Gå til innhold

EPUDIRAL...positive og negative erfaringer ønskes..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har v mine 3 tidligere fødsler kun brukt lystgass..Nå har de sluttet med det her,helt fortvilet nå ja...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bare positive erfaringer jeg da.

Synes ikke det gjorde vondt å sette den, mistet ikke følelsen i beina, lå på drypp før jeg fikk epiduralen, så jeg vet ikke om den påvirket riene. Sovnet nesten av epiduralen til jeg kjente at nærmet seg tid for å presse.

Klarte ikke å bruke lystgass jeg da, fikk helt klaus av den maska...

Men det finnes vel flere andre alterntiver enn bare epidural vel?

Skrevet

Jeg fikk ingen virkning av lystgass, og det var egentlig det som gjorde utslag for at jeg ville ha epidural. Synes det gikk fort og greit å sette epiduralen, ingen smerte forbundet med det. Den begynte å virke etter et kvarter/tjue minutter. Jeg hadde veldig tette rier, med liten pause, så epiduralen var en lettelse, det gjorde rie-følelsen mindre, føltes på en måte som at jeg var tilbake noen hakk, selv om jeg ikke var det. Jordmor og de andre gikk utifra at fødselen kom til å stoppe opp og at jeg måtte bli satt på drypp, men de tok fullstendig feil.. Jeg hadde styrtfødsel, og er veldig fornøyd med det. (De rakk ikke skru ned dosen med epidural, slik som de hadde planlagt;) ).

Jeg hadde en POSITIV opplevelse med epidural, den gjorde blant annet at jeg klarte å spise før babyen kom. Men, jeg ble veldig overrasket over all smerten det var forbundet med pressingen, jeg trodde epiduralen fjernet smerten, men hos meg virket det som den bare tok "toppene" av riene.

Jeg kommer til å "bestille" epidural ved neste fødsel, hvis jeg rekker det.

Skrevet

Jeg har brukt det to ganger og kommer definitivt til å be om det neste gang også. Første gang fjernet det smertene helt, men da stoppet ting litt opp. Neste gang tok det bare toppen av riene og ga meg mulighet til å slappe av litt. Deilig!

Selve stikket er litt ubehagelig - men vel verdt det:)

Skrevet

jeg er LIVREDD nåler men det var ikke vondt å sette den:)

eneste negative var at jeg lå mye på den ene siden så den virket ikke helt i venstresiden min.

så du burde ikke ligge stille i en stilling lenge,sånn at den kan virke overalt

Skrevet

Jeg fikk epidural under første fødselen fordi den var igangsatt (når man har svangerskapsforgiftning vil de helst gi epidural fordi den senker blodtrykket)

På meg hadde den desverre ikke noen effekt (selv om de prøvde å stikke den flere ganger)

Til slutt funket den på halbe kroppen, men jeg måtte bruke lystgass i tillegg...

Andre gangen ville jeg ikke ha epidural, fordi erfaringa mi var så dårlig. Brukte kun lystgass...

Nå har de visst sluttet med lystgass på mitt sykehus og :(

Skrevet

Slutter med lystgass? Hvorfor i all verden gjør de det? Håper mitt sykehus ikke har gjort det altså...

Skrevet

Jeg hadde det helt klart for meg at jeg ikke skulle ha epidural pga av stikket. Jeg var livredd for at det skulle være kjempevond. Men tilslutt måtte jeg be om epiduralen og jeg kjente ikke stikket i det hele tatt. Kjente bedøvelsen bittelitt, men det bare svei litt. Selve epiduralen kjente jeg overhodet ikke! Var aldri smertefri mellom riene så jeg fikk ikke pauser mellom riene, men etter epiudralen fikk jeg slappe av mellom riene og var helt smertefri mellom riene. Den tok også vekk de verste smertene under selve riene. Bare positive erfaringer fra meg i alle fall. Lystgassen var ikke noe for meg.

Skrevet

De slutter med lystgass fordi de ikke har god nok ventilasjon. Ikke bra for personalet.

Skrevet

Veldig positive erfaringer!! Har bare født en gang og brukte både lystgass og epidural. Kjente ingenting av at de satte den, og når den begynte å virke ble jeg helt meg selv igjen. Kunne tøyse og le mellom riene :) Måtte få masse drypp for å holde oppe riene og få ting til å skje, men det var absolutt verdt å holde på litt lengre siden jeg slapp smertene. Det eneste jeg husker som veldig vondt etter at de satte epiduralen var selve utpressingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...