Gå til innhold

Er 20 sykedager for hvert barn nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det etter deres erfaring nok med 20 sykedager i året per barn (10 for far, 10 for mor)? Nå er det februar, og totalt har vi brukt 8 dager så langt.

Dersom barnet feiler noe spesielt, f.eks fikk datteren vår lungebetennelse, kan vi få en sykemelding e.l for det, slik at det ikke går ut over de 20 dagene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

20 dager på ett barn har gått greit her,men nå har jeg ogsså litt fri i ny og ne....

MEN.Man får jo ikke flere dager med barn nr 2.Så om man er uheldige og de ikke er syke på likt kan det vel bli litt snaut....2 omganger med vannkopper feks.

Får vel ikke SM for barnas sykdom nei,med mindre dem er innlagt kanskje?

Skrevet

Er nok ikke per barn du... Du får 20 sykedager for 1 og 2 barn, og 30 sykedager for 3 eller flere barn. Dvs at har du to barn får du forsatt bare 20 sykedager tilsammen, ikke 40.

Du kan få velfrerdspermisjon i stede for å ta av sykedager. Da vår mellomste opererte ut mandlene for noen uker siden fikk jeg velferdsperm fra jobben.

Ellers så synes jeg det er nok dager for min del, men vi har barn som er sjeldent syke da. Er også mest første 1-2 årene de går i barnehage de er mest syk, etter det er de somregel mindre syk, og jo eldre de er, jo sjeldnere er de somoftest syk. Her er f.eks nesten aldri 6 åring syk lenger (var mye/ofte syk fra 1-2 år), 4 åringen sjeldent og 1,5 åring en og annen gang (oftest).

Skrevet

Du får ikkje sm hvis dei er lagt inn heller, men ein kan søke NAV om omsorgspenger hvis ungen er sjuk over lang tid.

Her har det vert nok med dei 20 dagane, før eg blei student så trengte me ikkje bruke alle. Ein har rett på fri uten lønn når dei 20 dagane er bruka opp, og ungar er jo sjuke i liitt rykk og napp da. Slik har det vert her, periodar der begge er sjuke også er det rolig ein periode før ein blir sjuk osv. Har heldigvis ikkje vert så langvaring. Hadde "flaks" i fjor vår, veslemor hadde feber i 5 dagar, var pigg men fikk feber på kvelden. Hodlt ho heime, eg hadde siste eksamen på dag 3 og da var mannen min heime med ho, så fikk ho farang litt over eit døgn etter at ho var feberfri, så blei ho dehydrert fordi det var så varmt i tillegg til at ho hadde vert sjuk. Blei lagt inn ei natt, jenta var ikkje i bhg på to uker...... Så var ho i bhg ei uke før ho blei sjuk att......virus lungebetendelse, havna på sjukehuset ei natt att og hadde ho heime frå bhg i to uker att...... Eg jobba da når ho blei sjuk siste gongen men jobben min var kjempe flinke til å ordne det slik at andre tok mine vakter. Skulle jo dele dei dagane heime med mannen min men jobben min ordna meg fri ein dag ekstra enn det eg ba om.

Etter detta så har dei knapt nok vert sjuke, hatt litt små feber og vesla har kasta opp ein dag men ikkje noko meire enn det.

Skrevet

Jeg var hjemme med dattera mi i forrige uke. Var hos legen å fikk penicillin. Jeg fikk sykemelding. Tror det kommer litt an på hvem lege man har. Men det sies vel at det er barna som får sykemelding, ikke foreldrene.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Nå når jeg er student går det veldig greit, siden jeg styrer dagene mine selv. Er hun syk har som regel jeg henne hjemme. Mannen hadde 3 sykt barn-dager i fjor da, fordi jeg var på jobb (jobber litt dag innimellom).

Skrevet

Jeg fikk sykemelding for sønnen min når han hadde lungebetennelse, så det tror jeg skal gå greit.

Vi har også brukt mange av sykedagene våre allerede, minsten har astma og begynte i barnehagen i november og med barnehagestart er det alltid mye sykdom.

Krysser fingrene for at vi holder oss friske etter denne omgangen med omgangssyke o.l

Skrevet

Vi vet :) Skal søke Nav om ekstra sykedager, må bare få dokumentasjon av legen.

Skrevet

Vi har vert heldige tydeligvis. Vi har til sammen brukt 1 sykedag på snart 5 år.

Skrevet

For vår del er det nok, trodde faktisk ikke vi fikk for hvert barn heller. Trodde jeg hadde 10 og sambo 10 totalt. Så er det altså 40 tilsammen. Bank i bordet for at barna holder seg like friske når jeg begynner å jobbe igjen som de har gjort til nå. Vi har vel hatt 10 sykedager på 2 år tilsammen.

Skrevet

Mannen min har 10 sykedager og vi har to barn. Det går ikke. Ikke i nærheten engang. Jeg er student, og det er vanskelig for meg å være borte da studiet er veldig krevende, men mannen har en grei arbeidsgiver som ikke teller sykedagene så han får ta det han trenger. Hadde jeg jobbet hadde det nok vært lettere, med 10 dager hver.

Når man har 3 eller fler barn er det vel 15 dager hver man får. Ingen økning ved to barn.

Skrevet

Ja, jeg synes det er nok. Vi har ogsså 3 barn.

Jeg er fremdeles fasinert av hvordan nordmenn synes at sykedager, permisjonstid, barnetrygd osv. ikke er nok, når det er så mange land som ikke har et tilbud som er i nærheten med hva norge har. Jeg synes 20 dager er helt utrolig. men da er vi vant til og ikke ha extra sykedager for barna i det hele tatt, og kun 10 dager for deg selv + 3 personlige dager som må fordeles på familien. Alt annet blir ubetalt.

Skrevet

Det kan være nok hvis du har barn som er lite syke eller er syke på likt, men hadde ikke vi hatt besteforeldre som stilte opp hadde det ikke gått i fjor. Med to barn som fikk vannkopper på forskjellig tid så går dagene fort, og med en lungebetennelse og 4 omganger med øreverk med sprukket trommehinne ++ så er ikke 20 dager mye.

Synes det burde være mulig å få sykemelding ved syke barn uten at legen må jukse.

Skrevet

Absolutt ikke nok her i heimen. Heldigvis har mine foreldre stillt opp+ at fastlegen sykemeldte meg for 2 uker da datteren min var syk. Jeg hadde en luftveisinnfeksjon men frisk nok til å gå på jobb følte jeg, men da var hun snill å skrev sykemelding så jeg slapp å være hjemme uten lønn i 2 uker(det hadde jeg ikke hatt mulighet til pga økonomi)

Skrevet

Vil bare kommentere en ting, dersom man har barn som er syke over en lengre periode, over 1 uke så blir jo de fleste slitne av og være hjemme med sykt barn og får man søvnproblemer er ¨man mye mer sliten enn normalt, hodepine etc så kan dette utløse en sykemelding fordi man i endel jobber må ha 100% konsentrasjon for og kunne utføre jobben sin. Da den ene sønnen min hadde halsbetennelse, ørebetennelse og fikk allergisk reaksjon av pencillin så var jeg rimelig sliten av og høre på gråt og hyling nærmest døgnet rundt så da sa det seg litt selv at kroppen sa stopp i forhold til og kunne utføre jobben sin 100% opplagt! Fikk da sykemelding i 10 dager og er veldig takknemlig for at jeg har en snill forståelsesfull lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...