Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Jeg syns det er så mye uhøflige folk rundtom, og forstår ikke at det skal være så vanskelig å være litt høflig. Jeg sier da unnskyld og takk til fremmede, reiser meg for gamle og gravide på bussen, sniker ikke i køen, slipper folk forbi hvis de bare har et par varer og jeg har mye osv. Er det ikke normal folkeskikk da? Jeg var en tur i byen i dag, og der møtte jeg på haugevis med eksempler på folk som dulter borti deg uten å si unnskyld, folk som spør hva klokken er og ikke sier takk eller unnskyld osv. Ser det hver eneste dag. Gidder du å være høflig når du forholder deg til fremmede?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Ja jeg er høflig med fremmede, og viser like mye respekt for han som henter søpla vår, som overlegen på Ullvål (går til beh, der) Jeg synes vi må ta i et tak med våre barn så de ikke ender opp som endel mennesker der ute:) Jeg stod i kø da jeg var høygravid, gikk på krykker pga. bekkenløsning og hun som stod bak meg i køen kjørte handlevogna rett i hofta mi og sa ikke unskyld engang. Jeg må si at sånt overrasker meg veldig. Så JA til mer høflighet blandt voksne mennesker:)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 Selvfølgelig! Synes det er veldig rart med de som ikke er det.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #4 Skrevet 10. februar 2009 Jeg er alltid høflig. Smiler alltid til fremmede. Har ingen problemer med å være den første som reiser meg for eldre, syke, gravide, hjelpe med vogner, ta en gammel dame under armen og hjelpe henne over veien. Ser jeg at det er noen som har det travelt bak meg i køen, så har jeg heller ingen problem med å slippe dem forbi. At men sier unnskyld skulle bare mangle, men en treffer mange sure mennesker som har glemt den normale folkeskikkenhjemme på morgenen. Jeg tror selv jeg ser veldig snill ut, for det skjer ofte at fremmede kommerog bare vil prate, eller de lurer på om jeg kan passe på et eller annet for dem, bære en pose ol. De er i alle fall ikke redd meg.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #5 Skrevet 10. februar 2009 jeg er 23 år ung;) og jeg har ALLTID hatt respekt for andre mennesker,ganle som unge;) Men når jeg gikk gravid var det flere ganger jeg lurte på om alle rundt meg gikk i konstant opprør, for det var ikke mange som reiste seg for meg, flere var rett og slett uhøffelige,fremmede kom å tok meg på magen for så å gå igjen uten så mye som et ord! Ble helt paff jeg! Og gamle damer som kalte meg tykk fikk jeg i halsen, jo takk, jeg hører dem selvom de sitter bak meg på bussen!!! Jeg reiser meg alltid for eldre eller syke, lar andre gå før meg i køen, sier takk og unnskyld og smiler til kassadama! Koster meg veldig lite å spre glede, men fy så slimsomt det er å spre galle og mistrivsel!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #6 Skrevet 10. februar 2009 nei er ikke det og de gangene jeg prøver tror jeg med stor sikkerhet at det falske smilet er ganske åpentbart.. seff kan jeg flytte meg for eldre og gravide men jeg sier hverken hei eller smile eller noe annet til folk jeg ikke kjenner og som jeg ikke har noen intensjoner om å bli kjent med.. jeg gir blanke i hva folk synes om meg!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #7 Skrevet 10. februar 2009 er hoven og overlegen og tørr inrømme d!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #8 Skrevet 10. februar 2009 Jeg liker høflige mennesker som er høflige fordi det ligger i deres natur å være hyggelig. Noen opptrer høflig bare for å virke storlige, innimellom er det helt feil og egentlig kunne mange av dem heller bare latt det være.
___ Skrevet 10. februar 2009 #10 Skrevet 10. februar 2009 Jeg forsøker å være høffelig så lenge jeg ikke har en god grunn til annet, men jeg slipper ikke gammle mennesker med bare et par varer forran meg i køen selv om jeg har en overfyllt handlevogn. For det første regner jeg med at de har bedre tid enn meg og for det andre er det så mange frekke eldre her at jeg ikke har lyst til å være spessielt høfflig eller grei mot dem. Her om dagen gjorde jeg for eksempel ukeshandel sammen med datteren min på 4. Det var en del kø for å få betalt. Da kommer en eldre dame og sier "unskyld" og indikerer at hun vil pasere køen så jeg flytter vogna unna slik at hun kan komme forbi. Det var bare det at hun ikke skulle forbi. Hun stillte seg rett forran oss og vinket til seg sine to veninner slik at dealle tre kom forran meg i køen. Tilsvarende, om ikke like grovt, har jeg opplevd flere ganger. I sånne situasjoner er jeg ikke bestandig høfflig.
mamman-til-madeleine Skrevet 10. februar 2009 #11 Skrevet 10. februar 2009 Hmm... Stort sett synes jeg at man bør oppføre seg som folk ( hyggelige folk ), og vise at man har fått oppdragelse hjemme. Da tenker jeg på " selvfølgelige " ting som å si takk, unnskyld etc. når det er aktuellt. MEN siden jeg tenker at dette er et minimum av folkeskikk, blir jeg drit sur når folk ikke gidder å prøve på det engang. Da mister jeg også besinnelsen, og gir blanke f....! Enkelt å greit : what goes around, comes around :0) Har heller ikke automatisk respekt for eldre mennesker, respekt er noe man må gjøre seg fortjent til, enkelt og greit. Desverre tror mange av de eldre at de har krav på respekt uansett hvordan de oppfører seg, bare forde de er nemlig eldre. Det funker ikke sånn i min verden.
Northernlights Skrevet 10. februar 2009 #12 Skrevet 10. februar 2009 Ja, husk; du vet aldri når du møter dem igjen. ;o) En mann endte opp med å bli naboen min mange år etter en veldig "prekær" episode fra da jeg var 14 år. Skal si han ble paff og skamfull da han fant ut at jeg husket på at det var han som hadde satt meg i en farlig situasjon 10 år før. Helt utrolig at vi endte opp som naboer... Sånn kan det gå, gitt.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 10. februar 2009 #13 Skrevet 10. februar 2009 Jeg syns normal folkeskikk er noe man kan kreve av alle som har passert 10 år. Man sier unnskyld og takk når man henvender seg til fremmede med spørsmål, og man sier beklager hvis man dulter borti noen eller må trenge seg forbi en kø. Ser man en person som tydelig har behov for å sitte på bussen (f.eks en gammel og skrøpelig dame eller en høygravid med tydelige bekkenplager) syns jeg også det er normal folkeskikk å reise seg. Jeg er enig i at eldre ikke skal ha fortrinnsrett til alt bare fordi de er eldre, og mange er absolutt svært uhøflige. Men jeg er oppdradd til å ta hensyn til og hjelpe syke, og hvis personen ser syk ut - enten h*n er 15, 30 eller 95, prøver jeg å ta hensyn. Så er det dette med barnevogner inn på bussen da - det irriterer meg til tider skikkelig. Ofte sitter det ungdommer midt i bussen og bare glor på deg. Greit nok at de kan ha ryggproblemer osv - men ALLE SAMMEN? Ender ofte med at bussjåføren må komme bak og hjelpe til... Jaja, jeg hjelper nå folk med vogn inn på bussen så får jeg håpe karma betaler meg tilbake... =P Føler meg passelig dum der jeg står og ser rundt meg og venter på at noen kanskje skal komme og hjelpe...
*1+1=2 små* Skrevet 10. februar 2009 #14 Skrevet 10. februar 2009 ja jeg er høflig og sier hei, takk, hadebra, unnskyld osv osv. jeg og takler ikke gamle mennesker som tror de kan gjøre hva f* de vil så da sier jeg faktisk ifra hvis de sniker i kø. Beste er jo at de da sier: hva? åh nei det viste jeg ikke:P:P reiser meg for gamle, syke eller gravide og hjelper folk på og av bussen/toget hvis de sliter! Blir helt matt over hvor frekke mange er, spesielt ungdommen(jeg er 24 selv) Hadde aldri falt meg inn å være så uhøflig som mange er nå...
S. Skrevet 10. februar 2009 #15 Skrevet 10. februar 2009 Høflighet er en selvfølge! Hei til butikkansatte, takk og unnskyld er intet annet enn alminnelig folkeskikk. Blir irritert på folk som er uhøflige mot meg, spesielt kryr det av folk i Oslo sentrum som tror det er greit å dulte borti andre uten å si unnskyld. Jeg har en stygg vane av å si unnskyld hver gang noen dulter borti meg, rent på instinkt, og det irriterer meg skikkelig, for jeg skal vel ikke si unnskyld for at andre går inn i meg når jeg f.eks. bare står helt stille og venter på bussen. Jeg kan være litt tverr da, liker å si i fra hvis jeg føler meg urettferdig behandlet. Rett og slett en litt halvekkel type som faktisk sier "Du, unnskyld meg, nå SNEK du faktisk i køen" eller "Unnskyld, heter det!" hvis noen presser seg forbi meg. Blir så utrolig irritert at jeg bare må få det ut.
Northernlights Skrevet 10. februar 2009 #16 Skrevet 10. februar 2009 Det samme gjør jeg, It's a boy...sier "sorry" enten skylda er mi eller ei...siste var i dag, da ei dame nesten dunka bildøra si inn i mi. "Sorry", kom det fra meg, når skylda var hennes...
mamman-til-madeleine Skrevet 10. februar 2009 #17 Skrevet 10. februar 2009 Ha ha ha :0) Må bare le litt. Det må da være kjedelig å be om unnskyldning for noe som andre gjør :0) Hadde selv en opplevelse i sommer ( bor midt i Oslo ), snuppa var vel rundt 1 mnd, og jeg sto på 7-11. Da jeg skulle ut, sto det en fyr foran døra og skravlet med en ansatt. Sammen sperret de hele utgangen for meg, enda jeg sto klart og tydelig å ventet på å få komme ut. Da de ikke rikket seg en cm, tok jeg til slutt vogna og kjørte rett over foten til han ene, på min vei ut i friheten. Han ba også om unnskyldning :0) Men som Oslo-mamma, har jeg lært at du er nødt til å kjøre rett på, ellers kommer du ingen vei! Stopper du, står du fast.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #18 Skrevet 10. februar 2009 er mye enklere å få dattra mi til å vere høflig mot andre når jeg er det selv! de gjør som vi gjør ikke som vi sier. jeg behandler alle fremmede skikkelig. og ikke minst snakker skikkelig og normalt til narkomane, tiggere, gateselgere, de med lavstatus i samfunnet. har overhørt endel responer de får og det er helt utrolig hva folk får seg til å si! jeg får kun smil og skikkelig normale svar fra de når jeg snakker med dei. men dersom noen er frekke med meg, svarer jeg de igjen med samme mynt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå