Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 hei noen som har opplevd å være uenig i om en skal døpe barnet eller ikke? jeg har veldig sterkt ønske om å døpe den lille, mens samboeren er sterkt imot dåp. han mener at barnet selv skal få stå fritt til å velge religion. Jeg er kristen å ønsker å gi barnet kriste grunnverdier. har noen vært borti denne problemstillingen? vanskelig....
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Mener du bare snille grunnverdier som også deles av snille ikke-kristne? Eller mener du også f.eks. "Du skal ikke ha andre guder enn meg".
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 jeg er ikke av den "strenge" typen, men kommer til å feire jul fordi jesus ble født, lese barnebibel osv. vil gi den lille valgmuligheter, men vil prøve å formidle om mitt livssyn og min religion...
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 Hei! Ja jeg har vært borti problemstillingen. Men har vel egentlig ingen andre gode råd enn å snakke om det. Jeg er kristen, mannen min er det ikke. Men vi har stor respekt for hverandres ståsted. Vår lille skal døpes når den tid kommer, han skjønner at det er viktig for meg Barnet må jo allikevel ta et selvstendig valg når det blir modent nok, det må vi jo alle. Sa at det var ok for meg om han ikke var med i kirka, men tror han blir med også er vi litt uenige om hvor stor familiefest vi skal ha. Men det er ikke en religiøs diskusjon, hehe, mer at jeg er mer glad i sånt enn han er
Mammaioktober Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 Jeg er så langt fra kristen som man kan få en person, og å døpe mitt barn ville vært en forferdelig hyklersk ting av meg å gjøre. Jeg har respekt for andres religion, selv om jeg ikke er tilhenger av noen religion selv. Og når jeg ikke har muligheten til å oppdra barnet etter bibelen og i en kristen tro (som jeg ikke vet noe om), ville selve ritualet å døpe barnet rett og slett gjøre meg kvalm.. Samboeren min er døpt, og konfirmert i kirken. For han og familien hans er dåp en selvfølge. Men hva med meg da? Hva med hvordan det føles for meg? Jeg føler dette nesten er en umulig situasjon.. Det handler ikke kun om ritualet å døpe barnet, kunne godt hatt en enkel navnefest for familiens skyld, men det handler mest om alt som følger med kristelig dåp. Hvordan barnet skal oppdras, at barnet står skrevet i statskirka osv..
Anonym bruker Skrevet 15. april 2009 #6 Skrevet 15. april 2009 jeg har en litt annen side av saken.. Her i huset er både jeg og mannen min praktiserende kristne. Men vi kommer ikke til å døpa barna våre. De skal være med på våre aktiviteter og lære det vi tror, men de må selv få bestemme når de blir gamle nok, om de vil døpe seg. Vi vil ikke ta det valget for dem nå, for det er et alvorlig skritt å døpe seg, mener vi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå