1 gutt og 2 jenter:) Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Jeg har en Jeg har en tante som bakte noen nydlig gode skoleboller en gang,og spurte om jeg kunne få oppskriften (hun er kjempe flink å bake og ganske så fantasifull i det hjørnet) Da fikk jeg til svar,MØLLERENS bollemix Da lo jeg godt,hadde aldri prøvd de selv,men de var kjempe gode Men her kommer en annen som er god 550 gr hvetemel 100 gr sukker 50 gr gjær 2 ts kardemomme 1 ts vaniljesukker 1 ts bakepulver 3 1/4 dl melk 100 gr smør egg til pensling 250 grader i 10 min heve 1 time,etterheve 30 min LYKKE TIL
Tommage♀♂ Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 Etter at jeg prøvde denne oppskriften for snart 4 år siden har jeg aldri brukt andre, den blir alltid vellykket og jeg har fått VELDIG mye skryt av den; 1,5 kg hvetemel 225 g sukker 3 ts vaniljesukker 2 pk tørrgjær 225 g melange 4,5 dl vann 6 dl melk Ha i alt det tørre i bollen. Smelt smør tilsett vann og melk. (blandingen skal være lunken)Ha i det våte i det tørre og bland godt. Sett deigen til heving under ett klede og la heve til dobbel str. Bak ut og pensle med egg. Stekes i 225 grader i ca 15 min og avkjøl
mai mammaen til to Skrevet 10. februar 2009 #5 Skrevet 10. februar 2009 jeg har begynt å bruke den oppskriften som står på gjær pakken... den for søte deiger. utrolig gode,,
Ranveig R Skrevet 10. februar 2009 #6 Skrevet 10. februar 2009 Velig enkel - enno bedre ) 800g mjøl 150g sukker 2 ts kardemomme 200g margarin 4 dl melk 1pk gjær Bland det tørre, smelt margarin og bland i melk --> fingerlunka. Rør gjæren ut i væska, band alt saman. Hev til dobbel størrelse (ca 1t), bak ut (16 - 20 bollar/1 brett), etterhev 20-30 min, (pensle med egg om du vil), steik ved 240*c i 10-12 min. Bruker du tørrgjær, så blandar du den i mjølet, husk at væska godt kan vere litt varmare (ca 40*c) om du brukar tørrgjær. Personleg brukar eg alltid ferskgjær, baksten hevar seg mykje bedre då synest eg )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå