Baremeg Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Min trykk lå idag på 140-150 /90-100. Jeg er en av de som blir kjempe nervøs før jeg skal måle, så mye er nok situasjonsbetinget. Urinen var fin og jeg fikk ny time om to uker. Legen sier at jeg er av de vanskelige pasientene når det gjelder blodtrykk da han vet at jeg får høye målinger mye p.g.a at jeg blir redd men samtidig så er det høyt uansett. Det hjelper ikke at jeg blir bekymret av dette. Haddde nemmlig en igangsatt fødsel sist pga. blodtrykk, men da kom den i uke 38. Nå er jeg bare i uke 29. Flere i lignenede situasjon med noen trøste ord til en lett bekymret mor:)
arjak Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Hei! Jeg det samme problemet som deg. Har egentlig ligget høyt i BT under hele svangerskapet, men jeg vet det er fordi jeg er så nervøs hos legen. Jobber som sykepleier, så har målt BT noen ganger på jobb og da er det helt fint. Da jeg var i uke 30 hadde jeg BT på 170/90 hos legen. Måtte da gå hjemme i ett døgn med en BT-maskin som registrerer BT hver halvtime. Legen var veldig fornøyd med resultatet, lå i snitt på 110/70. Så du har nok helt sikkert bare et såkalt "legetrykk". Så lenge urinen er fin (ingen utslag på proteiner) og du ikke har noen særlige hevelser, tror jeg du skal ta det helt med ro. Lettere sagt enn gjort men:) Nå er jeg i uke 35 og har fortsatt høyt. Men siden det ikke er til å stole på når jeg er hos legen, skal jeg igjen ¨gå med 24timers måling. Du kan jo spørre legen din om du kan prøve dette? Da får du hvertfall vite hva du ligger på når du er hjemme:)
★minijente★ Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 jeg og har høyt BT mitt ligger nå på 145/95 og eg er i uke 35. går til kontroll 2 ganger i uken fordi eg har masse vann i beina og hevelser og litt protein i urinen... men eg er flink å slappe av og stresser ikke,gjør minst mulig av ting hjemme som ahr gjort at BT har ikke økt like fort som d gjorde til å begynne me.
Danilken Skrevet 10. februar 2009 #4 Skrevet 10. februar 2009 Har høyt jeg også, ligget fra 140/85 og opp til mitt høyeste på 170/110 for et par uker siden. Ligger normalt ganske høyt ellers, men pga at det er så høyt blir jeg satt igang i morgen. Termin var sist søndag. Vært til hyppige kontroller på sykehuset. Ingen andre tegn til SF. Hadde det forrige sv.skap, men denne gangen har de ikke funnet annet enn proteinspor et par ganger. Ingen hodepine, synsforstyrrelser, smerter eller annet. Har stort sett vært sykemeldt 40-100% hele sv.skapet. Tatt det med ro og slappet av så ofte som mulig.
Baremeg Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2009 Godt å høre at det er flere i samme situasjon. Når det gjelder 24 timers målin så har det blitt prøvd,men fungerte ikke da jeg stresset meg opp like mye før hver måling. Jeg blir stresset bare jeg ser en blodtrykksmåler:) Uff...ikke enkelt med slike som meg:) Jeg får vel prøve å ikke tenke på det de neste to ukene,men heller ta det som det kommer...Lettere sagt enn gjort..- sev om jeg ser at det ikke hjelper å gå og tenke på det,blir bare verre. Lykke til med deres kommende målinger:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå