Gå til innhold

Fødselspenger og utdanning?? Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som kan hjelpe meg? Er jo så kompliserte regler for disse fødselspengene... jeg lurte på om jeg skulle videreutdanne meg når jeg er i permisjon, men mister jeg retten til fødselspenger da? Jeg har et yrke, men ønsker litt mer utdanning og hadde passet fint å ta det på deltid mens jeg gikk hjemme med minien! Noen som har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på akkurat det samme:) hadde passet så fint nå liksom. Men tror ikke man kan være både student og i permisjon. Tenkte å ringe nav og lånekassen for å høre hvordan reglene er.

Skrevet

Gi en lyd når du finner ut noe da! :) Skjønner ikke at man ikke kan studere visst man ikke tar lån, og fødselspengene har man jo jobbet for å fortjene! Men det går sikkert ikke :S Har ikke råd til å bare studere uten lønn desverre! :( Hvem har vel det...!

Skrevet

hei! jeg har søkt på skole og skal ha permisjon fra jobben. kan ikke se hvorfor man ikke kan studere og samtidig få de pengene man har opptjent? kjenner ei som tok utdanning når hun hadde fødselsperm, hun fikk ihvertfall både fødselspenger og jobben dekket i tilegg 50 % av studiene.

men legg inn et notat her da, om du/dere finner ut det motsatte.

Skrevet

Heia.

Man må ha studert de siste 6 mnd. og da skal man visst ha krav på fødselsstipend. Om det blir gjort om fra evt. lån man har fa før, eller om man får de pengan vet æ ikke. Men trur det e lurt å sende inn søknada allerede no, sånn at alt e klart til dåkker har termin =)

Dette passa jo kjempe dårlig for mæ som allerede e permitert fra studian...

Lykke til =)

Skrevet

Tror ikke det er noe i veien for å motta fødselspenger, så lenge du er hjemme med barnet samtidig. Eneste kravet for å få det, er at du har opptjening og ikke mottar lønn samtidig.

Men det som ellers kunne være en løsning, er eventuelt at pappaen overtar hele permisjonsretten. Da er kravet at mammaen er i jobb, utdanning eller på sykehus. På den måten får dere begge vært hjemme og unngår hele problemstillingen.

Skrevet

Jeg er i full jobb, så jeg vil egentlig bare videreutdanne meg litt mens jeg går hjemme. Det er ikke noe alternativ at samboeren tar over permisjonen for vi er avhengig av to inntekter, og jeg kan ikke leve på studielån (det har jeg dessuten nok av) Det jeg lurer på er om jeg kan få mine opptjente permisjonspenger og samtidig studere. Ser ut som jeg kanskje må kontakte nav for å få endelig svar på om dette går an.

Skrevet

noen flere som vet i dag? :)

Skrevet

Er temmelig sikker på at du kan være student i permisjonstiden uten at du mister foreldrepengene. Jeg vet om flere som fikk barn under studiene som hadde opptjent rett til foreldrepenger og fikk det selv om de ikke tok permisjon fra studiene.

Men hør med nav du, for sikkerhets skyld :-)

Skrevet

Takker! :) jeg skal høre med nav, men tror jeg venter litt.. er bare 6 uker, og mistet sist, så denne gangen holder jeg nesten pusten til uke 12! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...