Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst på dette, men er så usikker om dette kan være farlig?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA! Ifølge matportalen er det ingen grunn til å advare mot sushi :) Det eneste du må holde deg unna er stor tunfisk pga forurensning. Jeg er kjempeglad i sushi, så jeg var utrolig happy da jeg oppdaget at det vare trygt å spise :)

Skrevet

Jeg går på sykepleie høgskole, og vi lærte at gravide burde holde seg unna tunfisk, rakfisk og sushi.

Det er klart man må bruke skjønn, og se det ann hvor man spiser.

Er fisken kommet rett opp av frysen og er helt fersk. Eller har den ligget i disken i ugunstig temperatur hele dagen. Dette har mye og si.

personlig ville jeg ikke tatt sjangsen ;)

Skrevet

jeg er også sykepleier, og spiser sushi med god samvittighet. Men lager den selv, sånn at jeg vet hvordan maten er behandlet. er nøye med at fisken har vært dypfrosset. Jeg er imidlertid forsiktig med hvor mye syltet ingefær jeg har i meg. har lest at store mengder ingefær kan være skadelig, men at det foreligger mangelfull kunnskap om dette.

Jeg hører forresten til på 1.trim enda, men kommer hit om noen dager! :-)

Skrevet

Ikke bra med for mye ingefær?? Rådet som gjentar seg hele tiden i forhold til kvalme er jo nettopp ingefær. Har ikke sett noen advarsler på det annet sted. Hva skal grunnen være?

Skrevet

Eheh,,,..det var en artikkel her på bim for et par mndr siden om at ingefær er aborfremkallende i store mengder...enkelte apotek selger de ikke ingefær kapsler til gravide..så jo..d kan være farlig..ville heller druketingerøl forkvalmen istedet da d er så lite ingefær i d. Sushi anbefales ikke når d er mye rå fisk i...men d er da sishi som d ikk eer fisk i og. dere får veie for og imot..personlig ville jeg holdt meg unna for babyens skyld.

Skrevet

man skal jo ikke spise kjøtt som ikke er varmebehandlet. sushi er jo rå fisk!

Skrevet

Jeg spiser Sushi med god samvittighet. Babyen får i seg omega 3 også i samme slengen. :D Spiser aldri på lugubre steder uansett. Alle leger jordmødre ol jeg har snakket med eller lest artikler fra inkl. matportalen sier at Sushi er trygt men ikke med Tunfisk. Sushi fisken skal ha vært frosset ned uansett om personen som spiser den er gravid eller ei.

Skrevet

Du kan trygt kose deg med fersk sushi, sjekk matportalen!

Skrevet

På God Morgen Norge i dag tidlig var det tre damer (ernæringsfysiologer) som hadde skrevet en bok om hva man kan/bør spise som gravid, og hva man ikke kan/bør spise...og de sa at sushi må man gjerne spise :)

Skrevet

Jeg liker ikke og spiser ikke sushi men tenkte og dele drt jeg har fått vite.Så på kanal5 på the doctors der de snakket om sushi.Det var masse snakk om hvor lett man kan få bendelorm pga dårlig behandlet fisk.Hjelper ikke om fisken bare har vært fryst heller .Skal helst vært fryst -20 grader tror jeg det var og i hele 8 el 9 dager.Og det tror jeg sjelden gjøres.Og til gravide anbefalte de å holde seg unna.Såklart det r mange meninger om dette.Da noen elsker sushi og føler det er er verdt risikoen.Men legen ville ikke spise det selv da han så ukentlig pasienter m bendelorm etter å ha spist sushi.Høres sikkert kjip ut.Men gjør som du vil og føler.Men det var det de sa ihvertfall.

Lykke til videre i svangerskapet:)

Skrevet

det finnes noen dypfryste pakker på butikken som heter "make your own sushi" eller noe sånt. Jeg bruker disse (de er helt ok), spiser ikke sushi som jeg ikke har laget selv. Hvis du ser på pakkedatoen, så vet du om den har vært dypfrosset i f.eks. mer enn 15 dager. føler at det er mye tryggere enn f.eks. burger fra macdonalds eller kebab på hjørnet... :-)

Skrevet

Tempura maki er uansett alltid trygt :) Fritert scampi. Veldig godt!!!

Skrevet

Jeg vurderte å la være, men måtte bare ha laksesushi her om dagen. Fantastisk godt! Spiste det i forrige svangerskap og den gang gikk det ihvertfall fint....håper det gjør det denne gangen også:-)

Skrevet

Hei

Jeg spiser også sushi. Har lest på matportalen og spurt både lege og jordmor. Jeg har i tillegg ringt mattilsynet i Oslo da det er så ulike meninger. De sier at rapporten som foreligger skal man kunne stole på: http://matportalen.no/artikler/2006/2/ikke_grunn_til_aa_advare_gravide_mot_sushi

Det de sier som er gjentatt over er at man ikke skal spise tunfisk!!

Jeg synes det er trist at noen slenger kommentarer om at "dersom man ikke klarer å holde seg unna og er villig til å ta risikonen må man jo bare gjøre det! " I min øyner tar man ikke en risiko da man følger matportalen og en rapport fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet!!

Skrevet

loveubaby: er det noen sted du kan vise til i forhold til dette med bendleorm og fersk/rå fisk. Siterer det du skrev over: "Men legen ville ikke spise det selv da han så ukentlig pasienter m bendelorm etter å ha spist sushi". Hvilket land er det disse legene har sett dette?? Kan jo ikke være i Norge!?!? Hvordan mat håndteres og lages/tilberedes er jo svært ulikt i fra land til land!! Har ikke hørt om noen som har fått bendelorm etter å ha spist feks. røkt laks eller sushi, kan ikke husk å sett noen oppslag om noe slikt heller!!

Skrevet

Ikke alle leger/jordmødre er helt oppdatert på dette, tror jeg, og derfor er det mye lettere å be folk holde seg unna. Mattilsynets rapport kan man helt sikkert stole på, man bør passe seg for å bli overhysterisk. Enig med deg som sier at det synd med de som sier at man tar en risiko ved å spise rett tilberedt sushi når de ikke har holdepunkter for å hevde det. Det blir jo bare synsing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...