Gå til innhold

Fun Light saft til gutt på 19 mnd?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes å huske at man ikke skal gi det til barn, men hva er egentlig grunnen til at de ikke skal ha det?

 

Mini fikk lightsaft idag fordi han er syk, og det var det eneste jeg hadde i huset som jeg fikk i han.

Regner med at alt er med måte da, og at det ikke er farlig at han får i seg litt av og til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen er at det anbefales ikke å gi kunstig søtning til barn under tre år.

 

 

Skrevet

fordi kunstig søtning er værre en vanlig sukker i mine øyne iallefall og det er vel allmen kjent at man ikke bør drikke for mye søtningstoff...

 

gi vanlig saft eller litt utvannet juice i steden.

Skrevet

Det inneholder kunstig søtning, noe ungene ikke skal ha før de er 3 år, da det ikke er nok forskning på hvilke skadevirkninger det kan ha. Mine fikk det også innimellom hvis jeg ikke hadde annet, men prøvde å unngå det. Best å prøve å være på den sikre siden synes jeg da.

Skrevet

Grunnen er at det inneholder aspartam (usikker på skrivemåten). Barn under 10 år greier ikke å bryte så godt ned dette stoffet, derfor skal de ikke ha det. Jeg merker selv at jeg får migrene av light produkt og har også hørt om andre som får det. Jeg anser meg ikke for å være hysterisk men akkurat dette får ikke mine barn. Tror det er bedre med vanlig saft med skikkelig sukker :) Skader nok ikke bare idag, men ville hatt vanlig saft i skapet til en annen gang :) Samme med brus.. smør ol blir ikke det samme :)

Skrevet

Helsesøster sa 10 år til oss.. i et møte på barnehagen

Skrevet

De statlige anbefalingene er 3 år med mindre de har endret det nylig. Men egentlig så har vi alle godt av å ligge unna aspertam, alltid.

Skrevet

Jeg har hørt at man må drikke 3 liter daglig for at det skal være fare på ferde..samboern som sa han hadde lest det, så har ingen link, men kan sjekke litt på nettet.

Skrevet

Jeg prøver å holde meg unna produkter som inneholder aspartam. Ikke bare til barna, men til meg og mannen også. Syns det er skumle greier.

 

Er bare å google aspartam, så får du opp masse info.

Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/Aspartam

 

Aspartam er mer gunstig enn vanlig sukker...

 

http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00017/Inntak_av_kunstige_s_17359a.pdf

 

Denne viser at en voksen kan drikke 10 liter saft om dagen i tillegg til å bruke mye annet søttilsetninger uten å overskride fare for helsen..barn under ti år tåler kun en tredjedel av 10 liter...

Artikkelen er fra 1998, men tror ikke de har funnet så mye nytt på den fronten, er fra mattilynets sider.

 

Det går forøvrig an å sjekke referansene som Wikipedia sikter til ...

Skrevet

hehe.. fra 98 til 08 har det nok kommet ny forskning. er ikke lenge siden det var program på tv om skadevirkninger av aspartam som MS, forskjellig problemer med bukspyttkjertel og en del andre bi-virkninger. dessuten lærer kroppen seg å nyttiggjøre seg av aspartam på samme måte som en gjør sukker og derfor ender enkelte opp med å legge på seg.

 

at folk heller i unger det sølet er helt uforstående for meg, men i dette som alt annet..en gjør som en vil..

 

og de som lager aspartam vil nok at vi skal tro det er bedre en vanlig sukker. en kjapp google og du får opp hundervis av treff som viser til at det ikke er bra for kroppen.

 

 

Skrevet

Det finnes mye SENSASJONELL journalistikk der ute...

 

Skremselpropaganda fordi det er blitt "tuklet" med...

 

Når mattilsynet og Matportalen heller anbefaler kunstig søtning i stdet for vanlig sukker for å bekjempe fedmeepidemien må det jo være noe i det?

 

Det Finnes INGEN vitenskalige forskningsartikler som finner sammenheng mellom de skadevirkningene du henviser til...

Skrevet

nej neffi, det kan nok godt hende. Alikevel har jeg en MS rammet venn som sier han blir værre av aspartam og en mor med struma som drikker bøttevis med lightprodukter om dagen desverre. synd.

 

klart fedme er noe man må bekjempe, men å bekjempe den med lightprodukter til BARN er jo helt forjævlig.

 

Tv2 tror jeg det var som hadde det programmet der det faktisk sa det var slik at kroppen benyttet aspartam som sukker.. men men..hva vet vel jeg.

 

forøvrig er jeg sterk motstander av plantemargaring også, og produkter som vita hjertego' osv. en må jo ha noen personlig standpunkter, så kan vi jo se hva forskning viser til om noen år.. om de tør da.

 

 

Skrevet

hun* skulle det stå om vennen med ms.

 

 

Gjest Morn du
Skrevet

Det går vel greit denne gangen, men jeg ville kjøpt saft med sukker i neste gang jeg er på butikken.

 

Forøvrig mener mor til mitt stebarn at light saft er helt greit så lenge det ikke er sukker i det. Så barnet drikker selvfølgelig masse light saft når hun er hos sin mor. Her får de vanlig saft til middag noen dager i uka, noen dager litt mer. Men det er ikke mas etter det- melk og vann er slagere her i huset:)

 

Skrevet

Aspartam er kreft frem kallende.

Skrevet

Jeg har lest så mye på nettet om hvor farlig dette stoffet kan være.Barn under 3 år skal ikke ha det i det hele tatt! Og ellers er det så og så mye pr.døgn man kan få det.Veldig lite til større barn.Voksne kan få i seg ganske mye egentlig uten at det skader.Men likevel må man være måteholden.

Leste på nettet en gang at man ikke måtte drikke f.eks pepsi max og cola light når man vil slanke seg,for det er så fryktelig mye søtere enn sukker.og man la på seg mye fortere enn med vanlig brus.

Og så er det kreftfremkallende.

Aspartam kom til Norge helt i starten av 1980-årene,var det 1982 tro???

Og tenk hvor mange som har fått kreft etter den tiden!

 

En ting jeg ikke skjønner ang.aspartam,og det er at det er i fryktelig mange ting! Ikke bare light drikke.Men også i tyggis,forskjellige sorter drops,lettyoghurt og til og med i VITAMINBJØRNER! Og da jeg oppdaget det fikk jeg nesten sjokk! Trodde ikke det var mulig,å putte det i vitaminer! På boksen står det også at det er barn over 4 år som skal ha de! Og de skal ha bare 1 pr.dag,mens barn over 12 år kan spise 2 pr.dag.Jeg gir de bare til sønnen min på snart 12 år.Han får 1 nå,mens når han blir 12 skal han få 2.

Ellers er det mange andre ting som aspartam er i! Dere skulle sett den lista! Fy søren!

 

Ellers er det ikke bra for hjernen til barna!

 

Jeg har kuttet ut ALL light drikke etter at jeg leste om dette! Drikker det ikke selv! Ikke er det godt heller..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...