Gå til innhold

Dere med eksembarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg ganske rådvill her. Har ei jente på 3 år som sliter med atopisk eksem. Det begynte i 5 mnd alder. Legene ville vente med å gjøre noe fordi hun var så liten. Var hos homeopat, de medisinene hjalp. Men så blusset det opp igjen. Nå føler jeg virkelig at eksemen går veldig utover nattesøvnen. Hun våkner hver eneste natt og klør. Hele kroppen er rød, tørr og flammete. Har vært hos barnelege, fikk da allergimedisin flytende, hjalp en liten periode men så ble hun ille igjen.

Samme med kortisonkremene hun fikk. Har ingen virkning lenger, så sluttet å bruke de.

Har vært hos homeopat igjen. Fikk nye medisiner men de hjalp ikke.

Tar alle forhåndsregler angående å ikke bruke såpe osv.

Er det virkelig ingenting som kan hjelpe?? Vi blir begge ganske slitne av at hun klør store deler av natten. Har jo en tragisk hverdag begge to :(

Blir jo dyrt i lengden å fly til homoepat hele tiden. Betalte vel 650 for første time, og 400 for oppfølgingstimer+ medisiner. Nei off skulle ønske det fantes en vidunderkur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Off mente ikke TRAGISK hverdag, men TRAVEL..hehe

Skrevet

Nei barnelegen mente hun var for liten til at det var nødvendig. Han ville ikke starte noe utredning av et så lite barn. Så jeg fikk "jobben" med å finne ut hva hun ikke tålte. Jeg fant ut selv at eksemen ble verre med sitrusfrukter, sterk mat+ sukker. Så jeg holder henne unna dette. Sukker går ikke ann å holde henne unna 100%, men hun spiser lite godteri og søtsaker. Har hun spist for mye søtsaker slår det ut. Så virker som om det er i sjakk(altså at hun normalt ikke får for mye sukker)

Skrevet

Vi fikk også beskjed om at det ikke var noen vits å allergiteste. Men etter 10 mnd med mye eksem og varierende mengde så ba jeg allikevel om å få en henvisning til allergilege. Han ble ikke testet for så mye, men foreløpig har han da vist reaksjon på egg. Det er en av de tingene jeg aldri ville ha tenkt på utifra den selvtestingen jeg har drevet med. Jeg tror også at minsten her reagerer på dyr (hvertfall katt), men det var det for tidlig å teste (11 mnd).

Vi skal også være forsiktige med sitrus, tomatbasert mat, nøtter, jordbær og også noe mer som jeg ikke husker nå (var hos lege forrige uke).

Hva har homeopaten sagt ang. matallergi da? De er jo ofte også flinke på det området.

Også har jeg forøvrig hørt om en del som er blitt veldig bra da de kutter ut alt av skadelige e-stoffer og tilsetningsstoffer. Det står videre på min testeliste da vi er ferdige med denne kortisonrunden.

Skrevet

Litt av poenget mitt misset jeg. Vi har aldri sett at han har hatt noen umiddelbar reaksjon på egg. Men legen sa at han også kunne reagere på at vi tilbredte det, noe vi gjør ofte.

Min niese har også en del allergier og hun reagerer ofte ett par dager etter hun har spist noe hun ikke tåler. Så det har tatt dem lang tid å finne ut av hva som går og ikke går greit.

Og husk at det også kan være kryssallergier som er vanskelige å finne ut av.

Uansett nå er hun da tre åt og ikke for liten til å allergitestes mer. Hadde bedt om henvisning om jeg var deg.

Skrevet

Allergilege har jeg ikke tenkt over. Fikk kun henvisning til barnelege. Kan høre med legen min om vi kan få en henvisning til allergilege da.

Egg ja, har tenkt på det, men hun spiser det så sjeldent så tror ikke hun reagerer på det. Men har tenkt på melk også, det får hun jo hver dag.

Nøtter spiser hun heller ikke(jeg tåler det ikke, så har det ikke i hus)

Homeopaten spurte hva slags mat hun ikke tålte, å da ramsa jeg opp de tingene. Skal tilbake dit i morgen så får kanskje litt mer info da.

Ja e-stoffer og tilsetningsstoffer er absolutt en mulighet. Jeg har slitet veldig med å få holdt henne unna ting, med tanke på at i barnehagen virker det som om de glemmer sånne ting.(f.eks de første ukene hun gikk der fikk hun store utslag, dette var pga appelsin, enda jeg hadde skrevet i skrivet om datteren min at hun IKKE skulle ha sitrusfrukter pga allergi) Dessuten er hun hos faren sin annerhver helg, og han er umulig å kommunisere med, så selv om jeg har sagt hvilke ting hun ikke skal ha så virker det ikke som om han tar det alvorlig.

Det er mest i forhold til godterier, brus osv. Vanskelig å ha oversikt når jeg ikke får kontrollert 24 timer i døgnet, slik som når hun var baby.

Skrevet

Vi var og allergitestet sønnen vår på 18mnd pga atopisk eksem og problemer med magen. På han slo det ikke ut på noen ting på allergitesten. Vi har merket stor forbedring bare ved å kutte ut ull på huden, så han er ikke på langt nær så plaget som datteren din. Jeg fikk anbefalt denne linken hvor det står mye om atopisk eksem:

http://www.barnelegesenteret.com/barneeksem.aspx?step=2&docid=13&dispid=6

Det kan jo hende du vet det meste der, men der er det en del tips om hva de kan reagere på selvom de ikke nødvendigvis er allergiske.

Jeg ville i tillegg ringt barnelegen på nytt og sagt at medisinene dere fikk forrige gang ikke virker lengre, da kan de vurdere om hun feks bør ha sterkere kortisonkremer.

Skrevet

Tar du andre forshåndsregler for å minske utbruddene?

Bruker skånsomme vaskemidler, såper og kremer som er anbefalt for sart hud?

Hun bør jo ha det litt kjølig på rommet, neglene bør klippes ned, bare bruke bomull ol. Du vet vel alt dette.

Lillebror ble allergitestet når han var 10 mnd, og det slo ut litt på eggehvite, men det bruker vi, han får ikke utbrudd av dette, hund, katt, hest, andre husdyr også forsåvidt, en slags fisk, som vi ikke spiser, husker ikke navnet.

Han var med i fjøset til sauene før vi fant ut av hva dette var og innebar og han er mye finere nå når han ikke er med.

Skrevet

Takk for fin link :)

Egentlig vil jeg ikke fortsette med kortisonkrem. Det må vel finnes en annen løsning enn å drive å smøre på disse kjemiske tilsetningene. Vil gjerne at kroppen hennes skal få mulighet til å bekjempe dette selv, istedenfor å proppe i og på henne all slags greier. Derfor jeg håpet at homeopatmedisinene skulle hjelpe igjen.

Ull er et no no her, det fant jeg fort ut..off..

Skrevet

Jepp tar alle forhåndregler som finnes tror jeg. Bruker vaskemidler tilpasset barn(sart hud) på alt jeg vasker omtrent, mine klær, hennes klær såklart.

Rommet hennes er kjølig og hun ligger kun i truse tiltross for at det er vinter(hun er varm av seg, dessuten har hun jo dyne)

Neglene er korte så hun klør seg aldri til blods, men hun ligger å konstant klør uansett.

Hun har ikke noe daglig kontakt med dyr så det er utelukket. Har ikke merket noe utbrudd når vi har vært på besøk hos mine foreldre som har katt.

Skrevet

Sønnen min har ikke så ekstremt eksem som jenta di, men blusser opp med stygge åpne sår på kinnene når det er veldig kaldt eller varmt.

Etter nesten ett år med tull og lege som ikke ville ta det alvorlig og bare ba oss om å komme etter et par uker. ¨

Så tok vi saken i egne hender og dro til Volvat klinikken der dem har allergileger - det tok henne et par minutter å se på det og si hva det var og hva vi skulle gjøre.

Vi fikk Locoidol som en kur over noen uker kombinert etterpå med Hydrokortison. Nå bruker vi bare Protopic 2 faste dager i uka og kortison ved oppblussing ellers kun fuktighetskrem hver dag.

Så snart kulden forsvinner så skal jeg se om ikke vi kan slutte helt med Protopic og bare bruke fuktighetskrem ved behov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...