Gå til innhold

ERGO Bæresele - noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har lett litt rundt på nettet etter den optimale bæremåten (fra fødselen av og utover) Synes dette med sjal virker så tungvindt. Har fra tidligere en babybjørn bæresele, men slik jeg har forstått det, kan ikke ungen bæres så lenge om gangen (ca 20 min) i denne pga tyngden på ryggen blir for stor når bena henger nedover....

Så nå har jeg falt litt for ERGO bæreselen. Hvis man kjøper spedbarninnlegg kan man visstnok bære barnet helt fra fødselen av og til de er ganske store (man kan bruke den som en slags bæremeis). Disse sjalene som må knytes på etter at barnet er plassert i sjalet blir for styrete for meg, og de elastiske var visst ikke så gunstig når babyen veier 7-8 kg (dvs at brukstiden blir vel kort med tanke på pris)

Så, har noen erfaring, evt hørt noe positivt/neggativt om denne typen sele? Forhandlerne skryter selvsagt av sine produkter uansett, stoler heller på brukerne og deres erfaringer :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har den til førstemann, og vi har vært fornøyde. Jeg følte ikke helt at vi fikk dreisen på det spebarnsinnlegget, så vi brukte den ikke så mye i starten. Men fra barnet kan holde hodet selv (ca 3 mnd) kan de sitte på magen vendt mot deg, og det er en veldig fin bæremåte. Etter hvert har vi brukt den til å bære barnet på ryggen, men nå går han mest selv (halvannet år). Selen er lett å bruke, og mange fedre foretrekker denne selen framfor sjal, den er mer maskulin på en måte.

Skrevet

JA! Den er faktisk KJEMPEGOD!!!! Det beste kjøpet jeg har gjort til ungen min!

Denne gangen tuller ikke forhandlerne! Vi kjøpte først en "vanlig" bæremeis, men syntes den var litt tungvindt og klumpete. Så fikk vi et tips fra en venninne som først hadde fått låne en Ergo bæresele, og deretter gikk rett og bestilte en selv fordi den var så god. Vi kjøpte også en, og nå har hele venninneflokken Ergo-sele til ungen(e)!

Jeg bærer faktisk fremdeles min 2 år gamle sønn i Ergo-selen når vi går i fjellet, i stedet for å bruke bæremeis.

Dette er en investering du ikke vil angre på!

Skrevet

Jeg har vært veldig fornøyd med vår ERGO. Den er god å bære med, lett å få barnet oppi, mannen liker også å bære i ERGOen (i stedet for sjal) og etterhvert som barnet blir eldre er det enkelt å bære barnet på ryggen. Vi har brukt den masse, og jeg vil anbefale den. Ville heller hatt den enn babybjørn, dersom det er det det står mellom.

Vi brukte den ikke før barnet var over 3 mnd gammelt. Har hørt om andre som har prøvd seg med spedbarnsinnlegg og ikke helt falt for det. Men noen liker nok det også. Jeg kommer ikke til til å bruke ERGO før barnet er minst 3 mnd nå heller.

Blir jo dyrt å kjøpe flere bæredingser, så det er jo verdt å prøve spedbarnsinnlegg og satse på at man bare trenger ERGO. Varer lenge den i så fall.

For min egen del sverger jeg til sjal i starten. Sjal er enda bedre å bære med enn ERGO, men litt mer tungvint å få på (før man har det i fingrene). Etterhvert som barnet blir tyngre er det også fint å variere mellom ERGO og sjal hvis man ender opp med å bære mye, siden de belaster på ulike steder.

Sist trives mitt barn bedre i sjalet enn i ERGOen, så jeg brukte sjalet mest. Hadde da vevd sjal, som varer lenge. Denne gangen har jeg kjøpt elastisk sjal i tillegg, for å ha i starten, så jeg kan knyte det klart på forhånd og ta inn og ut barnet. Elastisk sjal ligger på rundt 400 kr.

Blir som sagt dyrt om man kjøper flere ting. Men for min del syns jeg det er verdt det, siden det handler om at ryggen min skal ha det godt, barnet skal ligge riktig og det skal være en glede å gå rundt og bære på barnet.

Skrevet

Vi hadde Ergo'en til jenta vår. Jeg kjøpte den ikke med en gang hun ble født så har aldri prøvd den med spedbarnsinnlegget, men brukte den mye fra hun holdt hodet selv og var kjempe fornøyd. Jeg har brukt den til bæring både på magen, på hofta og på ryggen. Jenta vår er 3,5 år nå og vi kan fremdeles bruke den til bæring på ryggen.

Skrevet

Jeg ville heller satset på Ergo enn denne du linker til. Det så ikke ut som om denne Cybex hadde noe mer støtte til rompe og bein enn en babybjørn har, og jeg tror det er bedre for babyen å ligge tett inntil brystet til mammaen eller pappaen enn å ligge i en slik posisjon.

Vi er veldig fornøyd med ergoen vår, og bruker den ennå til snuppa på litt over to. Vi kjøpte den da ho var tre mnd, så har ikke prøvd spebarnsinnlegget, men vet om en som er veldig fornøyd med innlegget og en som ikke er det. Et elastisk sjal er jo veldig lett for nyfødte og du kan jo knyte det på før du tar babyen oppi, så det er ikke så vanskelig heller. Og jeg syns ikke 400 kr er noe mye for 3 mnd bæring...

Skrevet

Har brukt moby wrap fra fødselen av og så ergo når hun var over tre mnd! Ergoen er fantastisk, ikke nøl med å kjøpe den!

Det går an å kjøpe brukt, er mye å spare på det! Se på finn eller tettinntil.com :)

Skrevet

Tusen takk for hjelpen, jenter - jeg er overbevist :-)

Her i huset blir det ERGO bæresele - håper jeg får babyinnlegget til å funke...

Skrevet

Hva koster denne ERGO Bæreselen, hvor kan den kjøpes og har noen en nettadr så man kan se hvordan den ser ut? :-)

Høres jo bra ut.

Hadde baby bjørn sist gang, men denne er ikke så bra da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...