Gå til innhold

Rhesus antistoffer


af+?

Anbefalte innlegg

I dag ringte legen og sa at på siste rhesustest hadde de funnet antistoffer.... Er det noen som har erfart dette?

Skal ha vårt 3. barn og har termin om 20 dager. Fikk beskjed om å komme inn og ta ny test på tirsdag, men synes det er fryktelig lenge til. Har lest masse om dette på nettet nå, og lurer fælt på hvorfor jeg ikke bare blir sendt opp på sykehuset for å få satt i gang fødselen, barnet er jo fullbårent, og regnes ikke lenger som prematurt dersom det blir født nå.

Er så nervøs for at lille babyen min skal få en alvorlig skade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg er og rhesus neg, har ikke utviklet antistoffer, men jeg spurte jm om hva dette innebar sist. Hun sier at det er ikke noe fare for babyen, fordi ditt blod og babyens blod aldri er i kontakt med hverandre inni magen. det er visst en "blokkade" i navlestrengen som gjør at blodet deres ikke møtes. det er jo på den måten at vi kan ha ulik blodtype enn vår egen mor...Du skal bare ta det helt med ro, de vet nok hva de driver med;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingenting å bekymre deg for! Det eneste som skjer er at du vil få en sprøyte ETTER fødsel som gjør at du ved en eventuell neste graviditet ikke spontanaborterer pga antistoffene. At du har dannet antstoffer nå påvirker med andre ord IKKE barnet ditt, så ta det helt med ro:-) Merkelig at du ikke har fått emr info om dette, da du uroer deg uten at det er noen grunn til det. Er Rhesus negativ selv, og har fått masse info om dette. Ring opp til Føden på hjemstedet ditt i tillegg og snakk med de, så kan du med ro og fred senke skuldrene dine:-) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.. Takk for svar, har snakket med både lege og jordmor + blodbanken i dag, og fått mange gode svar....

 

Det virker som det er en del feilinfo ute å går. Mor og barns blod kan komme i kontakt med hverandre under svangerskapet. Barnets blod kan komme over til moren, og det er mest sannsynlig slik jeg har begynnt å danne antistoffer. Når du har dannet antistoffer, blir du aldri kvitt dem igjen, og det er ikke bare til å få en sprøyte i baken for neste barns skyld. Sprøyten hjelper bare for å "lure" kroppen til å tro at den har dannet antistoffer mot rhesuspositivt blod, og da vil den ikke danne disse. Det er jo for seint nå, når kroppen allerede har dannet antistoffer.

 

Dersom jeg skulle bli gravid med et rhesuspositivt barn igjen, vil dette barnet bli tidligere og hardere rammet enn dette, og vil sannsynligvis kunne trenge blodoverføring mens det ligger i livmoren. (dette gjøres med en nål gjennom magen og inn i navlestrengen ca 1 cm fra morkaken).

 

Det er god kontroll med rhesusnegative gravide, så det er svært sjelden noe går galt, men dette kan resultere i anemi (blodmangel), alvorlig hjerneskade og fosterdød. Dersom svangerskapet er kommet langt kan fødselen settes i gang og barnet får blodoverføring etter fødsel.. Dette er bare alvorlig dersom du har HØYE verdier av antistoffer, og SVÆRT sjelden.....

 

Mine verdier var svært lave, og kun oppdaget på en utvidet prøve, så det var ingen fare på ferde heldigvis :-) Godt å vite at de følger så godt opp at de bryr seg om sånne små utslag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...