Gå til innhold

Tror dere at jeg får lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 300 000 i året + 2000 i bidrag i måneden og + 2000 i barnetrygd.

Har et barn.

Huset koster 1 700 000 og jeg har 400 000 i egenkap, som jeg har spart opp fordi jeg har bodd og levd veldig billig mens jeg var student.

Har 1 barn.

altså lån på 1 300 000.

er det mulig? det blir i følge postbanken 8500 i måneden om jeg bataler ned på 20 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja.. tviler litt.. vi har tilsammen 420 000 i inntekt og vi kunne få lån på 900 000. men vi har ikke egenkapital da..

Skrevet

høres før mye ut før 1person. hvis du jobbe i stat eller kommune må du gå inn på statens pensjonskasse å se på tilbud der. der får du meir og bedre betingelsa.

lykke til. håpe du får d i orden.

Skrevet

Høres ikke umulig ut :)

Ring banken din og hør :)

Og om du får avslag i en bank, så prøv en annen...

Vi fikk avslag i en av de store bankene, men den lokale banken her vi bor gav oss lånet likevel, de trodde på at vi ville klare det - og det gjør vi :)

Skrevet

Du kan jo prøve husbanken hvis du ikke får lån av andre banker.. :o)

Skrevet

Hvis du har en sikker jobb, tror jeg du stiller sterk siden du har klart å spare såpass mye. Det viser at du har orden på økonomien din. Bankfolk liker veldig godt folk som sparer. Hør med forskjellige banker, noen er mer gnitne enn andre.

Er nok vanskeligere i disse tider, men skader ikke å forsøke. Spørsmålet står vel mest på om du vil tåle en høyere rente.

Skrevet

Hvor mye har du å rutte med etter at lånet da eventuelt er betalt?? Det er veldig dyrt med strøm, telefon (kun mobiltelefon anbefales), renovasjon, forsikring, barnehage, vann og kloakk, bil eller annen transport, mat, bleier, klær og sko + 100 andre ting.

Vi er en familie på 3 som har kommet oss ned på 1.400.000 etter mange års nedbetaling. Vi betaler ca.10.000 i mnd alt etter hvordan renta er. Vi har 15.000- 20.000 å rutte med i mnd. til regninger og annet, og det er veldig ofte at regningene våre havnet i inkasso pga forsømt betaling.

Vi tenker økonomisk hele tiden, og har til tider romslig økonomi, men så fort det er noe uforutsett som dukker opp blir det krøll med èn gang.

Skrevet

jeg tåler en del høyere rente :)

for når jeg var student så hadde jeg 4000 mindre i måneden en nå, å da sparte jeg 5000 i måneden og hadde 4000 i husleie. så med jeg har 14 000 til hus og strøm om jeg opprettholder det forbruket jeg har hatt til nå.

tusen takk for gode råd :-)

HI

Skrevet

jeg har 23 000 i måneden utbetalt totalt sett, men vil jo få litt mer pga lavere skatt om jeg får lån.

sifo sine tall sier at det koster oss 12 000 kr i måneden å leve. så om man skal følge de slavisk så har jeg 11 000 til å bo.

HI

Skrevet

Hvis dere ikke klarer dere med 15-20000 i mnd. på en familie på 3 burde dere justere forbruket deres.

Skrevet

Vi har 2 biler som vi kjører laaangt med til og fra jobb. Vi bruker nøyaktig 100 kroner dagen bare i bompasseringer!! Det er ikke mulighet for kollektivtransport her vi bor, så 15000-20000 er realistisk. Vi er ikke storforbrukere, og drar aldri på ferie eller pusser opp/ kjøper noe nytt.

Skrevet

Ring kommunen og hør om de kan hjelpe, skal være egne ordninger i alle kommuner men husker ikke hva det heter. Etableringslån???

Lykke til

Skrevet

Det er noe som heter førstegangslån. Da må du bli totalkunde hos banken din, men det er jo greit. Det betyr bare at lønnskontoen blir i demses bank, og lånet selvfølgelig.

Skrevet

Om du snakker med en saksbehandler som ser på DIN økonomi tipper jeg du får lån. Jeg var alene i 2004 og tjente 300.000, hadde bare 60.000 i egenkapital. Banken var villig til å la meg kjøpe leilighet til 1.500.000

Hadde ikke barn, men billån på 3500 i mnd i tillegg... Og JA saksbehandleren regnet NØYE på økonomien min og beregnet renteoppgang på 3,5% den gang.

Du kan jo og få etableringslån i kommunen i tillegg for deler av beløpet i alle fall. Sett opp budsjett på dine utgifter og ta med i banken. da ser de at du har "tenkt over" økonomien.

Ta med strøm, forsikringer, telefon, internett osv..

Skrevet over her at kun mobil lønner seg. Ser ikke den helt... IP telefoni er jo nesten gratis så lenge du ringer fasttelefon..

Skrevet

nei, du får ikke lån alene på den summen der.

spør banken din!

Skrevet

Alt er avhengig av de argumentene du bruker i samtale med selgeren i banken, og hvor god oversikt du selv har over egen situasjon og en eventuell endring (være seg rentenivå, hvor trygg jobben er, om du ønsker å betale ned raskt eller over lengre tid etc)

Sett opp en oversikt selv over mulige scenario, anbefaler best case, worst case og sannsynlig scenario - og kanskje en oversikt over hvor mye du må betale i skatt i mot inntekt slik at du vet hva du faktisk har å rutte med i måneden.

Skatteetaten.no har et fint simuleringsverktøy her, og du kan regne litt på renter på lånet om denne stiger x prosent eller faller tilsvarende.

I tillegg kan du tenke litt over om du ønsker å betale litt mer avdrag om renta er lav, slik som nå for å sikre deg når den stiger igjen (for det kommer den til å gjøre)

Husk at kostnaden vil være satt sammen av renter (gang dene med 0,72 så vet du hva de faktisk koster etter at du har justert skatteprosenten din) og avdrag.

Lån 1,3:

best case: 4 % rente: 1300000x0,004/12 måneder*0,72 =3120 som ren kostnad (4333 som utgift hver måned, juster skatten ned med 1213kr pr måned)+avdrag.

Nå kan du sjekke samme regnestykke med 9%, plutselig er kostnaden 7020pr måned, og du må ut med 9750 pluss avdrag pr. måned til banken.

Regn selv, og fortell banken din hva du synes er den beste løsningen for deg (lån eller ikke). Lettere å få lån om man vet litt om dette....

Lykke til!

Hilsen Økonomen...

Skrevet

Da kan ikke dere være flinke med pengene.

Jeg er alenemor tjener 25000 har lån 1,290000 og betaler 10500 i mnd

Og har nok til alt annet ved siden av,

Tror det skal gå supert jeg HI

Skrevet

Tror det kan bli litt vannskelig, og om du får lånet kan du nok komme til å få det tøfft.

Jeg ville IKKE ha tatt opp så mye i lån om jeg var deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...