en glimrendes ide, skal høre med legen min neste gang!!:D hihi:)

Skrevet

Den sjansem er liten, men selvfølgelig der. Min mann er lys med blå øyne, jeg mørk og brune øyne (er norsk, men har blitt tatt for å være en italiener av en italiener, så jeg er mørk) Begge våre døtre er lyse med blå øyne, 3 jenta er litt spent på, men håper hun kan arve litt av mine farger. Har tydeligvis ikke sterke gener i vår familie.

Min venninne er like mørk som meg med brune øyne, mannen har lyst hår med blå, de har fått 2 lyse barn med blå øyne. Så sterke gener fra far der også.

Min søster er lys blond med noe rødt skjær i, mannen er svart hår og har brune øyne. De har fått 2 mørke gutter med brune øyne og en jente som har mørke rødt hår med brune øyne....NYDELIG!!

Men jenter med mørk rødt hår er jo bare helt nydelig da, ikke gutter forøvrig, det syntes jeg ikke er pent.

Så hadde ikke bekymret meg for mye hadde jeg vært deg, Du blir glad i dem uansett farger:O)

Skrevet

Snartmortil3jenter:)

Takk for fint svar..det var akkurat dette jeg lurte på..

Godt å høre at det er flere enn meg som har litt av samme mening når det kommer til rødt hår;)

Jeg vet at jeg kommer til å elske barnet mitt uansett! t.o.m om hun får illrødt hår (karius&baktus) og masse fregner:D

Skrevet

"Jeg vet at jeg kommer til å elske barnet mitt uansett! t.o.m om hun får illrødt hår (karius&baktus) og masse fregner:D"

...Må si du er en mor som vet hva det vil si å elske ubetinget!

Hvis du går rundt og bekymrer deg over ditt barns utseende, burde du kanskje heller adoptert ett, så du fikk sett det på forhånd.

...Eller bare ikke fått barn i det hele tatt!

Skrevet

haha må le.. agressive damer her inne assa.

jeg har lurt på det samme. jeg synes også generelt rødhårde mennesker ikke er så lekre. men er likevel sikker på at hvis barnet mitt får rødt hår så hadde jeg ikke brydd meg om det. en mor "ser" sjelden at barnet sitt er mindre pent, uansett om det er utstående ører eller kjempetjukt hva det måtte være. gudsjelov for det :) ååå så søt han/hun er sier vi alltid om andre sine bebiser, men så tenker vi vårt når vi kommer hjem, sånn er det bare. alle har en mening om hva som er mer eller mindre pent.

familien til gubben min har masse rødt hår og fregner i familien så den sjansen har jeg valgt å ta, selv om jeg ikke syns det er pent :D finnes verre ting enn rødt hår gitt :D

Skrevet

Syns Esra skal få lov til å spørre!

Jeg og mannen min var selv livredd for at barnet vårt skulle få brune øyne og brunt hår, for vi syns det ser så UTROLIG kjedelig ut og har det bakover i familien. HELDIGVIS fikk hun brunt hår og grønne øyne, og nestemann fikk brunt hår og blå øyne. :)

Skrevet

Hehe, det er forresten rart hvordan dere med brunt hår/brune øyne syns dere selv er så flotte. "Jeg er fra middelhaveet, jeg har blitt tatt for å være italiener!" Haha! Så eksotisk.... og kvalmt. Det er faktisk mange som syns den kombinasjonen er møkkakjedelig.

Skrevet

Jeg skal krysse fingrene for deg. Vi får håpe barnet ikke tar etter far sin familie. Samme skal jeg gjøre for Esra.

For all del, det er fult lov å stille spørsmål på BIM sin krangleside om hvor store sjanser det er for at barnet får rødt hår og fregner. Og det er fult lov å være agressiv tilbake, siden dette tross alt er en krangleside.

Skrevet

Ærlig talt. Burde du ikke heller bekymre deg for om du fikk en syk unge??

Skrevet

smilefjes + nurket :

En ting er at at du synes det er dumt at Esra bryr seg veldig om ungen kommer med rødt hår eller ikke, en annen ting er å slenge dritt, og nsker om at hu får en stygg unge. Sånn sier man rett og slett ikke! -Det får meg til å undre på hvor gammel du egentlig er, og hvor LAVT det går an å synke!?

Hva vil du oppnå med å si sånn til vordene mødre? har du en mindre pen unge selv kanskje?

Alle veit det, at når ungen først er ute, spiller hårfarge den minste rolle, da setter man mest pris på at den er velskapt, og at den enedelig er i armene dine. Og rødt hår, fregner, downs, tre armer, seks bein eller "normal" så synes alle foreldre til syvende og sist at SITT barn er det vakreste! -Men det betyr ikke at det ikke er lov til å gjøre seg tanker!

Jeg er høygravid, og settes igang om halvannen uke... er jeg "dOm" som tenker på om han kanskje har et svæææært fødselsmerke i ansiktet? og hvorfor er jeg isåfall det? -veit jo det, at når han kommer, elsker jeg han høyere enn alt uansett!

Så kom ikke her og lek prektig og fjong, når du faen ikke kan skrive norsk engang!

Håper at neste gang vi ser deg her inne, er når du er tilbake fra norsk-kurs! -sånn, svei den??

du er "dOm" sjæl, dUmma!

Skrevet

Kjære Esra!

Når du blir mor forstår du kanskje mer av hva som er viktig her i livet. Ikke alle er forunt den gleden det er å få barn. Andre får barn som ikke er friske.

Jeg er selv mor til en nydelig gutt med rødt hår.

Håper du tenker litt over menneskesynet ditt.

Lykke til med føselen

Skrevet

Sannsynligheten er nok ganske liten at ungen får rødt år. Får sikkert lysebrunt hår.

Skrevet

Hvis begge dine foreldre har brune øyne, så kommer også dine barn til å få det ettersom brune øyne er dominant. Dersom barnet har en besteforelder med brune øyne og de tre andre har blå øyne, så er sjansene 50/50.

Når det gjelder hårfarge er det nok litt mer bingo, men jeg tror jeg aldri har sett noen som har rødt hår, fregner og brune øyne. Men for all del - det er mange varianter av rødt hår. Det finnes mange med mørkt hår med innslag av rødt. Men sjansene for at barnet ditt får rødt hår og fregner er vel uansett liten dersom ikke de trekkene finnes i din manns familie.

Selv har jeg blå øyne og mellomblondt hår med innslag av rødt. Lys hud uten fregner (bare på nesa om sommeren da jeg var barn). Mannen min har mørkt hår og brune øyne, og gyllen hud. Sønnen vår har fått farens øyne og hud og mitt hår (men innslaget av rødt synes ikke alltid så godt). Men hårfargen kan forandre seg mye i løpet av barneårene. Mannen min hadde platinablondt hår frem til han var 10 år, og ble helt mørk i løpet av et år.

Skjønner godt at du er nysgjerrig. Man lurer jo på hvem det er som bor i magen, og det har ikke noe å si for om man kommer til å bli glad i barnet eller ikke!

Skrevet

Er det ikke slik at lyshårede og mørkhårede ofte får rødhårede barn sammen?

Skrevet

Vet dette er en krangleside og jeg burde vel ikke bli oppgitt,men det blir jeg likevel. Skal ikke kommentere enkeltpersoner, men komme med mine synspunkter angående utseende.

Hvorfor får enkelte barn? er det for å ha noe fint å vise fram? Hvilke holdninger er dette å videreføre? Spiller det noen rolle hvilke farge barnet har på håret og hvilken øyenfarge det har? Barnet er en blanding av sin mamma og pappa og verdens største vidunder for sine foreldre. Det viktigste for meg som mor er at barnet mitt vokser opp med de rette holdningene, respekterer andre mennesker for den de er og ikke kritiserer og sårer andre ved å erte,mobbe og kommentere utseende. Ser så mange barn rundt omkring som blir mobbet og ertet fordi de er for tykk,bruker briller,har fregner eller andre grunner. Så vær så snill dere vordende mødre med angst for at barnet har feil hårfarge: Tenk dere godt om og vær innmari glad for det velskapte barnet dere får:-)

Skrevet

Ærlig talt, det må da være lov å ytre meninger om hva man synes er pent og mindre pent??

Er dere virkelig så dumme at dere tror at HI kommer til å elske barnet sitt mindre hvis det får rødt hår?

Hun spurte bare om noen vet hvor stor sannsynligheten er, hun sa ingenting om at hun ville hate barnet hvis det nå var at utfallet ble rødt hår og fregner.

Selv vil jeg gjerne ha at barn med rødt hår, kan neste ikke tenke meg noe skjønnere.. Sjansen for at jeg får det er liten, men det betyr ikke at jeg vil elske barnet mitt mindre hvis det får brunt eller blondt hår.

Vet at dette er en krangleside, men i denne tråden krangles det virkelig bare for å krangles.

(kanskje det som er meningen...)

Anyway, lykke til HI - enten det blir det ene eller det andre:

God helg!

Skrevet

Selvfølgelig er det lov til å ytre sine meninger om hva man synes er stygt og pent. Jeg har også meninger om hva jeg liker og ikke liker, men har for all del ikke noe behov for å finne ut hvilke farge barnet mitt får på håret, om det er noe sjanse for at h*n kan bli for tjukk/tynn, får fregner eller ikke, skjev nese eller ikke osv osv... Hvis jeg vil vite noe om barnet mitt, er det fordi jeg er nysgjerrig, ikke fordi jeg bekymrer meg for dets utseende.

Jeg tror at verdiene som barnet arver fra foreldrene sine, er mye viktigere enn utseende. Og hadde jeg vært Esra, ville jeg heller bekymret meg for hvordan det kom til å gå den veien.

Skrevet

Jeg er lærer for 1. Trinn og der er det to gutter med rødt hår. Begge foreldrene til begge guttene har veldig mørkt eller svart hår, men er norske. Den ene gutten har fregner selv om foreldrene ikke har det.

Jeg synes at rødt hår er nydelig og er mer redd for mørkt hår. Håper barnet mitt blir blond eller rødhåret:)

Jeg synes det er helt greit å tenke sånn når en er gravid. Barnet blir uansett elsket når det blir født og så lenge en vet det er det ikke noe problem. Jeg er for eksempel livredd for downs! Alle sier de er så søte men jeg synes rett og slett det er ekkelt. Det går ikke an å gjøre noe med det, det er bare sånn jeg ser det.

Skrevet

Nå er d jo faktiskt slik at visst en av foreldrene er mørk med brune øyne og en lys med blå øyne er sjangsen mye større for å få et barn med rødt hår...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...