Gå til innhold

Angående kjøp av enebolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på utkikk etter en liten hytte eller leilighet på bygda/fjellet som jeg kan bruke som et slags feriested for å komme meg bort litt. Et sted med en fjord ved, og gjerne turterreng.

Jeg fant en annonnse på finn.no om et hus som er tilsalgs og det passer ganske perfekt med omgivelsene jeg ønsker. I annonsen er det bilde av et lite hus, og i teksten står det at det kun er 1/4 av huset som er tilsalgs. Greit nok det, jeg ønsker jo bare et lite sted.

I annonsen står det videre at det er 125kvm, stue, kjøkken, verandra osv.. jeg kunne ikke helt forstå det, siden huset fra før av er lite og dette var altså bare 1/4. Så jeg tenkte at det kanskje er flere hus på eiendommen og at de da ikke var tilsalgs. Det var ingen romoversikt i annonsen så jeg sendte mail til megler om at jeg ville ha det tilsendt. Jeg får prospektet der megler skriver først i mailen at det gjaldt bare 1/4. I prospektet var det ingen romoversikt så jeg ble ikke noe klokere på det, jeg ville jo vite hva slags del av huset jeg isåfall kjøper.. sendte enda en mail med at jeg ikke forstå hvordan det hang sammen. Spurte hvor den resterende 3/4 av huset var, altså det som IKKE er tilsalgs, og spurte igjen om det altså var disse anviste 125kvm som er tilsalgs. I annonsen er det også bilde av et fint lite kjøkken og en stue så jeg trodde jo at det var deler av det som selges.

Fikk svar av megler hvor det står følgende -

"Hei. Viktig : Det er en ideell fjerdepart av samtlige kvadratmeter som er til salgs." og thats it!

Mener han da altså at jeg isåfall kjøper 1/4 av 125kvm??? Burde ikke det stått i annonsen isåfall? Skjønner ingenting jeg, håper noen kan hjelpe..*føler seg dum*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du legge ut annonsen her?

Kanskje du skulle ringe i stede for å sende mail.

Skrevet

Dessverre, jeg har ikke lyst til det.. prøvde å forklare så best jeg kunne uten å vise annonsen :(

Tror jeg skal ringe ja, fikk jo ingen info på mail.. megler virker egentlig ganske uinteressert i å selge...

Hi :)

Skrevet

Forstår at du ikke vil legge den ut her.

Jeg ville ikke vurdert å kjøpe når du ikke har alle fakta og føler at du får de svarene du trenger.

Ring og om du heller ikke da får tilfredstillende svar begyner du letingen etter noe annet.

Lykke til.

Skrevet

Det er litt langt å reise for å se huset også, så det er derfor jeg vil høre litt først.. men det skulle visst være vanskelig. Jeg har ikke vært borti at meglere "lurer" kjøpere på den måten før, så jeg blir litt forvirra. Spurte ennå engang nå om hvor mange kvm jeg isåfall kjøper, så får jeg bare vente på svar :)

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Haha, dette skjønte ikke jeg heller. Søkte opp annonsen og det var ikke lett å skjønne noe.

Virker jo som det bor noen der da, og på annonsen virket det jo ikke som at de hadde planer om å flytte...?

Skrevet

Er det noe like timeshare, at du kjøper rettighetene til å bruke (HELE) huset et visst tidsrom i året/mnd? Så egentlig eier du ingenting mer enn rettighetene til å bruke huset litt?

Skrevet

Nei, jeg syns det var veldig rart jeg også... greit nok at det bor noen der, for det hadde jeg jo forventa iogmed at jeg kjøper kun 1/4. Men hvor er liksom MIN del av det huset, og hvilken del er andres? Hehe.. og det ser jo ut som at hele huset er på 125kvm ikkesant? Hmm..

Skrevet

Tenkte litt på det jeg også, men da burde det jo stått syns du ikke? Og rart om det er det på en enebolig :)

Skrevet

Er vel ikke uten grunn at mange eiendomsmeglere mister jobben da ;) Kanskje tror megleren det er lettere å få det solgt dersom han ikke skriver det i rett tekst. Leste en gang en annonse på finn hvor de forsøkte å selge *tunga rett i munnen nå* 50% av ½parten av en 2mannsbolig, det var samme opplegget.

Skrevet

Ser ut som at hele huset er på 125m2 ja, uten råkjelleren da, siden det bare var tatt med primærrom i arealet. Merkelig annonse!

Kanskje det er noen som selger andel av huset sitt for å ikke miste det? og håper på en snill sjel som vil hjelpe de ut av krisa? :P

Skrevet

Kanskje det er timeshare hus??

At du kan bruke det når de er på ferie eller noe??

Skrevet

Ehh, det er jo helt idiotisk! Hvem vil bo i sammen med noen andre da? Herregud.. blir litt irritert kjenner jeg! Og ihvertfall når jeg ikke får ordentlig svar når jeg spør han!!!

HI

Skrevet

Eller at du kjøper deg inn i et kollektiv!!

Skrevet

Det er akkurat det, du bor ikke fysisk sammen med noen - du disponerer huset 1/4 av tida, når de ikke er der.

Skrevet

Hehe tomeshare av en enebolig? ;)

Hadde jammen vært fint å kjøpt seg inn i et kollektiv gitt.. hehe. Tullete annonse!!!

Hi

Skrevet

Haha, kanskje ;) Neida, i prospektet fikk jeg inntrykk av at det var tvangssalg.. men jeg skjønner fortsatt ingenting. Burde gå an å få et ordentlig svar av megler,men neida!

Hi

Skrevet

Ja, du tror det er timeshare? Men timeshare av en enebolig? Høres rart ut.. :P Tror det er bare jeg som har planer om å bruke et sånt sted som "hytte" egetnlig ;)

Hi

Skrevet

Kanskje fire søsken som deler hytte/hus og den ene vil ut?

Skrevet

det betyr at du har bruksrett på huset 1/4del av tida, og noen andre bruker det de andre tre fjerdedelene... en deler på vedlikehold og sånt...

Skrevet

Ideell fjerdedel: du kan bruke alle rom men må dele med tre andre - eller én kjempediger en. I bunn og grunn: kjøpe seg inn i bokollektiv med en 164-kilos dysfunksjonell sengevæter. Kos deg.

Skrevet

Haha, ja jeg har fått svar ;) Det står som følger :

"Dette kan være litt vanskelig å forstå. Jeg forsøker en utradisjonell måte: Tenk deg at du eier en hund sammen med en venn. Det er ikke slik at du eier hodet, mens vennen eier resten. Dere eier en ideell del av hele hunden hver. Slik er det også i dette tilfellet. Dersom du kjøper en fjerdedel av boligen vil du eie den sammen med tre andre. En kilde til forståelse kan være sameieloven."

Hehe jeg lo godt da jeg fikk dette svaret ;)

Hovedinnlegger

Skrevet

haha utrolig bra!!

Tror jeg ville skygga unna det huset...

Skrevet

Jeg svarte bare : Da bør du skrive i annonsen at det er timeshare slik at du ikke "lurer" flere enn meg. Jeg er ikke interessert.

Haha, jeg er jo ikke interessert i å dele en enebolig med 3 andre :D Desperat megler sier du? Hehe..

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...