Gå til innhold

hvordan vet man at man har rier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg har 11 dager igjen til termin nå,og i det siste har ungen beveget hardt på seg...og dette gjør til tider så vondt at jeg må stoppe opp helt...stikker i bekkenet eller nedentil på en måte...men er dette bare sterke kynnere eller er det noen som vet noe mer....

Er litt bekymret over alt nå på denne tid,så går å tenker på at alt er rier eller at fødselen har startet hihi

Første gang,så jeg har ikke noen anelse på hva jeg kan forvente meg....

takker på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk murringer nederst i ryggen. Men man opplever nok rier forskjellig. Det sikre tegnet er av du får vondt på en eller anne måte, så går det over, for så å begynne igjen... Når vondten kommer regelmessig og med kortere og kortere mellomrom, er det vel på tide å tenke at det er rier...

Skrevet

På slutten kan det være vondt ja, når ungen beveger på seg. Men når riene kommer, vil hele magen stramme seg. Til og begynne med kan en være i tvil om det er kynnere eller rier, men etter hvert blir en ikke i tvil :)

Lykke til:)

Skrevet

Spurte mamma om det samme sist gang jeg gikk gravid.. "Det merker du!!" hehe... Sikkert forskjellig fra folk til folk det også, men når de første riene kom lå jeg i sofaen å skreik...

Men de var virkelig effektive da, for 4 timer etterpå var hu ut =)

Skrevet

Ja, på en eller annen måte skjønner du at nå er det rier, og ikke bare kynnere eller bevegelser...

Jeg kan egentlig ikke forklare hvordan jeg skjønte det, men du vet det bare... Hadde veldig problemer med avføring det siste døgnet før fødsel, så til å begynne med trodde jeg nok det var litt forstoppelsesmerter, men etterhvert skjønte jeg at det var nok noe mer.

Skrevet

ohayoo: problemer med avføring, at den var treg eller?

Skrevet

Det samme spørsmålet stilte jeg også men som alle sa du vet når du har rier. Og jeg tenkte ja vel...

Og det stemmer fytti.. uansett hva du gjør gir de seg ikke, det er forskjell på rie og kynner for å si det sånn.

Kan jo være at folk kjenner det forskjellig, men jeg var ikke i tvil at jeg hadde rier når jeg først fikk dem.. da skjønte jeg at alt det andre jeg hadde hatt var kynnere ..

masse lykke til

Skrevet

Jeg aner heller ikke hva jeg skal kjenne etter.

Ikke vært plaga med kynnere, og aldri hatt mensensmerter.

Og de sier man merker det når man får rier, men jeg vet om ei som bare hadde vondt i ryggen, og det var alt.. fire timer etterpå kom gutten hennes i ambulansen..

Skrevet

Vel, på svangerskapskurset sa de også at som tommelfingerregel er det slik at hvis du er i tvil om det er rier, så er det ikke rier. Selvfølgelig unntak som bekrefter regelen her, men de fleste kjenner det nok.

Spurte min jm om dette i går, er 2. gangs, men hadde ingen forvarsel når siste fødsel startet og den startet med et pang og første rie var ca like vond som den verste.

Dette sa min jm: forskjell på kynnere og rier er bla det at som oftest avtar kynnere når en legger seg ned og hviler, det gjør ikke rier. Rier kommer som tak.

Men ellers sa hun at det eneste som virkelig skilte mellom kynner/maserier og rier, var det at rier slutta ikke, de bare fortsatte og ble værre og værre.

Vet ikke om dette hjelper deg noe særlig, men jeg ble litt klokere av det hvertfall.

Skrevet

Tror det er veldig individuelt..er også første gangs og bekymrer meg litt for akkurat det der også..For det virker som om de er strenge på å slippe deg inn til kontroll når en ringer dem...At du ikke trenger å kommer før du har så og så vondt...

Spurte mamma hun sa at vannet hadde plutselig gått,uten at det da skjedde no videre voldsomme greier,hun hadde litt sterke menssmerter men ikke noe ut over det...så hun ringte føden og de sa at hun kunne komme inn så de fikk kikket på henne,to pressrier og 3 kvarter senere var jeg født og alt over...dette er snart 24 år siden da..og jeg er førstemann i søsken flokken..Håper litt jeg har arvet den biten der,trenger ikke gå fullt så fort da...;o)

Skrevet

Hos meg opplevdes det som "kramper" i magen. Var først i tvil (kjentes ut som mensmerter), men etterhvert ble jeg ikke i tvil;-) De kommer oftere, og blir mer og mer intense!

Skrevet

Her startet det sist med vondt i magen,skikkelige knip i magen som man kan ha om man må på do/har diare. Men ikke værre enn at jeg sovnet mellom hver gang det gjorde vondt. Jeg våget ikke tro det var rier, og alle hadde jo sagt at rier var sååå vondt! Og det lignet ikke på kynnere i alle fall hos meg!

Men vi dro da på føden etter 9-10 timer med "do-knip" som bare ble vondere, hadde jeg 4 cm åpning da vi kom dit.

Så er nok ganske forskjellig fra person til person ja..

Lurer på om det starter på samme måte denne gangen? Kynnerne har være rimelig vonde i det siste, og til tider regelmessig, men de minner ikke om knipene sist, så jeg har ikke bekymret meg

Skrevet

Så rier trenger ikke kjennes i selve magen altså?

Jeg fikk nemlig sånne "kjennes-ut-som-jeg-har-en-kjempebæsj-som-ikke-vil-ut-kramper" når jeg lå på sofaen for en halv time siden. Gjorde liksom ikke så vondt i selve magen, mer nedover, og ut i rumpa liksom. Kjente det tre ganger, med ti min mellomrom kanskje..

Kan det være rier?

Skrevet

Og der kom det igjen.. au.. og det kom jo selv om jeg lå å nesten sov, så kan jo ikke være kynnere, aldri kjent det før uansett..

Skrevet

jeg ble satt igang sist, og har ikke opplevd å få "naturlige" rier.

Men jeg fikk liksom alle stadiene på kort tid.

Først kjente jeg litt sånn mens-smerter, sliten i ryggen, og følelsen av en vond mens dag. Aha, dette må være mens-murringer, tenke jeg.

Magen strammet seg også mer og mer.... sterke kynnere..

Men SÅ: ble det vondere og vondere disse murringene og kynnerene, og de kom regelmessig, så da skjønte jeg at dette må være rier. Og etterhvert er man iallefall ikke i tvil, for da blir det kortere tid i mellom, og de blir dritvonde!!

Som andre sier her... du merker det. Jeg var jo først i tvil, og da var de nok murringer/kynnere... men når det var ekte rier var jeg ikke i tvil!

Skrevet

anita :

ja som de fleste sier her..du VET når de skikkelige riene kommer hehe;)

vitti du sier :føles som en kjempebæsj som ikke vil ut kramper......hehe var sånn mine rier begynte ca 5-6 timer før vannet gikk...så kom de skikelige riene ;D ( den var til birrisj05.02.09 )

lykke til ;)

Skrevet

Kan skrive under på det GULLVERDT sier!!

Når riene kommer er det som om du må på do å bæsje hele tiden men ingenting kommer ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...