Gå til innhold

barn, feber og paracet...

lengter daler ned i skjul...

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser det er mange som skriver at de ikke gir paracet før barnet har så og så høy feber.

men jeg synes det er litt rart... feks jeg gir ikke før han har over 39,5. men hva hvis han har 38,8 og føler seg kjempedårlig, vondt i kroppen, slapp og lei seg? da gir jeg paracet. vet at kroppen har godt av å jobbe med feberen, men når barnet ikke har det godt så gir jeg....

og noen ganger kan han jo ha over 39 og være i ok form, da gir jeg ikke.

er dere så princippfaste at dere alltid holder dere til den regelen dere har satt? aldri paracet hvis han ikke har så og så mye i feber?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir paracet mer basert på allmenntilstanden enn hvor høy feberen er. I tillegg ligger normaltemperaturen på begge jentene på 36 grader, så når de har 38.5 er de ganske så "bushed"... Dårlig allmenntilstand og lav feber = paracet, mens god allmenntilstand og høy, men ikke faretruende høy feber = ikke paracet hos meg.

Skrevet

Her ser vi an formen. Merker jo det tydelig på disse små når de ikke har det bra. Ser bare på meg selv nå med denne fille influensaen. Jeg har drit vondt i kroppen og ørene m.m og må ta paracet selv med 38.

Skrevet

paracet hvis dårlig almenntilstand og/eller over 39 i feber...

er konsekvent der ja :)

Skrevet

Overhode IKKE! Jeg vet SÅ godt selv hvordan det er å ha en pappa (i mitt tilfelle) som var gnien så det holdt på smertestillende. Man kan være kjempe syk og dårlig, UTEN feber.

Jeg ble sendt på skolen dårlig og slapp fordi jeg ikke hadde så og så høy feber. For sålenge jeg ikke hadde feber, så var jeg frisk..

Yeah right:-)

Nei, man merker når barna har det vondt og ubehagelig. Kan jo for eks. ta frem tema Tenner da. Nå har gutten vår fått sin første jeksel. Han har hatt så vondt at det har vært helt forferdelig! Han har skriki flere timer i skrekk om nettene. Da er det INGEN tvil om at vi skal gi både stikkpille og Dentinox for å si det sånn.

Skrevet

Jeg er selv litt vanskelig på dette med medisinering.

Synes ikke man skal gi små barn medisiner i tide og utide.

Men jeg forstår hva du mener,

og hadde jeg sett at snuppa var plaget hadde jeg også gitt Paracet.

Må liksom veie opp mot hverandre synes jeg.

Poenget er jo at barnet ikke skal ha vondt / plager unødvendig,

hverken på den ene eller andre måten.

Men jeg hadde ikke gitt noe hvis hun hadde vært "oppegående" :0)

Skrevet

Har eit eksempel på detta her som viser godt det med feber og paracet. Gutten min hadde 40 i feber og spydde som ein gris, feberen steig for fort, han var da over 3år og frøys men var i fin form slik ellers. Han fikk paracet da fordi han frøys og 40 er høg feber.

Jenta mi fikk feber den samma dagen men ho hadde 38,5, ho var derimot i veldig dårlig form så ho fikk paracet ho også.

Var til legen dagen etterpå fordi gutten min starta med gult belegg på mandlane den kvelden. Han fikk penicilin med ein gong av legen fordi det var klinisk tydelig at han hadde halsbetendelse. Jenta mi var raud og hoven men ikkje noko gult belegg. Dei tok crp av begge to og gutten min hadde ein crp på 26 mens jenta mi hadde ein crp på 52........

Så ho som hadde lågare feber var "meire" sjuk enn broren som hadde høg feber......

Almenntilstanden er det som avgjer heime, har hatt unge med nesten 40 i feber men som sprang rundt som bare det, tok av klea og feberen hadde synke med ein grad inna ein time, ga ikkje paracet.

Skrevet

Jeg er overhodet ikke bastant når det gjelder paracet. Om barna har 38, men er plaget så får de paracet. Men, de kan også ha 39 uten å være plaget, så da drøyer jeg det.

Ser aldri kun på temperatur når jeg gir paracet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...