Gå til innhold

Sliter med røyke slutt:(


RenateW

Anbefalte innlegg

Nettopp gått inn i uke 15 og venter mitt første barn. Var planlagt og jeg hadde lovt meg selv at jeg skulle slutte på dagen når jeg ble gravid. sånn gikk det ikke..

 

Jeg sliter skikkelig med å slutte. Har fått en del mage allerede, kjent spark pg hørt hjertelyd, men klarer like vel ikke. Jeg vet hvor utrolig dumt det er å røyke og vil gjerne slutte!! Noen tips?

 

Jeg er lei av alt maset rundt meg. Trenger ikke høre fra alt og alle andre hvor dumt det er, for det vet jeg. Når mine nærmeste maser så mye som de gjør, så gjør de det bare værre. Værste jeg vet er mas..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm, den var vrien.

For det er jo, som du selv skriver, veldig dumt å røyke, spesielt under svangerskapet. Har selv ikke røykt fast, men husker at det var vanskelig nok å slutte med festrøykinga på videregående, så skjønner at det ikke er gjort for deg i en håndvending å bryte vanen.

 

Prøvd Endelig Ikkerøyker? Den boka som det var så mye snakk om her for en stund siden? Den ble mye omtalt, og har selv venner som er røykfrie den dag i dag etter å ha lest boka.

 

Mener å ha lest at akupunktur er den behandlingsformen som kan vise til best resultater når det gjelder røykeslutt. Har du prøvd det?

 

Men mest handler det vel om å bestemme seg for å slutte. Og holde ut abstinensene, både de fysiske og de psykiske (er jo ofte trivelig å bli med ut og ta røykepause..)

 

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett tips, som har funket, da jeg egentlig var i samme "bås" som deg, med problem med å slutte å provosert å lei av mas! jeg røyket i forrige svangerskap, og han har astma i dag, det er ikke kult!

 

Så, oppskriften var så enkel som at jeg ikke tenkte videre over at jeg skulle slutte å røyke, men bare stoppet å tenne sigaretter. Pluttselig hadde jeg ikke tent en eneste sigg, å 3 dager var gått. Nå er det gått 4 måneder, kjenner ikke no lyst i det hele tatt! Høres kanskje veldig rart ut, men tror at dersom fokuset er på "nå skal jeg, må jeg, bør jeg slutte!" blir man så fokusert på handlingen..men bare hver gang du evnt skulle tenke på røyk skyver det til side uten at det får noe oppmerksomhet..hmm, ble kanskje litt vanskelig dette.

Kort fortalt, slutt å tenne på siggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet for et år siden. (var av typen VELDIG psyksik avhengig:)

Hadde planlagt det noen uker, og sluttet på dagen. Første ukene var jævlige! Men jeg tok litt snus når det var som verst. Da visste jeg at jeg hadde fått nikotinen jeg trengte, og at det kun var det psykiske som gjorde at jeg ville ha røyk (usikker om hvordan det er med snusing og graviditet, for jeg var jo ikke gravid da). I tillegg så tenkte jeg at jeg skal holde opp et år. Da kan jeg ta opp til vurdering om jeg vil begynne igjen. (Det hjalp meg litt, at man alltids kan begynne igjen, hvis man vil det). etter som ukene gikk ble det gradvis bedre:) Det har gått et år nå, og jeg har ikke noe lyst til å begynne igjen. Så forblir nok røykfri en stund til :)

Jeg tror det går mye på om DU egentlig vil selv. Og hvor mye du vil! Omtrent umulig å slutte for andres del. Også gjelder det å finne metoden som funker for deg :)

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et godt eksempel på at boka Endelig Ikke røyker virker! Jeg slutta for noen år siden, etter å røyka fast i 12-13 år. Før jeg leste boka, hadde jeg halvhjerta prøvd å slutte flere ganger. Da jeg i tillegg fikk med meg på typen på å slutte, var det ikke vanskelig i det hele tatt. Overraskende lett faktisk! Høres sikkert litt blærete ut, men boka fikk meg til å tenke på en annen måte.

 

Boka fokuserte på at man ikke skulle tenke at man skulle slutte å røyke, men heller det at man ikke røyka akkurat i dag. Så får man ta dag for dag. Boka er lettlest og har ingen moraliserende pekefinger. Anbefales på det varmeste!

 

Det høres ut som du er ganske motivert for å slutte og du ramser jo selv opp mange gode grunner til det. Kanskje du kan slutte sammen med noen? Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at da jeg kutta ut røyken,- og så at jeg klarte det, ble jeg så utrolig stolt over meg selv. Det ga meg motivasjon for å holde ut litt til og litt til og litt til..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har samme problem som deg! flaut.... trist ..

lovte meg selv å slutte når testen en gang skulle bli positiv, min var som sagt ikke planlagt. . det første som skjedde når testen var positiv var at jeg gikk i en deppresjon... som gjorde at jeg røyka. det var liksom "trøsten" min... på en ego måte. nå er jeg 13 uker på vei, har sett babyen og hørt hjertelyden. men det får meg ikke til å slutte. noe holde meg igjen. jeg har vært veldig opp og ned også, vanskelige perioder har ikke hjulpet noe. men svangerskapet er meg real nå og jeg burde slutte....... jeg vet..... og er lei av å å høre alles meninger om hvor skadelig det er. men det er fakta bak det,. min mor røyka med meg, jeg er født med astma.... men vokste det fra meg. så jeg BURDE slutte. det finnes ingen grunner til å røyke....

 

 

veldig bra det tipset om å ha røyken men ikke tenne den.. skal jaggu meg prøve.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å slutte og røyke har med viljestyrken og gjøre.. Jeg røyket fast, men da jeg fant ut t jeg var gravid MÅTTE jeg slutte.. Man kan ikke ta seg en røyk og si jeg slutter imorgen. Men slutt med engang.. vet det ikke er enkelt. Men jeg fikk det til :) Stolt av meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff føler med deg!! Jeg slapp heldigvis "billig" unna. Er mest festrøyker, men sinde min kjære røyker, har det blitt et par i uka og. Men både forrige svangerskap og dette svangerskapet gikk det lett som en plett å slutte. Det har seg nemlig slik at jeg spyr bare ved lukt av røyk!! Snakk om flaks!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg sluttet også etter å ha lest "endelig ikke-røyker". Det er mange år siden nå. Det er verdt å prøve det om du ikke allerede har lest den..

 

Jeg har vet også at det hjelper med hypnose. Faren til en kamerat av meg sluttet å røyke etter hypnose. Han røyka 40 prince om dagen i 30 år. Han sluttet på dagen...

 

Lykke til : )

 

Pärlan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader barnet ditt!!!

Burde ikke det være grunn nok til å slutte på dagen?

Sorry, men jeg har ingen sympati for dere som røyker. Jeg røyket selv men sluttet på dagen gravidtesten var positiv. Det skulle bare mangle. Er man så egoistisk at man velger å røyke når man er klar over at det er skadelig for barnet sitt er man overhodet ingen god mor.

Skjerp dere!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke gi deg noen grunner til å røyke. jeg skal ikke forsvare røyken. men jeg skal fortelle deg noe : når du ikke er der, IKKE UTTAL DEG. takk. syntes det er utrolig tragisk å høre meningene fra fantatiske ikke røykere. her har en gruppe som skal støtte hverandre, ikke angripe. så kommer det en som er tøff nok til å lage linken om røykestopp, noe faktisk mange sliter med... så skal man få hetsing på denne måten. hold deg unna gruppa hvis du ikke kan støtte. så et program om en jente som gikk på herion... ikke si du hadde vært den største støtten. jobber selv med vanskeligstilte unge. er gravid.... og røyker, MINDRE enn før. men når hormonene topper seg, typen er bortreist, du føler ingen er glad i deg... osv...... så er det det siste man trenger. nok en fanatiker...... ja vi vet røyk er skadelig. men visste du.....

 

FOR MYE SALT SKADER MER.

OVERTRENING SKADER MER

NOEN MATVARER SKADER MER

STRESS SKADER MER

LITE SØVN OG MAT SKADER MER

KATTE BÆSJ SKADER MER

 

ingen skriker om disse tingene. . det er lett å hetse røykere. slutt! dette er en støtte gruppe. ingen bane for angrep.... åh nå ble jeg sint!!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg:)

 

Har desverre ingen gode råd.... men det er viktig at du har det bra (røyke lite da...) men det er viktig at mor har det bra og ikke stresser for mye... Jeg hørte av en veninne av meg (som røkte) at plutselig sa det stopp - hun ble kvalm av å røyke og så sluttet hun ( det hører med at hun startet etter fødselen da...).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei sann

 

Jeg har vært i samme båt som deg og vet hvordan den dårlige samvittigheten din jobber. Jeg gikk fra 20 om dagen ned til to om dagen med første mann. Jeg hadde mange lange samtaler med jordmor og lege om dette og ja, vi røkere er desverre egoister vi også, som alle andre.

 

Denne gangen har jeg stoppet helt med røyken. Jeg har hatt den liggende hele tiden, men ikke tent den:)

 

Klarer du å kutte ned så er mye av jobben gjort, ett skritt av gangen og alt hjelper. Det er viktig at du også har det bra:)

 

Jeg ønsker deg bare lykke til jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei... jeg hart kuttet ned fra 20 til fem om dagen... jeg er stolt av det. man kan stille mange spørsmål ved svangerskap, jeg tror enhver finner sin løsning. mange som bor på landet, sier det er farlig med byen... det kommer sånn ann på. ingen tvil om at røyk skader, jeg vil ikke forsvare det. men jeg blir lei meg av å se noen angriper oss. . . fordi det er en svakhet... som mye annet. jeg vet det er vanskelig å se for de som ikke har vært der selv. men da syntes jeg ikke man skal oppsøke disse gruppene. datteren til venninnen min, født i oslo sentrum... astma. men er det oslo sin skyld?????? eller er min vennninne noen dårligere mor????????? NEI NEI NEI NEI--... jeg får som mange andre som røyker støtte fra lege, venner, dere og omgivelsene til å slutte å røyke... jeg slutter ikke bastert på kritikk, men støtte!!!!

 

takk mine damer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg røyker selv om hun er gravid. Veldig lite da, og hun kjøper virginia slim (helt sinnsykt tynne sigaretter) Får kjøpt de på rema 1000, er med 0,6 mg nikotin og 0,7 tjære i. Kanskje verdt å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 13 og røyker fremdeles. Tenker på å slutte hele tiden og har trappet ned, men vet ikke når jeg klarer å slutte helt. Så vet akkurat hvordan du har det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere leger som anbefaler gravide om å ikke slutte å røyke hvis det betyr for mye stress for dem..

En venninne ble superstressa pga røyken da hun ble gravid. Snakket med legen sin om dette, og legen sa at hun ikke skulle tenke på det. Bokstavelig sa legen: Det er bedre at du røyker litt enn at du går rundt å stresser fordi du ikke kan røyke.

Så stress er faktisk verre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Jeg sier ikke at det er bra å røyke mens man er gravid, men påpeker at stress faktisk er farligere for barnet.

 

Trapp ned så mye du klarer, og slutt helt om det går etterhvert. Men blir du superstressa av å ikke kunne røyke er det nok kanskje bedre å ta seg et par om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud!!

Jeg har vært røyker jeg, i 11 år før jeg ble gravid første gangen. det er da ikke det det går på. poenget er at man slutter fordi man skal bære frem et barn! er man for svak til det burde man kanskje ikke velge å få barn før man er røykfrie. Er man uheldig og blir gravid uten å ha planlagt det bør man slutte fordi man velger å bære barnet frem!

Det finnes ikke noen unnskyldninger for å røyke når det skader ditt barn. Det finnes heller ingen unnskyldninger for å spise mat man IKKE skal spise eller andre ting det er forsket på at er farlig for barnet i magen!

Og helt riktig.. Jeg ville ikke støttet en heroinist med barn i magen! det barnet burde ikke blitt til og skulle det hypotetisk sett være slik at mor ikke "viste" at hun var gravid og var over fristen for provosert abort ville jeg isåfall hjulpet henne med å trappe ned hurtig nok til at stoffet var ute av kroppen innen rimelig tid! Forøvrig er det å sammenligne røyk og heroin helt på jordet!!!

Typen din er bortreist og ingen er glad i deg.... Hello, da er det jo såklart bedre å ta seg en røyk for å lette på samvittigheten i tillegg!

Er det mulig!!

Istedenfor å bruke energien din på å bli sint over en som kommer sin mening burde du heller bruke den på å irritere deg over din egen dumhet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat det samme som lege sa til meg. jeg har startet med en plan om å slutte å røyke der jeg aventer den første røyken så leeeenge jeg kan. jeg fikk et godt råd her inne om å ha med røyken ut, men ikke tenne den. det har hjulpet. jeg trenger masse støtte fra min lege, min kjære samboer og venner. . . dette går alltid bra. skal slutte. ikke bare for ungen min som er der inne, men også for min egen del. jeg vil leve fult ut sammen med familien min. . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag slutade snusa i mars i fjol då fick positiv test.

Hade då snusat i ca 22 år :P (otroligt..).

Hade försökt MÅNGA gånger att sluta men det gick aldrig. Rökte i perioder i tillägg, speciellt på sommaren.

Dels var det det att jag var gravid som gjorde att jag klarade att fokusera på att vilja sluta, men använde också nikotinfri snus (Choice eller Onico) och för mej fungerade det faktiskt. Det hjälpte att träna ganska aktivt också, för då känner man sig frisk och fräsch och så blir man trött på ett skönt sätt som kamoflerar nikotinabstinensen lite...

I dag, nästan ett år senare, använder jag fortfarande nikotinfri snus, tjuv-luktar på sambons rödvinsglas och drömmer om en cigg ibland, men tror det är mera idéen om en cigg än faktiskt ciggen som så... Är nu gravid för 3 gång, mistade det första och så det andra, men att min kropp rensats för gifter hjälper kanske till att klara det bättre denna gång?

Poängen är att jag gruvat mej i så många år för att sluta snusa, och så gick det så lätt, det var visst bara motivationen som inte kom för jag verkligen behövde den.

 

Kan anbefale det med konditionsträning, man får så god fölelse med pusten som blir så lätt, och framgången hjälper en att motivera sig.

 

Lycka till och stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer også på hvordan noen her inne kritiserer andre så mye. Noen av innleggene synes jeg er direkte stygge! Det være seg folat, myke oster eller røyk.

Jeg er helt overbevist om at alle her inne gjør sitt beste! Det er ikke alltid jeg forstår andre sine valg jeg heller, men det er skjelden lurt å dømme andre for hardt! For en ting er sikkert, og det er at ALLE foreldre gjør feil! Og en mor som røyker kan bli en langt bedre mor, enn en mor som setter seg på sin høye hest og kritiserer alle andre!

 

En får gjøre sitt beste, så får det være godt nok!

Lykke til, til dere som sliter ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle foreldre gjør feil, ja.. Det er sikkert og visst. MEN det er stor forskjell på feilene man gjør. Gjør man ting som skader barnet barnet sitt, her er det snakk om fysisk, så er det ikke snakk om en feil. Da er det snakk om og bevisst gjøre noe man VET er skadelig mot et annet menneske! Dette er ikke noe man kan "rette" opp ved en senere anledning, noe man somregel kan gjøre om man gjør en feil! Her er det snakk om mulig livsvarige skader og at de som påfører barnet skade faktisk er barnets mor.

OG til slutt.. det handler ikke om å kritisere ALLE andre. Det handler om å kritisere de som helt åpenbart gjør feil valg og som burde få øynene opp for feilen de gjør eller har gjort!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at da jeg gikk gravid med nr 1 slutta jeg og røyke, jeg fullammet henne i 6 mnder for deretter amme henne til hun var 17 mnder. for to uker siden var vi hos legen fordi hun hoster så grusomt, og joda, prinsessa har astma!

 

Jeg er gravid med nr 2, har egentlig slutta totalt å røyke igjen (begynte vel aldri ordentlig igjen), og problemet mitt er at jeg ikke klarer å la vær å ta meg en røyk når jeg har røykende på besøk. Det er null problem når jeg er alene, noe jeg er hele uke bortsett fra helgene, men når det kommer noen røykere hit så sliter jeg veldig. Samvittigheten er svart og jeg vurderer å si til røykerne at de ikke får komme på en stund, men saken er jo den at jeg kun har besøk i helgene, og vil jo ikke være alene bestandig heller. (jeg måtte si til folk at de ikke kunne komme i ukedagene fordi jeg står opp halv seks, steller snuppa osv og drar på skolen. jeg er ung, 19 år,alenemamma og få av mine venninner har barn selv, ergo de sitter her til langt på natt både i ukedager og i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle gjerne sett om du gjør alt rett, eller om du faktsik spiser for mye godis, eller kanskje du stresser for mye. eller kanskje du er av det hysteriske slaget som ligger rett ut og livredd for at barnet ditt skal ta skade av deg overhodet. det finnes forskjellige mødre. dette er en støtte side, ikke en angrepsside for røykere... jeg er selv født av en mor som røykte, INGEN PLAGER..det finnes barn i dag som er født av kvinner med rus problemer, alkohol problemer. . . da snakker vi skade. jeg tviler på du kan nok fakta til å kunne uttale deg mot en sykepleier. men jeg vet, jeg har lest og er klar over problemene det kan medføre. men vi trenger ikke høre det her! det er bare provoserende. her skal vi støtte hverandre. folk reagerer på hvor styygt man snakker til hverandre her, så jeg syntes in fact du skal finne deg en ny hobby.. eller kan du stå fram med nick, så du faktisk kan stå for det du sier......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...