Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #1 Skrevet 9. februar 2009 Jeg vet at det er greit å ha husdyr/ katt, så lenge jeg ikke er borti avføring/ vasker kattedoen. Leste også et sted at man burde vaske seg på hendene etter å ha klappet katten? Saken er at katten min og jeg har vært sammen i snart 10 år, han sover ofte sammen med oss, på min side. Ligger da gjerne på hodeputa mi. Er dette ok? Når barnet er ute, skjønner jeg at vi må være veldig påpasselig så ikke pus legger seg oppå etc. Kan jeg fortsette å kose med pusen min i timesvis uten å bekymre meg? Eller må jeg ha vaskemani og vaske meg hele tiden? Så mange spørsmål som dukker opp:)
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 9. februar 2009 #2 Skrevet 9. februar 2009 Bare kos med katten din du .
LillaGorilla♥♥ Skrevet 9. februar 2009 #3 Skrevet 9. februar 2009 Det er sjeldent at norske katter har toksoplasmose, som er det som er farlig for fosteret, og med innekatter er det ikke noe problem. Du kan kose med katten så mye du vil, men du behøver ikke 'kline' med den, og du bør vaske hendene ofte. Og så skal du selvsagt passe på å ikke komme borti avføringen dens for så å stappe fingrene i munnen. Ellers kan du ta blodprøve hos legen jevnlig, og teste for toksoplasmose. Får du påvist antistoffer mot dette FØR graviditet, betyr det at du er immun. Ellers kan du teste med jevne mellomrom i svangerskapet, for følgene av toksoplasmose kan behandles om det påvises på et tidlig tidspunkt. Jeg tester for dette annenhver mnd hos legen.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #4 Skrevet 9. februar 2009 Takk for svar! Glemte å skrive at han har jo vært som sønnen min i nesten 10 år, så vi er veldig avhengig av hverandre;) Koser mye, han pleier å stange ansiktet sitt opp i ansiktet mitt, jeg kysser ham på hodet osv. Om natten ligger han "rundt" hodet mitt, hehe. Fikk ikke time før om noen uker, da er jeg i 12. uke. Holder det å teste da, eller bør jeg gjøre det så fort som mulig? Han er forresten ikke bare inne, men også ute.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 9. februar 2009 #5 Skrevet 9. februar 2009 Ikke noe hastverk, bare be om det på den kontrollen du. Og så sier du at du vil teste for dette jevnlig gjennom svangerskapet. Jeg tester ikke hver gang jeg er hos legen (er en gang i mnd pga sykmelding etc), men har vel testet 3 ganger til nå, er i uke 27.
Stratos med 3 barn Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 Jeg har jobbet endel med katt og hatt egne katter. Testen viste at jeg var resistent mot toksmopolose (er det slik det skrives tro?). Altså, jeg hadde vært smittet tidligere og var nå resistent, så jeg kunne dra hjem å vaske kattedoen igjen Kanskje du er like heldig.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #7 Skrevet 9. februar 2009 Ok, tusen takk for utfyllende og beroligende svar!:-) Ble lettet nå. Da skal jeg be om blodprøve når jeg skal dit på 1. kontroll.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #8 Skrevet 9. februar 2009 Jeg fikk også sjekket meg mot toksoplasmose. Det viste seg at jeg hadde hatt det tidligere, derfor er jeg resistent mot dette. Var visst veldig vanlig hvis man har hatt mye omgang med katter (jeg har hatt katt i huset siden jeg var liten). Så var vel litt heldig, for jeg synes pusejenta mi har fått litt for lite kos i det siste:)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #9 Skrevet 9. februar 2009 Jeg har ikke hatt det da- og jeg har hatt katt hele livet. SÅ det er nok liten sjanse uansett:) Faktisk ville jeg vært mer bekymra over å få det fra rått kjøtt og slike ting.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #10 Skrevet 9. februar 2009 Hva skulle jeg gjort uten dere? SÅ kjekt å kunne stille spørsmål, og få svar med engang, og det uten å forlate sofaen;0) Jeg har hatt katt selv i 19 år til sammen, i tillegg har jeg alltid vært den som har vært borti katter overalt. Også i "syden". Så kan jo tenkes at jeg også er immun. Eller ikke. Rått kjøtt holder jeg meg laangt unna da.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #11 Skrevet 9. februar 2009 Til deg anonym 22:00. Jeg bare refererte til hva lege og jordmor sa til meg; "At det er ikke er uvanelig at man har toksoplasmose når man har hatt mye ommgang med katter" Jeg hører på hva de lærde sier, så hadde jeg vært deg ville jeg ikke kommet med påstanden om at det er liten sjangse for at man har hatt det selv om ikke DU har hatt det. Men jeg mener at man uansett skal være forsiktig til man har fått tatt en sjekk om man har hatt det eller ikke. Anonym 21:24
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 9. februar 2009 #12 Skrevet 9. februar 2009 Jeg hadde 2 katter når jeg ble gravid og blodprøven viste at jeg hadde hatt toxmoplasmose og at jeg da var imun mot det.Jordmor sa også til meg at det ikke var uvanlig å ha det når man har katt.. Så det er nok stor sannsynlighet at du har hatt det ,spes om du har utekatt. Men som jeg sa i stad : Bare kos deg med katten din du
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #13 Skrevet 9. februar 2009 Ja, det skal jeg gjøre;-) håper jeg er immun mot toksoplasmose jeg også da! Takk for alle fine svar!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #14 Skrevet 9. februar 2009 Jeg har hatt katt hele livet og kost og nusset dem masse. Hatt de i senga osv. Jeg var negativ (og jeg biter negler....), så dette er nok ikke mye smittsomt. Jeg vasket jo hendene som normalt, men ikke etter hver gang jeg tok i en katt. Når jeg var gravid var kattene innekatter. Jeg rensket doen (med spade), vasket hendene etterpå. Tok et par tester hos jordmor, men var og er fortsatt negativ. Bare vær litt ekstra renslig, men ikke hysterisk. Da babyen var født vasket jeg hendene etter hver gang jeg tok i pusene, men bare de første månedene! Lykke til og håper du får tid å kose "storebror" etter at babyen er født også. De blir dessverre satt litt i andre rekke, men det går nok bra. Bare pass på å kose ekstra når den lille sover Ingen av våre katter har vært i nærheten av å hoppe opp i senga/vogna, så jeg følte meg helt trygg. Men de var jo heller aldri alene med babyen da Mange myter som er ute å går, men klart bruk sunn fornuft, så blir dere nok fornøyde og glade alle fire
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #15 Skrevet 10. februar 2009 For å si det veldig enkelt.. Jeg hadde akkurat samme "problemet", men legen min sa det att når det kommer til katter so man omgås daglig, og har gjort det lenge før svangerskapet, så er faren lik null for att du blir smitta.. Altså, kos masse med pusen din du! Er ikke sikkert det blir så mye tid til kos tter att den lille kommer..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #16 Skrevet 10. februar 2009 10 år er nok for ei katte. Stopp den ut, og fortsett med kosingen.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #17 Skrevet 10. februar 2009 Æsj, for et makabert svar! Katten min er frisk og fin, de kan bli over 20 år gamle. Stoppe ut du, ble helt uvel jeg nå. hi
OsloMor Skrevet 10. februar 2009 #18 Skrevet 10. februar 2009 Har to katter jeg også, og fikk den ene da jeg var gravid også. Var ikke immun mot toxo., men lot mannen ta kattedoen og koste i vei som vanlig med kattene:)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå