Gå til innhold

Jeg ringte statens innkrevning (SI) og jeg ble litt sjokkert..

Anbefalte innlegg

Skrevet

fordi de sitter og kan sjekke opp i hver enkelt sak og legge inn trekk her og der "om de vil". Selvfølgelig tatt i betraktning at det er gjeld da.

De fortalte at de har sendt purring på purring til bidragspliktig og hans arbeidsgiver om at det skal foreligge tvangstrekk. Når jeg ringte dem for å høre hvor mye bidragsgjelden hans ligger på så forteller han at han ikke har betalt bidrag siden ifjor. Og så drev SI og sjekket litt rundt og fortalte at bidragspliktige her har utbetaling fra nav og VIPS så var det tvangstrekk på han.

Grunnen til at jeg er sjokkert, eller overrasket da, er fordi de har brukt såå mye tid på å sende purringer til noen som ikke svarer og så kan de bare gå inn på systemet og se at han får trygd fra NAV? SI sa at det kunne gått laaang tid før de oppdaget at vedkommende hadde utbetalinger fra NAV hvis ikke jeg hadde ringt. Og jeg ringte ved en tilfeldighet...

Da får vi vel kanskje bidrag neste måned siden det ligger tvangstrekk der nå.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de er veldig smarte de som jobber der. Jeg får med gjevne mellomrom krav om å betale barnebidrag. Problemet deres da er bare det at jeg har alle ungene boende hos meg.

Skrevet

Eller som en venn av oss.........som får krav om å betale på unger som ikke er hans...... jada de er så flinke at! :)

Skrevet

Hehehe, jada er så glupe atte.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om de er inkompetente i forhold til taushetsplikt også. Å gi ut sensitiv informasjon over telefonen er en uting

Skrevet

De kan ikke legge inn trekk som det passer dem, de er egen namsmyndighet men dette er da behandlet der, trekk foreligger og alt de trengte å gjøre var å flytte trekket over til nåværende "arbeidsgiver"

Relativt problemfritt og fullt lovlig.

Å fortelle deg det derimot, det er ikke lovlig.

Skrevet

Ja, det var nok derfor de ikke kunne fortelle meg hvorfor de har sendt gjentatte påleggstrekk til Nav om å trekke 1500 i mnd på barnetrygden min. Men jeg er fremdeles ikke blitt trekt en kr.

Skrevet

De kan ikke begynne tvangstrekk sånn helt ummidelbart når han utelater og betaler bidrag, det har de ingen myndighet til, dessuten tar det en tid før de evnt kan gjøre det for det lokale trygdekontor (nav) må utføre selve trekket! Husk at du neppe vil få alt utbetalt sånn på engang da han skal jo ha penger til livsopphold etc..

Skrevet

Jeg er mer overrasket over at SÅ mange har fått ikke bare ett, men fler barn med en mann som ikke vil betale og hjelpe til med å forsørge barna sine slik at de får en enklest mulig oppvekst.......

Kjenner flere selv, altså, og vet det ikke alltid er så enkelt å "lese mannen", men en del av de har virkelig holdt for ørene når advarlser har kommet og lukket øynene for alle ting mannen har gjort som kun en drittsekk kunne ha gjort...For å si det sånn..Ikke noe bombe at disse mennene, når den dag kom,- ikke gidder å være med å betale for og/eller oppdra barna sine......

Ikek ment personlig på deg altså HI, men har nylig sittet og hørt på klaging fra nettopp et sånt tilfelle,- og greier liksom ikke å si "hva var det vi sa".......Men neste gang hun kommer så kommer jeg IKKE til å greie å holde kjeft.....Herregud, hva han sa og gjorde og likevel, 2 barn måtte til før hun tok hintet!!! ahhhhrrggggh.....

Frustrasjon må ut kjenner jeg :o)

Skrevet

Teline: Jeg er bidragsmottaker og får vite inntektsopplysninger om bidragspliktig. Dette får man også vite gjennom NAV når de beregner bidrag. Det er ikke taushetsbelagt med inntektsopplysninger, det ligger til og med offentlig ute på nettet.

Jeg har rett til å vite hvor mye gjeld bidragspliktig har til meg. Det er altså ikke sensitiv info over tlf da vedkommende på Statens innkrevningssentral trenger personlige opplysninger av meg for å vite at det er meg dem snakker med.

Dessuten var det jeg som opplyste dem om at bidragspliktig har trygd av noe slag. Dette sjekket han opp og så flyttet han tvangstrekket til trygden som bidragspliktig mottar.

ikke verre enn det :)

Skrevet

Korreksjon: det er ikke sensitive opplysninger...OG... SI vet at det er meg de snakker med pga personlige opplysninger. Det er altså ikke sensitivt fordi det er meg de snakker med slik det kunne høres ut ;)

Skrevet

Ok, bidrag vet jeg lite om. Mitt syn på taushetsplikt er nok farget av tvilsomme opplevelser med statens innkrevingssentral og NAV tidligere. Da mannen min var syk ville de ikke gi meg opplysninger, men da jeg ringte 10 minutter senere med litt fordreid stemme og sa jeg var han fikk jeg all info. Inkludert taushetsbelagte opplysninger. Da er det noe galt et sted, og sånt irriterer meg.. Uten at de var relevant til ditt innlegg :)

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du irritere deg over det?

Tror du virkelig at hun du snakker om ville vært foruten barna sine, selv om mannen viste seg å være en drittsekk?

Utsagnet "hva var det jeg sa" er det dummeste jeg hører. Sånne bedrevitere bør lære seg å holde kjeft. Man vet aldri når lynet treffer en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...