Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Sønnen til en i vennegjengen min på 1.5 år hadde plutselig skikkelig stinkye bleier. De bruker tøybleier. Foreslo først urinveisinfeksjon?? Men så fikk jeg vite at de bruker tøybleier og at de kun vaskes på 40 grader (for å spare miljøet). Jeg mener det er det som er grunnen til at ungen stinker (fant en "ren" bleie, luktet på den og kjente samme svake dunsten ). De mener jeg tar feil. Men herregud, er ikke vasking av bæsjbleier på kun 40 grader direkte uhygjenisk? De er ikke av ull så jeg... Føler jeg blander meg, men det begynner å være uutholdelig å være i nærheten av ungen når han har tissebleie på seg. Yak. Hva mener dere? Jeg har forøvrig ikke peiling på tøybleier.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Tøybleier skal vasket på 60 grader, 40 grader er direkte uhygenisk. Så det er de som tar feil, å må sette seg bedre inn i hva de driver med. Sperrelag av ull, holder det å lufte, så sant de ikke har fått avføring på seg, å da holder det med 30 graders vask. Her bruker vi tøybleier.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 Forhandlerne anbefaler 60 grader, det er det mange tøybleiebrukere som holder seg til, så vasker de en kokvask innimellom. 40 grader kan umulig være hygienisk, dersom det blir lukt er det tydeligvis bakterievekst. 60 grader sparer både bleiene og strømforbruket. De bør nok gjøres oppmerksomme på det, de er sikkert så vant til lukten at de ikke tenker over det.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #4 Skrevet 10. februar 2009 # Vask: Vi anbefaler at du vasker bleien på 60 grader, av hensyn til miljøet og fordi det er mer skånsomt for bleiene dine. Noen kan også dra nytte av å bruke kaldt skylleprogram eller forvask før hovedvasken. http://www.bleieboden.no/side_hvorfor.php?page=3 Det er viktig å vaske tøybleier på en miljøvennlig måte; vask med full maskin, 60 grader er nok (du kan eventuelt vaske på 90 grader en gang i mellom), bruk riktig mengde av et miljømerket vaskepulver og unngå skyllemiddel (da suger ikke bleien godt etterpå). Bleiene bør henges til tørk, - tørkeskap og tørketrommel bør unngås. http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=1697 Litt info du kan gi til din venninne som ikke vet hva hun driver med.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 Bør nok vaskes på 60 grader for å drepe bakterier. For meg blir det nesten det samme som å bruke om igjenn en vaskeklut som har vært brukt til avføring og bare skyldt under varmt vann i vasken. Blir ikke mye ren da nei..
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2009 #6 Skrevet 11. februar 2009 Lukt kommer av bakterier..... ene og alene. Samme som tåfislukt i sko; Det er kun bakterier som lager den lukten. En kan enten fryse det som lukter i dypfryser over noen dager, eller vaske med 60 grader eller mer. Under den temperaturen dreper en ingen bakterier. De vokser heller, og blir flere. Stakkars barn, sier jeg bare. En må jo spare miljøet på rett måte, da. Sykt barn som må ha antibiotika er ikke måten å gjøre det på......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå