Gjest Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 LItt klønete formulert kanskje, men jeg skal ha baby til sommeren. Da er datteren min 2 år, i dag ble jeg spurt om jeg gledet meg til å være hjemme med begge barna... Tanken hadde ikke engang falt meg inn at eldstemann skal være hjemme fra barnehagen under permisjonen! Men det er kanskje vanlig å gjøre det? Gøy å høre hva dere tenker:)
Ingen_nick_ledig Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Tror ikke det er vanlig å ha eldstemann hjemme selv om man er i permisjon med babyen. Jeg har i hvert fall ikke tenkt å ha henne hjemme, og jeg kjenner faktisk ingen andre som har hatt det heller...
It's all about me Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 Her er eldstemmann i barnehagen selv om jeg er hjemme med veslejenta. Storebror ville kjedet seg sammen med oss, dessutten synes jeg jentungen fortjener alenetid sammen med meg slik broren fikk i lang tid.
Gulosten™ Skrevet 10. februar 2009 #4 Skrevet 10. februar 2009 Fullstendig uaktuelt å ha storesøster hjemme under permisjonen. Men at hun får kortere dager, og fri oftere er det jo ingen tvil om Men da bestemmer JEG når det blir Full plass beholdes uansett.
*Lissi* Skrevet 10. februar 2009 #5 Skrevet 10. februar 2009 Gutten min på snart 3 år er barnehagen om dagene, mens jeg koser meg med tulla på ca.5 mnd. Han hadde nok kjedet seg veldig, om han måtte være hjemme med oss. Leverer han heller litt senere og henter han før om dagene.
Gjest Skrevet 10. februar 2009 #6 Skrevet 10. februar 2009 Man tar ikke barnet UT av bhg, altså. Jeg ser faktisk på det å beholde bhg-plassen som å beholde et punkt av stabilitet, som ikke forandres når den nye kommer. Verden snus opp ned hjemme og ved å plutselig skulle gå hjemme med en sliten mor som har mer enn nok med å komme i slag med amming, få sove litt når baby sover osv ville det nok forverre evt sjalusi. Vet om et par som tok sin datter ut av bhg da yngste kom til verden. Det anbefales ikke, ikke slik de løste det, i allefall. En løsning som funker fint for oss er å ha korte dager i bhg for eldste.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 10. februar 2009 #7 Skrevet 10. februar 2009 Eldste var 2 år og 3 mnd da hun ble storesøster. Hun har beholdt bhg-plassen sin, og for å være helt ærlig: Takk og lov for det! Hun har et lite nettverk med venner i bhg, det blir tydeligere og tydeligere (hun er nå straks 3 år). Å fjerne henne fra det hadde jeg ikke villet gjort uansett. Vi kan ha hjemmedag når vi vil, og korte dager jevnt over, men å møte vennene sine og få lekt masse har for henne vært helt toppers! Jeg synes også at minsten har like mye rett til å ha mamma for seg selv (på dagtid da..) når hun er liten - akkurat som eldste hadde. At eldste kom først skal ikke være argumentet for at det bare var hun som fikk mamma for seg selv, og det har vært viktig for meg og, å ha like mye alenetid med hvert av barna når de har vært nyfødte og bittesmå.
mamman til to gutter Skrevet 10. februar 2009 #8 Skrevet 10. februar 2009 Jeg kjenner en som har hatt eldste hjemme når de fikk nr2, men han hadde aldri begynt i barnehagen og mor hadde ikke krav på lønnet permisjon, så for dem gikk det rett og slett på penger. Den eldste gikk i park noen timer om dagen, det er billigere og man har krav på kontantstøtte. Alle andre jeg kjenner har valgt å ha eldste i barnehagen når de har fått nr2. Selvfølgelig med korte dager og fri innimellom.
gerd Skrevet 10. februar 2009 #9 Skrevet 10. februar 2009 Når man har en baby går jo dagen i soving, amming og bleier - kanskje en trilletur. Ikke akkurat gøy for søsken...
2 gutter og 1 jente Skrevet 10. februar 2009 #10 Skrevet 10. februar 2009 jeg har begge barna hjemme. førstemann er nå 21 mndr og nummer 2 er snart 4 mndr. går veldig fint! koser oss
Gjest Skrevet 10. februar 2009 #11 Skrevet 10. februar 2009 Godt å høre det ikke bare er meg da:) Jeg tenkte bare skrekk o g gru om hun skulle vært hjemme med oss, da hadde jeg slitt meg ut+ at hun er utrolig glad i barnehagen så det ville blitt veldig rart å ta henne ut av den. Den nye babyen fortjener jo sitt av oppmerksomhet også
~sjiraff~ Skrevet 10. februar 2009 #12 Skrevet 10. februar 2009 Nr 1 var i barnehage. Hun hadde da gått i barnehage i 2 1/2 år så ville blitt rart for alle parter å ta henne ut ett år. Dessuten synes jeg det er viktig å ha tid til babyen. Og for meg personelig ville det blitt vanskelig å bruke nok tid på en baby pluss aktivere enn 3-4 åring like mye som man burde. Her fungerte det ypperlig med sen levering og ofte tidlig henting. Fri innimellom og veldig lav terskel for å holde henne hjemme ved sykdom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå