Gå til innhold

Noen som har en oppskrift på gooode boller?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en :) Jeg har en tante som bakte noen nydlig gode skoleboller en gang,og spurte om jeg kunne få oppskriften (hun er kjempe flink å bake og ganske så fantasifull i det hjørnet) Da fikk jeg til svar,MØLLERENS bollemix :) Da lo jeg godt,hadde aldri prøvd de selv,men de var kjempe gode :) Men her kommer en annen som er god :)

550 gr hvetemel

100 gr sukker

50 gr gjær

2 ts kardemomme

1 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

3 1/4 dl melk

100 gr smør

egg til pensling

250 grader i 10 min

heve 1 time,etterheve 30 min

LYKKE TIL

Skrevet

Etter at jeg prøvde denne oppskriften for snart 4 år siden har jeg aldri brukt andre, den blir alltid vellykket og jeg har fått VELDIG mye skryt av den;

1,5 kg hvetemel

225 g sukker

3 ts vaniljesukker

2 pk tørrgjær

225 g melange

4,5 dl vann

6 dl melk

Ha i alt det tørre i bollen. Smelt smør tilsett vann og melk. (blandingen skal være lunken)Ha i det våte i det tørre og bland godt.

Sett deigen til heving under ett klede og la heve til dobbel str. Bak ut og pensle med egg.

Stekes i 225 grader i ca 15 min og avkjøl :D

Skrevet

jeg har begynt å bruke den oppskriften som står på gjær pakken... den for søte deiger. utrolig gode,,

Skrevet

Velig enkel - enno bedre :o)

800g mjøl

150g sukker

2 ts kardemomme

200g margarin

4 dl melk

1pk gjær

Bland det tørre, smelt margarin og bland i melk --> fingerlunka. Rør gjæren ut i væska, band alt saman.

Hev til dobbel størrelse (ca 1t), bak ut (16 - 20 bollar/1 brett), etterhev 20-30 min, (pensle med egg om du vil), steik ved 240*c i 10-12 min.

Bruker du tørrgjær, så blandar du den i mjølet, husk at væska godt kan vere litt varmare (ca 40*c) om du brukar tørrgjær. Personleg brukar eg alltid ferskgjær, baksten hevar seg mykje bedre då synest eg :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...