Gå til innhold

Hva mner dere? Ferietur til Egypt i min uke 32..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bestillte ferie til Egypt, all inklusiv. på et sted der alt er lukket inn på et område og standarden er veldig bra. Man kommer ikke i kontakt med Egypt sin "standard", men bor på et område der det kun er turister og vakter på hvert hjørne.

Vi bestillte denne reisen lnge før vi planla småfolk og ble gravide med en gang jeg tok ut spiralen. Så er lenger på vei enn vi trodde at jeg kom til å være.

Vi er en vennegjeng som skal reise, og mange av folkene har vært der før og skryter masse av stedet. Det var også en med i fjor som var 2mnd gravid, og den babyen er frisk som bare det. Men er litt bekymret da. Er dette egentlig en lur ting å gjøre så tett oppunder?

Er skikkelig usikker på dette..

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg kanskje jeg hadde latt være.. Har vært i Egypt 2 ganger, i sharm el sheik.. Bodd på 5 stjerners hotell (hilton ene gangen) begge gangene og alikevel egypt er et land med masse bakterier og lite renslighet... Hotellene er rene og fine, men med en gang du skal ut i bydelene og sånn er det værre... Jeg har tålt all mat i de fleste land hver gang jeg har vært ute å reist, men i Egypt har jeg hatt problemer med magen begge gangene.. En helt annet bakterieflora der og man blir VELDIG fort dårlig... Alikevel er Egypt et fantastisk land og jeg har vært der 2 ganger så det sier seg jo selv at jeg synes det var bra der :)

Men gravid, samme hvilken uke hadde jeg ikke tatt sjansen. Da hadde jeg avbestilt og dratt til Spania eller noe istedet ;)

Skrevet

jeg skal til hellas når jeg er i uke 32-34 jordmor sa de ikke var noe problem liksom...men som hun over sier er de sikkert lurt å tenke bakteri messig også.... men mange andre fine land man kan reise til :D

Skrevet

En annen ting... Får du et prematurt barn i Egypt har du et problem...Tror ikke akkurat det er en bra opplevelse.. Og det er langt til Norge..

Skrevet

Ja. Jeg er skikkelig i tvil. Vi kommer ikke til å reise utenfor hotellområdene. Men pga faren for mageproblemer tror jeg nok at vi blir hjemme. Skal til legen i morra, så får prate med han. Og noe prematurbaby ønsker jeg virkelig ikke å få der.

Skrevet

Jeg kjenner mange som har vært i egypt, men ingen som har vært friske hele turen. Selv de som bare har spist hotellmat og er skikkelig hysteriske for bakterier har hatt minimum to dager på do.

Venninna mi var på bryllupsreise der i november, hun er delvis sykemeldt ennå. De tror hun ble syk av is. Så hold det langt unna alt av is (iskrem, isbiter osvosv), salater, vann som ikke er kjøpt på flasker og alt det andre vanlige.

Jeg hadde ikke reist som gravid. Er jo fint å rense magen med en vodkashot hver morgen når man er på slike steder, men det kan du jo ikke når du er gravid...

Skrevet

Jeg har også vært i egypt, og hadde ikke tatt sjansen på å reise dit under graviditeten, særlig ikke så sent som uke 32. Egypt er et fantastisk land, og jeg vil gjerne tilbake - bare ikke som gravid! :-) ble kjempedårlig da jeg var der, selv om jeg var utrolig nøye med hygienen og det jeg spiste og drakk. Dessuten er det utrolig varmt der i sommerhalvåret, noe som også ikke er så bra for baby´n din...

En annen ting, som det er nevnt tidligere her, er at hvis du skal være uheldig å føde prematurt, så er egypt definitivt ikke stedet å være på. Helsevesenet der har slettes ikke samme standard som i norge/vestauropa. Dessuten er det superkorrupt, og jeg ser for meg at du kan få problemer med å komme inn på sykehus hvis du ikke har så godt som "pengene i hånden" når du kommer...

Beklager så negative tilbakemeldinger, men vil bare ditt beste. :-)

Selv skal jeg til frankrike i uke 30, føler at det er mye tryggere.

Skrevet

Det går bra vet du. Hadde jg ikke ville hørt det dere skriver så hadde jeg ikke lagt inn innlegget. Vi skal dit uka etter påskeferien, så det er sikkert ikke like varmt som midt på sommeren. Men jeg vil ikke rissikere at det skjer noe, så mine mistanker til Egypt er bare bekreftet gjennom dere:-) Vi har bestillt reise til et lukket område, der en ikke har kontakt med noe av Egypt sin "normale" standard, men nå har ikke jeg vært der før, så har ingen formening om rensligheten under/rundt matlaging. Har hørt det skal være bra, men jeg vet ikke.

Tusen takk for svar!

Vi får nok reise ved en senere anledning tror jeg. Vi er en vennegjeng som skal reise, og har fått rom på rekke og rad med utgang rett i lagunen.med maks 10meter til vannet. Men, den er der nok i mange år til! :-) Og det er sikkert ikke umulig at vi blir reisen flere ganger.

Hvis vi får refundert beløpet som er betalt, kan det jo hende vi kan ta oss en liten ferie et annet sted. Vi får se. Det blir nok ikke like morsomt for liten 3åring å reise på ferie kun med mamma og pappa. Men det blir til hva en gjør det til! Og så skal vi jo gifte oss til neste sommer, så da er det ikke dumt å spare de pengene.:-)

hehe... Prøver å se alt det positive i å ikke reise, så det ikke blir så "trist" å bli igjen hjemme:-)

Skrevet

Hei! Ville bare si at jeg reiste til Sharm El Sheik da jeg var 32 uker på vei forrige gang. Det var 45 grader i solen, men det gikk veldig fint. Ble ikke syk og hadde en helt super reise! Snakket med lege og jordmor før jeg dro, og de ønsket meg en god tur og mente det var flott at vi reiste av gårde litt mens vi enda bare var to. Og snuppa mi er frisk og rask i dag, så hun tok overhodet ikke skade av det, og jeg fikk mye tiltrengt sol og koselige opplevelser.. :) Så har du hørt den siden av saken også.. :)

Skrevet

Hei!

Jeg jobbet i Asia de første 6 måneder av graviditeten, og renhet og eksotisk mat har vært hyppige temaer ved samtaler med gynekologen min, Jeg har også gått til anskaffelse av boken The Panic Free Pregnancy (kjøpt i utlandet), som hjalp mye med å skille fakta fra ubegrunnet redsel. Den er skrevet av en lege med utgangspunkt i forskningsresultater.

Med unntak av toxoplasmose og listeria (som er ganske alvorlige, og merk at forholdvis få nordmenn er immune mot toxo), er det faktisk få typer matforgiftninger som er farlige for babyen. Du risikerer dog å bli sykere en ellers, men det er ikke verre enn det. Jeg var i India og Kina under graviditeten, det gikk helt fint, jeg bare merket at jeg ble sliten av varmen og kaoset mye fortere enn før. Jeg er immun mot toxoplasmose fra før, men tok vanlig forhåndsregler i forhold til listeria. Ellers spiste jeg det meste som var å finne på stedet, var bare ekstra nøye med hygiene.

Risikoen for tidlig fødsel er liten men til stede. Det er sikkert veldig gode private sykehus i Egypt (for å si det sånnt, jeg ville heller født i Singapore enn i Norge om jeg kunne velge...), men det er ikke sikkert du har lyst til å ta risikoen for å føde på et fremmed sted. Du må nesten vurdere det i forhold til antatt risiko for å føde så tidlig.

Hvis du faktisk reiser, pass på å ha god reiseforsikring (som dekker privat helsetjenester), skaff det adresse til lege og sykehus på forhånd (ambassade/konsulat kan hjelpe), og ta med kontaktnummer til ambassaden/konsulatet i tilfelle det trengs. Disse rådene gjelder for så vidt alle reiser, gravide eller ikke...det er først når det skjærer seg at man skulle ønske man visste hvor ambassaden ligger...

Jeg ville reist til Egypt, forutsatt at jeg følte meg helt frisk fra før. Jeg ville vurdert å ta toxo testen før jeg dro for å vite statusen min på forhånd, evt. tatt det igjen etter turen hvis den 1. var negativ.

Jeg var forrresten i Egypt for mange år siden, på rundtur. Likte det veldig godt, men fikk selvsagt litt magesjau den ene dagen. Gikk fort over.

Skrevet

Vi har reist mye (Asia, Europa, Amerika), men det eneste sted jeg noen gang har slitt med mat var i Egypt. Vi bodde også på et fint all-inclusive-hotell, og spiste kun på hotellet, men jeg hadde mageinfeksjon i mange uker etterpå likevel.

Vi var akkurat på ferie, men valgte Kanariøyene (for første gang i mitt liv har jeg reist til et typisk charter-sted, hehe), både pga. avstand og at det regnes som trygt. Personlig ville jeg heller ikke vært i Egypt om noe hadde skjedd i forbindelsen med svangerskapet, men det er jo noe man må ta stilling til selv.

Skrevet

Jeg er veldig enig i alt som blir skrevet over her, hotellet er en ting. Og det man kan forebygge med selv av håndhygene osv. Men jeg ville vært utrolig bekymret for helsevesenet der nede. Selv fikk jeg førstemann i uke 30, hadde jeg vært et annet sted enn i Norge er det slett ikke sikkert alt hadde gått så bra som det har gjort.

for hva gjør du dersom du får fortidlig vannavgang? eller andre komplikasjoner? hvis du ikke må reise hadde jeg aldri reist så lenge jeg hadde vært gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...