Mimmi84 Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 det er jo ikke bra å løfte tungt, men når i svangerskapet er dette viktig? helt fra starten, eller bare på slutten? hvor tungt er tungt? snømåking? er i 6+4 uke nå. tror jo ikke det er farlig, men vil være sikker. isbading, er det skadelig? hva bør man unngå å spise? og hva bør jeg spise? noen andre tips på hva som er lurt og ikke?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 Om mat: http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide Bør spise: Folat ) Om å bære tungt så har jeg skjønt (om je gikke har misforstått) at faren er at morkaken kan løsne. Antar at det kan skje hele svangerskapet. Men det man er vant til å løfte kan man jo løfte, men man begynner ikke med vektløfting for første gang når man er gravid liksom. Jeg er vant til å løfte endel på jobb og det jeg er vant til slutter jeg ikke med, med mindre det er ubehagelig eller vanskelig (feks pga mage etterhvert), og jeg løfter jo 3-4åringen innimellom så dette har jeg fortsatt med. Men snømåking som jeg sjelden gjør og som på en måte er en uvant bevegelse har jeg droppet (vet andre gjør det da) - har heldigvis lite snø her vanligvis ;o) Prøv deg litt frem og lytt til kroppen. Ikke gjør ting som er ubehagelig.
Underveis --> Skrevet 11. februar 2009 #3 Skrevet 11. februar 2009 Jeg har levd som jeg pleier, helt til bekkenet mitt slo inn. Det er ikke farlig å løfte tung som gravid med mindre du har et risikosvangerskap av en eller annen årsak. Da vil du få forklaring av lege hva du kan og ikke kan gjøre. Isbading kommer nok an på når i svangerskapet du bader. Blir det samme som badestamp, tenker jeg. Det er ikke helt bra for barnet at din kroppstemperatur synker veldig, samme som at det ikke er bra med overoppheting. Jo lenger ut i svangerskpet du kommer, jo mer påvirket av utetemperaturen blir barnet (tynnere vegg mellom ute og baby). Jeg har derfor ikke badet i badestamp nå siste trimester. Badekar derimot hopper jeg i stadig vekk ;-) Unngå å spise lagret mat som lagrede oster, rakfisk osv. Røkelaks går bra. Se på matportalen.no for info. Kjøtt skal også være gjennomstekt/kokt. Ellers har jeg stort sett spist det meste. Spis masse frukt! Ta folat i første trimester. Selv tok jeg multivitaminpillen GRAVID. Tar også omega 3 nå senere i svangerskapet. Blir du plaget med forstoppelse (som meg), så har masse vann og kiwi hjulpet veldig. Hemorrider er vanlig hos gravide pga treg mage. Hold deg i aktivitet! Du er ikke skjør selv om du er gravid. Kroppen har veldig godt av bevegelse, for om du skulle få plager senere, som bekkenløsning eller andre ting, så vil du lengte veldig etter bare å ta deg en tur ut. Dersom du trener, så tren som normalt. Dersom du ikke trener så er det vistnok ikke anbefalt å begynne hardtrening nå. Å gå seg en tur, skitur og slik er alikevel bare bra. Nå er det jo snart vår også (HURRA!) og da er det jo suverent å gå tur i skog og mark. Lev som normalt, altså, men spis hakket sunnere enn du vanligvis gjør, med mindre du er en salatspiser av rang ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå