Gå til innhold

Laktoseintoleranse

Graviden/4.mann*har*født*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har ban som ikke tåler melkeprodukter?

Hvilke symptomer opplevde dere, når kom de og hva gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en datter med laktoseintoleranse. Vi oppdaget det da hun var 6 mnd og begynte med grøt, hun reagerte på tørrmelken i den. Symptomene var kraftig, sur diare og en alvorlig sår rompe. Vi sluttet med grøt med melk i/vanlig morsmelkerstatning, og gikk over til grøt uten melk/allergimorsmelkerstatning. Deretter var det til fastlege, som henviste til sykehuset. Viktig å teste ungene, ikke bare følge streng diett uten å være sikker. De kan kun teste for melkeallergi i så ung alder, ikke laktoseintoleranse. Da datteren min ble 1 år begynte hun å få laktoseredusert melk, og det tåler hun, pluss andre laktosereduserte produkter, og dermed fikk vi bekreftet at hun har laktoseintoleranse og ikke melkeallergi.

Har du et barn med symptomer? Lykke til :)

Skrevet

Jepp, eller dvs hadde det. Nå er han 5 år og har vokset seg av det.

Fant det ut da han var ca 2 mnd gammel.

- Kraftig kolikk fra dag 3 på sykehuset. Han skrek fra 1300 på dagen til 2330 på kvelden. Vrei seg i smerter, sparket seg opp i bue var ellers spent i kroppen.

- melkeutslett (prikker på rygg og bak knær)

- ekstrem gulping 24/7. Mistenkte en periode refluks.

- etter hvert lav vektoppgang til tross for at han storspiste fra puppen.

- diare - mye vannaktig avføring.

Jeg fullammet og kuttet derfor ut å selv spise melkeprodukter i kosten min. Og fikk en helt ny unge. Etter halvannen dag stoppet alle symptomer.

Etter en uke uten skrik, gulp og normal avføring begynte jeg å spise melkeprodukter igjen. (Det kunne jo være tilfeldig så ville være sikker på at det faktisk var melk han reagerte på)

Spiste en skive med ost og drakk et stort glass melk. Og ganske riktig. Etter noen få timer var alle symptomer tilbake.

Var liksom ikke noen tvil....

Da han var ca 1 år kunne jeg gradvis innføre "snille" melkeprodukter igjen til han uten at han reagerte.

Og i dag trenger han ikke diett lenger.

Skrevet

jeg har selv laktoseintolernase.. og trodde ikke man kunne vokse det av seg??

jeg er født med mangel av laktal i tarmen og bryter derfor ikke ned laktose...

jeg får voldsome magesmerter om jeg spiser mat med melk i, eller drikker melkeproduker.

men jeg har begynt å venne meg til å ha vondt nå, så jeg spisr litt melkeproduker med forbehold.

eneste som er et minus er at viss jeg ikke holder meg vekk fra produkter med lakotse i, vil jeg etterhvert utvikle gluten alergi, og det er ikke veldig ønskelig...

har et barn og han har heldigvis ikke arvet laktoseintoleranse, men han er veldig ømfintlig mot melk... får løs mage og vondt i magen når han drikker vanlig melk.

yoghurt er det ikke laktose i:)

Skrevet

Lilleknøtt-(gravid)

Du sier du har vendt deg til smerten med å spise litt. Jeg har selv laktoseintolleranse å fikk d i voksen alder.. Har du ikke hørt om tablettene kerutabs?? De kan du jo ta når du skal spise måltid med melk i så slipper du å få noe reaksjon på d..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...