Gå til innhold

Trodde jeg mistet gutten min igår!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en helt frisk og fin, aktiv gutt. Igår sto vi opp som vanlig og han ville bade seg, noe han pleier å gjøre mens jeg dusjer og steller meg. Mens han satt der, ble han pluttselig blek og sa: Mamma jeg er sliten, jeg vil hvile meg. Jeg trodde han var trøtt enda, så jeg tok ham opp og stilte ham foran servanten for å tørke ham. Da kikket han seg forvirret rundt og sa at lysene blinker. Jasså tenkte jeg, er vel noe galt med pæra da, selv om jeg ikke så det akkurat da. Tørket håret hans og pluttselig slapp han taket i servanten og braste i gulvet. Han lå der og kikket forvirret opp på meg. Jeg skjønte da at noe var galt. Han skled ikke, han bare ramlet om. Han er 4 og et halvt år og greier å holde seg fast.

Tok ham i armene og da hylte han hysterisk og snakket om alt lyset overalt som gjorde vondt. Han var livredd og så fikk han kramper i armer og bein. Han ristet ikke, men krampene kom sånn rytmisk. Jeg ringte umiddelbart 113 jeg da, og mens jeg snakket med dem, forsvant han. Jeg la ham ned i sengen, fikk ikke kontakt med ham. Så glimtet han litt til og sa: jeg er glad i deg mamma, før han forsvant helt. Jeg ristet i ham og ropte og hylte. Pulsen og pusten hans ble svakere. Jeg greide ikke å holde hodet kaldt i det hele tatt. Ambulansen var der på 3 minutter, og så kviknet han til litt. Da smilte han og sa at fargene i taket hadde forsvunnet. Han var veldig medtatt likevell, og klaget på smerter i tinningen. 15 minutter etter var han like kvikk og rask som alltid.

På sykehuset tok de ekg av hjertet og blodprøver. Sjekket i ører, hals og mage/nyrer. Ingenting var galt. Røntgen ville de ikke ta av hodet hans, siden legen mente at dette var noe han kalte en: vagal reaksjon. Den kunne komme av smerter osv...... Han ga seg ikke på det. Pappa mente dette var en stressreaksjon som følge av at jeg og samboer ikke har det enkelt for tiden. Sykehuset vil ikke ta røntgen før det skjer igjen.

Jeg er livredd for at det skal skje igjen. Jeg kjenner gutten min og det der var virkelig skremmende. Han var rett og slett helt borte. Synes ikke sykehuset tok meg alvorlig nok.

Har noen her opplevd noe lignende? Det ser jo ut som et anfall av noe slag. Han hadde ingen feber i forkant eller noenting. Var helt frisk dagen før også, og har ingen sykdommer eller noenting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ikke være epileptisk anfall da?

Skrevet

Huff, så skummelt. Har aldri opplevd det selv og håper for all del jeg slipper. God bedring til gutten din og jeg håper det aldri skjer igjen. Stakkars lille.

Klem : )

Skrevet

Skjer det igjen så be om en vurdering om det kan være epilepsi.

Slik du beskriver det så høres det ut som det _kan_ mulignes være et enkelt partielt anfall.

Skrevet

Hva er det da? Og hva er årsaken? Det kan ikke være hjernesvulst da? Jeg er livredd for det jeg da, og at hvis jeg venter så er det "for sent".... LEgen mente at jeg overdrev for ingenting tydet på noe svulst.

Skrevet

En form for epileptisk anfall(første tanke), eller en form for migreneanfall?

Jeg har migrene selv, og kan se mye rart ang lys i forbindelse med dette. Jeg vet også at der er mange former for migreneanfall, og når jeg snakker med andre som har det, så er det ingen som har det akkurat som meg, og slik opplever nok de andre det også.

Jeg vet også at det ikke er alltid leger finner årsaker til ulike ting.

Skrevet

Vanlig praksis er at hvis et barn får et enkelt anfall, så gjør legene svært lite, dvs ingenting

.

Det må flere anfall til før dem starter på en utredning.

Og da begynner dem med enkle ting som ultralyd av hodet for å sjekke bl a væske. Så kan det bli tatt eeg, søvneeg og mr.

Men, inntill nye anfall dukker opp, så ville jeg lagt denne episoden til side.

Ellers, har du hatt/har familiemedlemmer med epilepsi så husk på at dette er arvelig, og da større grunn til å be om videre utredning.

Hjernesvulst er lite sannsynlig sånn i utganspunktet. Da skulle det ha dukket opp andre symptoner også. Men, også dette kan sjekkes ved mr, hvis det skulle dukke opp flere anfall.

Og, skulle det komme flere anfall, så vær utrolig snar med å ringe, og presiser at det har vært tidligere anfall med endret bevisthet.

Skrevet

kanskje han fikk blodtrykkssfall, siden han satt i et varmt bad. Kan skje noen ganger, og han ble jo tydeligvis svimmel først, med synforstyrrelser og blekhet og følte seg slapp. huff,skjønner du ble livredd... for en god gutt som sa han er glad i deg mens han var uvel:-)

Skrevet

Det synes jeg også var så søtt : )

Sterk opplevelse du har hatt! Uff, det måtte være helt forferdelig! Får håpe det var et engangstilfelle!! Klem : )

Skrevet

Huff, så grusomt! Stakkars deg.. jeg hadde fått helt panikk :,(

Skrevet

Det må ha vært helt forferdelig for deg! Jeg er glad for at det gikk fint!

Jeg har hatt et grand mal epilepsianfall en gang, og legene sa det var pga stress. Jeg tok masse tester etterpå, men det har ikke skjedd igjen.

Skrevet

Alle mennesker har et epileptisk annfall av et eller annet slag i løpet av livet sitt. Et epileptisk anfall er en kortsluttning i hjernen. Jeg hadde epilepsi som barn og hadde flere forskjellige typer anfall. Noen ganger ble jeg bare borte i våken tilstand noen sekunder og andre ganger smallt jeg i bakken og rista. Noen ganger bare svimte jeg av.

Det er riktig som noen sier her at etter et anfall gjør de lite. Men skjer det igjen så skal det skjekkes ut. Det kan virke som om gutten din fikk et blodtrykksfall... Med at han ble rar og slapp først, så fallt om, så lys osv.. også svima av med kramper osv.. og svak puls og pust.. Men jeg er ingen lege.

Da min sønn var ganske så fersk så begynnte han å få annfall der han skreik til , svima av, slutta å puste og fikk kramper. Det skjedde flere ganger og ble skjekka opp. Etter første gang så bare sjekka de at alt var bra etterpå og ba meg se det ann. Men han hadde noe så enkelt som refluks. Det vil si slapp lukkemuskel mellom magesekken og spiserøret, så det kom magesyre i halsen hans. Noe som seff er veldig smertefullt for en liten baby. Derfor så skrek han til. Så slutta han å puste. Det var visst fordi han fikk affektannfall. Da holder de pusten til de svimer av. Pga smerte eller andre sterke følelsesmessige reaksjoner. Som regel så begynner de å puste igjen når hjernens refleks slår inn.. men siden han var så liten så gjorde den ikke det. Han fikk kramper pga for lite luft til hjernen. Ble slapp og blå og jeg måtte starte gjenopplivning til ambulansen kom. Det var seffølgelig veldig dramatisk for meg som mor å se barnet mitt "dø" i armene mine. Å se redselen i de små øynene før han svima av. Jeg skjønner godt at du sliter etter å ha opplevd det du gjorde. Det er ikke noe godt for mammahjertet å oppleve sånnt.

Men det stemmer det legene sier om at det kan ha vært smertepåvirkning av noe slag. Det kan være så mye, men om det ikke skjer noe igjen så er ikke det noe de setter i gang full utredning for nå.

Men jeg hadde holdt øye med han, ikke latt han bade alene osv. (Mulig du ikke gjør det heller.) Det trenger ikke å skje noe igjen, så inntill det evnt gjør det så prøv å tenke positivt og roe nervene. Men snakk om det du har opplevd. Det har vært traumatisk for deg.

Men sånn helt til sist, om du synes det virker som noe er galt med sønnen din, at han forandrer adferd, virker fjern, slapp, ukonsentert osv sånn til vanlig, så krev å få han sjekka. Du skal ikke gå å bekymre deg over tid når det gjelder sånt.

Lykke til, håper dere aldri opplever noe lignende igjen! :)

Skrevet

Så jævlig. Unner ingen å oppleve slikt.

Håper du ikke gir deg på dette, og at du få et svar.

Skrevet

Huff så skummelt det hørtes ut.. tror jeg hadde konket av redsel jeg altså!!!

Broren min hadde noen få sånne annfall da han var liten. De fant aldri noe galt, og kalte det barneepilepsi.

Håper det ikke sjer igjen da :)

Skrevet

Huff.. Må ha vørt helt forferdelig for deg! Men mamma jobber med folk som har epilepsi.. Og det er AKKURAT sånn anfallene deres er.. Rart ikke legen sjekker dette først.. Iallefall når det er nå mange symtomer på det.. Hadde ikke gitt med i denne saken,.. Kan ikke satse på att det går like bra his det skjer igjen.. Å det å gå rundt å vente på noe man ikke vet hva er eller om kommer er jo totalt meningsløst, og kommer til å tynnslite nervene dine! Så MAS MAS MAS! Ikke gi deg før dere finner ut hva det er.. Stress kan være en avgjørende faktor på mye.. Men vises gjerne mye før ved mageproblemer, søvnproblemer, sengeveting osv osv.. Så hadde ikke slått meg til ro med att det er "bare stress"..

Skrevet

Grusomt! Stakkars deg!

Jeg tenkte også først på hjernesvulst. Kan du ikke få fastlegen til å skrive en henvisning til MR eller CT for å sjekke da? Fortell han situasjonen og at du er engstelig, du har krav på at legen skal høre på deg...Det ville jeg ha gjort for å være på den sikre siden...

Skrevet

Kan du ikke få fastlegen til å skrive en henvisning til MR eller CT for å sjekke da?

----

Og du tydeligvis ikke peiling vdr mr og baby/barn skjønner jeg???

En baby/barn greier ikke å ligge så rolig så lenge som det kreves for å få tatt alle bildene!

Mini til meg måtte ta mr pga epilepsi.

Det tok en dag. Fordi småttiser må legges i NARKOSE før mr.

Hvilken påkjenning tror du det er???

Gjentar igjen:

Leger gjør ingenting etter kun et anfall unntatt i helt ekstraordinære krisesituasjoner og narkose er det siste de prøver.

Skrevet

Ungen er 4 og et halvt år og klarer ikke å ligge rolig i 30 minutter? Jeg har tatt både CT og MR av hodet mitt selv...

Det burde vel gå greit? Litt beroligende først hvis han er redd for trommelen?

Skrevet

Ungen er 4 og et halvt år og klarer ikke å ligge rolig i 30 minutter?

-----

Hvilken 4-åring greier å ligge 100% rolig inni en klaustrofobisk trommel som bråker, surrer og lager "skumle" lyder?? Og skal ligge der uten å røre på seg en eneste millimeter.......

Er nesten så jeg begynner å lure på om du i det hele tatt har barn selv?

Og en annen liten bagatell;

Barn med epilepsi kan få anfall av stress, lyder og lys etc.

Noe som også gjør til at dem gir småtttiser narkose.

Og det kan jo også oppstå situasjoner hvor dem er avhengige av å ta ytterligere bilder, eller nye bilder hvis ungen får et anfall underveis.

Ellers så kan ikke iq'en din være av det høyeste som tror det er like enkelt å legge en unge i trommelen bare fordi du var så utrolig flink å ligge stille der selv....

Enkelte ganger er jeg fristet til å si:

Vennligst ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på.

La heller oss foreldre som faktisk har hatt barn som har tatt mr få lov til å fortelle om hva som skjer........

Skrevet

Vil bare si at det var fæl lesning. Fikk tåreri øynene. Stå på krava. Holdt også på å miste en unge fordi leger ikke tok oss på alvor.

Lykke til. Håper det var et engangstilfelle!

Skrevet

Jeg vet at det er 40 barn under 15 år som får hjernesvulst hvert år...

Bør man da ikke tilstrebe for å få tatt nødvendige undersøkelser for å få utelukket en så alvorlig sykdom?

Er jo ikke sikkert ungen har epilepsi heller da...

Skrevet

Ofte stilles diagnosen hjernesvulst først når barnet er kritisk sykt.

Man bør derfor ha en lav terskel for CT/MR framstilling av hjernen hos barn med for raskt voksende hode, epileptiforme anfall og fokalnevrologiske funn.

Det samme gjelder barn med åpenbare hormonforstyrrelser som pubertas precox. Da vil blodprøver med hensyn på hormonstatus også være indisert.

Bildediagnostikk

Det viktigste diagnostiske hjelpemiddel for å diagnostisere hjernesvulst er MR. På grunn av begrenset MR-tilgjengelighet blir primærundersøkelsen oftest cerebral CT. Undersøkelsen må da også gjøres med kontrast.

Man må imidlertid være klar over at CT-undersøkelsen har klare begrensninger når det gjelder framstilling av svulster i lillehjerne/hjernestamme, samt at ikke-kontrastoppladende svulster lett kan bli oversett. I praksis vil få nevrokirurger i dag operere en pasient med hjernesvulst uten preoperativ MR-undersøkelse. Hos barn under 5–7 år må som oftest MR-undersøkelsen gjøres i narkose. Ved mistanke om, eller konstatert svulst i bakre skallegrop, må bildediagnostikken suppleres med MR av spinalkanalen for å utelukke asymptomatiske metastaser der.

Cerebral angiografi er bare unntaksvis indisert ved mistanke om for eksempel karrike svulster eller differensialdiagnostisk overfor rene karmalformasjoner. Ofte vil imidlertid CT-angiografi eller MR-angiografi gi en tilfredsstillende avklaring av de vaskulære forhold.

Kopiert fra oncolex.no

Bør være lav terskel for MR/CT av hodet ved epilepsilignende anfall...

Skrevet

Dette høres ut som et epileptisk anfall (søsteren har det, så jeg vet litt om det). Behøver ikke å bety at man har kronisk epilepsi.

Epilepsi er ingen sykdom i seg selv, men et symptom på en eller annen ubalanse som forstyrrer hjernen. Det er sjelden de finner årsaken.

Årsakene kan forøvrig være mange.

Et anfall i seg selv er som regel ikke farlig (det farligste er om de faller, osv), men årsaken er i sjeldne tilfeller alvorlig.

Følg nøye med gutten din videre. Sannsynligvis (statistisk) er det ikke noe alvorlig. Jeg kjenner flere som har hatt noen enkelte epileptiske anfall i bardommen, og vokst det fra seg.

Skrevet

Ofte stilles diagnosen hjernesvulst først når barnet er kritisk sykt.

----------

Ikke nødvendigvis hvis foreldre er flinke til å oppfange mulige symptomer som f eks;

Typiske symptomer og tegn

* Nyoppstått hodepine, særlig når du våkner.

* Uforklarlig kvalme og brekninger

* Synsforstyrrelser i form av sløret syn, dobbeltsyn, tap av sidesyn

* Gradvis tap av følelse eller bevegelse i en arm eller et bein

* Balanseproblemer

* Talevansker

* Trøtthet

* Økende forvirring

* Endringer i personlighet eller atferd

* Kramper, epileptiske anfall

* Hørselsproblemer

* Hormonelle forstyrrelser

Og gjentatt IGJEN:

Du ville ikke finne noen lege som bestiller alle prøver som er mulig å ta på en unge før det skjer noe lignende igjen.....

Mini til meg hadde tre blålysturer før mølla for å bekrefte epilepsi ble satt igang.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...