Baremeg Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Min trykk lå idag på 140-150 /90-100. Jeg er en av de som blir kjempe nervøs før jeg skal måle, så mye er nok situasjonsbetinget. Urinen var fin og jeg fikk ny time om to uker. Legen sier at jeg er av de vanskelige pasientene når det gjelder blodtrykk da han vet at jeg får høye målinger mye p.g.a at jeg blir redd men samtidig så er det høyt uansett. Det hjelper ikke at jeg blir bekymret av dette. Haddde nemmlig en igangsatt fødsel sist pga. blodtrykk, men da kom den i uke 38. Nå er jeg bare i uke 29. Flere i lignenede situasjon med noen trøste ord til en lett bekymret mor:)
arjak Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Hei! Jeg det samme problemet som deg. Har egentlig ligget høyt i BT under hele svangerskapet, men jeg vet det er fordi jeg er så nervøs hos legen. Jobber som sykepleier, så har målt BT noen ganger på jobb og da er det helt fint. Da jeg var i uke 30 hadde jeg BT på 170/90 hos legen. Måtte da gå hjemme i ett døgn med en BT-maskin som registrerer BT hver halvtime. Legen var veldig fornøyd med resultatet, lå i snitt på 110/70. Så du har nok helt sikkert bare et såkalt "legetrykk". Så lenge urinen er fin (ingen utslag på proteiner) og du ikke har noen særlige hevelser, tror jeg du skal ta det helt med ro. Lettere sagt enn gjort men:) Nå er jeg i uke 35 og har fortsatt høyt. Men siden det ikke er til å stole på når jeg er hos legen, skal jeg igjen ¨gå med 24timers måling. Du kan jo spørre legen din om du kan prøve dette? Da får du hvertfall vite hva du ligger på når du er hjemme:)
★minijente★ Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 jeg og har høyt BT mitt ligger nå på 145/95 og eg er i uke 35. går til kontroll 2 ganger i uken fordi eg har masse vann i beina og hevelser og litt protein i urinen... men eg er flink å slappe av og stresser ikke,gjør minst mulig av ting hjemme som ahr gjort at BT har ikke økt like fort som d gjorde til å begynne me.