Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 saken er : min mann har 2 særkullsbarn som han ikke har noe samvær med, for ei uke siden fikk han tlf fra barnas mor om at hun ville søke bidrag gjennom nav (de har hatt privat avtale der far har betalt mors billån isteden for bidrag tidligere) jeg og min mann har 2 fellesbarn på under 2 år, og relativt høy boliggjeld (noe de fleste har om dagen!!) ca 1,9mill. mor og far har rimelig lik inntekt -ca 320000 hver pr år, men mor har ikke noe gjeld-henne bor "gratis" hos nye samboeren som leier. har dette noe å si iforhold til bidrag? jeg går bare rundt med en ond magefølelse og er redd at vi kanskje ikke har råd til å bo her vi bor (er btw ikke noe billigere hus å finne i nærheten av her vi bor) kan nav sette bidraget så høyt at vi ikke har råd til å bo her? håper noen som har erfaring på området kan hjelpe meg... selv er jeg for tiden uten jobb,men har planer om å søke ny jobb når minsten er ett år (1mnd nå) kommer vi til å ha råd til bhgplasser til våre egne???? skjønner meg ikke så mye på dette, har sett på bidragsveileder på nav.no men den tar utgangspunkt i bare ett barn-og ikke noe fratrekk fra gjeld,bhg til egne barn, min inntekt osv... noen som vet noe,så vær så snill å hjelp meg :s majhøna
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Jeg vet at min samboer fikk betraktelig lavere bidrag pga høy gjeld. Han eier en borettslagsleilighet 2-roms, da han kjøpte den for noen år siden, kostet den over 1 million. (ikke så mye nå kanskje?) men alene og med den høye renten som har vært, samt fellesutgifter og hva man utover det skal ha å leve for så fikk han mye lavere bidrag enn det veilederen på NAV viste. Han har bare et barn utenom, per i dag tjener han ca 600 000, men dette varierer litt fra år til år. I følge NAV skulle han betale ca 3300kr/mnd i bidrag. Når NAV hadde regnet på det selv, så ble det ca 1600kr. Høres sikkert lite ut, men hadde han måtte betale så høyt bidrag som veilederen viste, ville han slitt med å beholde en to-roms leilighet. Og i utg.pkt. trenger han jo minst en treroms. Forsøkte til og med å få høyere lån i håp om at barnet nå skulle få eget rom (skolealder), ikke sjanse!! Fikk ikke låne 1 mill i dag uten egenkapital, og da hadde han 600 000 (+) i inntekt. Og vi bor nøkternt i blokk utenfor storby. Dessuten vil det vel nesten bli dyrere for dere å leie enn å eie? Det ville det vært her i hvertfall. Han har jo også forsørgerplikt for dere to. Men det er svært viktig å sende med ALL dokumentasjon på hvilke faktiske utgifter dere har. Slik at de kan få en overblikk over hva økonomien deres kan tåle. Det er jo klart at dere vil få høyere bidrag som følge av at han ikke har samvær (kan jeg spørre hvorfor?). Tror nok en del biomødre bommer litt på hva de kan få fra far av penger. Her ble hun drit sur fordi hun ikke fikk mer enn ca 190kr mer i mnd i bidrag selvom han hadde doblet inntekten de siste årene, noe som skyldtes at han hadde betalt for mye lenge, men lot det gå fordi han mente pengene var til barnet og det var det viktigste at h*n hadde det bra. Så mitt råd er: - send inn nedbetalingsplanen fra banken på lånet - evt husleier - selvangivelse både din og hans - lønnslipp (viktig med noen mnd bak i tid dersom man har varierende inntek). - billån?, nedbetalingsplan - fødselsattest til deres barn (kopi selvfølgelig) - ellers andre atypiske utgifter dere måtte ha (for vanlige utgifter tror jeg NAV regner ved å bruke SIFO budsjettet). Og nei, til dere som skriver at man prøver å lure seg unna bidrag. Også far skal ha et hjem til barnet, seg selv og sin familie. Håper det går bra, tror ikke du bør bekymre deg for å miste huset.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 Har dessverre ingen erfaring med dette, men kan du ikke ringe NAV og få hjelp av en kundebehandler? De skal vite sånne ting regner jeg med ! Lykke til !
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #4 Skrevet 10. februar 2009 Man betaler etter normer NAV har satt hvor inntekt fra både mor og far legges til grunn og de betaler. Blir ikke tatt hensyn til andre utgifter.. For mange vil det si at dersom NAV regner dette ut stedet for privat avtale kommer far bedre ut av det enn mor... Vi hadde privat avtale tidligere.. Har det vel egentlig ennå, men har brukt NAVs veileder og han betaler 1200 kr mindre nå enn tidligere. Det er greit for meg, han betalte mer enn han skulle mens jeg var student..
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 Det spiller ingen rolle hvor mye gjeld dere sitter med, hvor mange flere far har å forsørge utenom særkullsbarna. Det er NAV ene og alene som bestemmer bidragsbeløpet utifra det far tjener. Det er ingen "vei utenom" dette, det er til og med så "fantastisk" lagt opp at om særkullsbarnas mor tjener mindre (feks. er hjemme med nytt barn, fått med ny mann,jobber redusert) et år så må FAR betale mere , så her er det ikke snakk om noen form for reduskjon i bidraget av den grunn! Det er omtrent slik at tjener mannen bra og er så uheldig å stifte ny familie ,så kan ikke den nye kona eller samboeren jobbe redusert når man har fått barn sammen, for da kan det være at økonomien knapt går rundt, altså det siste for å sette det på spissen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå