kikki..E&A Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 1. Var på UL i dag, og har hatt en litt "merkelig" opplevelse.. For det første kommenterte jordmoren med en gang måten fosteret lå på, det lå sammenkrøpet som en liten ball omtrent, så da fikk ho visst ikke målt lengden på fosteret. Og ikke kunne hun beregne termin fordi hodet bare var 37mm, og ikke 39mm, som visstnok var minimumskrav for terminberegning.......????? Huh??? Snakk om 2 mm her?? Hehe.. Dette opplevde jeg ikke med nr. 1, noe nytt de har begynt med??? Så sitter jo her da... Uten noen endelig termin.. Hun bare mente på at jeg var et par uker kortere på vei enn jeg har regnet ut selv.. 2: Ut ifra den ENE dagen vi hadde samleie den mnd unnfangelsen fant sted, er jeg 18+3, men JM sa fosteret ikke var eldre enn 16+3 (kan hun se det uten å ha målt så inn i hampen mye egentlig???? hehe). - Med førstemann ble jeg satt tilbake rundt 3 uker, men fødte 3 uker før termin.. Kan det være tilfelle at jeg bare får små barn da???? Er SÅ sikker på at jeg er så langt som jeg sier......Hehe...
kikki..E&A Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #2 Skrevet 10. februar 2009 Symfyse-målene stemmer med så langt jeg mener jeg er og, foressten...
*toppris* Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 sa hun direkte at fosteret var 16 uker? mor er jo da to uker lengre enn fosteret...... så kan det stemme? eller sa hun at du ikke er lenger på vei enn de 16? de måler ut fra standardmål når det gjelder hvor langt man er på vei...
kikki..E&A Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. februar 2009 Okei, men så ALLE fostre må ikke nødvendigvis være like store som standardfostrene på en måte?? Hehe.. Ikke det at det er så mye om og men egentlig med de 2 ukene, det viktigste er at alt er bra med barnet:) Men ble iallefall litt forvirra når hun sa hun ikke kunne bergne termin pga 2 mm liksom.. For jeg var på UL med førstemann da jeg var 14 + noen dager, og da fikk jeg samme termin som ved ordinær UL og senere UL i uke 32.. Bare det jeg synes ble så rart.. Nei hun sa jeg var 16+3 på vei... Er litt forvirra, men tenkte og ta det opp med min JM. Skal også tilbake om 2 uker på ny screening, for og se på hjertet, for det fikk hun visst ikke sett på pga. måten den lå sammenkrøllet på... Hmm..
kikki..E&A Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 12. februar 2009 dytter litt jeg, kanskje noen har peiling eller noe ))
Uten fantasi Skrevet 12. februar 2009 #6 Skrevet 12. februar 2009 Jeg har akkurat opplevd noe lignende, skrev om det her i sted: http://www.barnimagen.com/forum/thread/139628023 Syns også det er merkelig når man blir satt tilbake så mye og ikke syns det stemmer.
Kjærlighet <3 Skrevet 12. februar 2009 #7 Skrevet 12. februar 2009 Hei og hå :-) De har sine mål som tilsier at når babyen er fra så stor til så stor kan vi sette termin. Da er en i uke 18. Så når du da kommer med en baby med et litt lite hodet så er babyen ifg disse standard målene for liten til at fast termin kan settes. ( på tidligere og senere ul setter en ikke termin en bare ser om den er er lik den ordinære) Så derfor vil babyer som er mindre eller større enn standard falle utenfor og dermed terminen satt tilbake eller frem i tid. Jeg kranglet med jordmoren som satte termin i forrige svangerskap om dette for jeg ble satt tilbake 15 dager og det var UMULIG! Da testet je pos før unnfangelsen. Svaret jeg fikk da var at egget kunne gå i dvale, at jeg itillegg hadde vært på tidlig ul og at fosteret da stemte overens med min termin betydde ingenting. At jeg fra før hadde født 2 barn som var små ifht hvor langt på vei jeg var når de kom tilverden betydde heller ingenting for denne jordmoren. Her ble terminen satt etter standard babyen. ( de har nemelig funnet ut at babyer vokser i rukk og napp, men at de i den tiden ordinær ul utføres er alle babyer like store....blablabla, at det også i ettertid er funent ut at det oftest viser seg at mor hadde rett ang termin likevel sies det ikke så mye om... for det er ikke retningslinjene pr i dag) I mitt tillfelle kom babyen på min termin altså lenge før ul termin. Og ja hun var liten, men ikke mindre ifht mine andre barn:-) Det ble masse rot og masse ord, skjønnte du noenting som helst ? :-)
Uten fantasi Skrevet 12. februar 2009 #8 Skrevet 12. februar 2009 Synd at man ikke vet på forhånd hvem som har rett. Hvis mor selv har rett, men terminen blir satt i forhold til hva de ser på ul vil man jo bl.a miste noe av den permisjonen man har krav på i ukene før termin...
Kjærlighet <3 Skrevet 12. februar 2009 #9 Skrevet 12. februar 2009 Ja, det stemmer det... Men vi "vanlige dødelige" har visst ikke så mye vi skulle sagt vi...Ultralyd maskinen vet nemlig best ;-)
Spireline Skrevet 12. februar 2009 #10 Skrevet 12. februar 2009 Hei! Dette hørtes rart ut.. Men kjenner til det. Jeg har blitt satt to uker tilbake m alle mine tre. Jeg tror nemlig også at jeg bare får litt små barn. Jeg er rimelig sikker på min egen termin denne gangen også, sånn som jeg har vært tidligere. Har fått begge mine 11 dager før UL-termin. Jordmor antok nok at du var et par uker kortere enn du tror selv, derfor hun sa 16+3.. men du får vel ny UL om en stund da? Om du ikke får det så hadde jeg rett og slett gått til privat Ul.. jeg har gjort det 3 ganger i svangerskapet..bare for å berolige meg selv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå