Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Noen som har litt peiling som kan hjelpe meg med et par spørsmål?? Har en venninne som nettopp har fått en sønn. Faren er fra Irak. Nå sier de at gutten skal omskjæres. De reiser til Irak om et par måneder. Om gutten skal omskjæres da eller seinere vet jeg ikke. Men er det ikke ulovlig å reise til hjemlandet for å omskjære??? Eller er det jenter det er snakk om?? Håper noen vet som kan hjelpe meg.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Det er jenter det gjelder. Omskjæring av gutter foregår jo i vestlige land også. Til og med her i Norge. Vil nå likevel si at jeg ikke ser poenget med det.
Gjest Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 Hadde jeg vert henne hadde jeg insistert på at det skulle skje her på et sykehus. Forskjellen på omskjæring av gutter (lovlig) og jenter (helt ulovlig) er som følger: Gutta omskjæres for at de skal ha det bedre, jentene for at de skal ha det værre.
Nummer to =) Skrevet 10. februar 2009 #4 Skrevet 10. februar 2009 Gutter omskjæres av religiøse grunner, og fordi det visstnok skal være mere hygenisk. Men det må nå være grenser for hva den lille kroppen skal tåle! Hvis jeg hadde vært deg ville jeg snakket med helsesøster. Synes det er helt sykt hva de utsetter sine egne barn for!!!! Har du snakket med venninnen din om dette? Hvorfor vil hun gjøre det? Huff...blir skikkelig provosert!
Bunnies by night Skrevet 10. februar 2009 #5 Skrevet 10. februar 2009 Hei:) Det er ikke ulovlig å reise til hjemlandet for å omskjære, omskjæring av gutter i seg selv er heller ikke ulovlig i Norge og det er et lite inngrep. MEN det ulovlig å omskjære dersom ikke begge foreldrene(dersom begge foreldrene har foreldreansvar) ikke har samtykket. Hvis de bestemmer seg for å omskjære(som regel er nok det et ganske stort ønske og ganske uhørt å IKKE omskjære dersom de er troende muslimer) ville jeg insistert på å få det gjort her i Norge. Ikke fordi jeg tror at norske leger er flinkere, men fordi man har litt flere rettigheter i etterkant og for min egen trygghet som mor. Jeg har selv en samboer som er muslim og vi diskuterte om vi skulle omskjære... sambo hadde et sterkt ønske om dette. Jeg diskuterte det både med fastlege og med helsesøster og de sa at det ikke var noen betenkeligheter med å skulle omskjære et barn.(men her strides nok de lærde - i forhold til at det er et "unyttig" inngrep) Men at det var lurt å gjøre det såpass tidlig som mulig. Allikevel ble det til at vi ikke gjorde det, fordi jeg mente det ble feil at vi som foreldre skal foreta et slikt valg for barnet vårt - det er tross alt barnets kropp. Når han blir gammel nok skal han få bestemme selv:) Hvis de omskjærer uten morens samtykke og de vet at dette er noe hun er i mot - ville jeg faktisk gått rettens vei... i det minste ville jeg ha skilt meg. Har de snakket noe om at de skal omskjære i hjemlandet? Er det du som synes det er ille at gutten skal omskjæres eller er det venninnen din? Omskjæring er et veldig lite og ukomplisert inngrep... så selv om du synes det er unødvendig så synes kanskje ikke foreldrene det:) Hadde det vært snakk om omskjæring av jenter(kjønnslemlestelse) så er saken en helt annen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå