Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har tatt tidlig UL i Oslo, hvor har dere gjort det? Sjekket på Volvat sine sider nå, og de tar det ikke før i uke 14 står det. Jeg er i uke 11.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at Volvat tar ultralyd tidligere enn det, altså. Og Majorstuaklinikken og Aleris og det der legesenteret på Byporten...Oslo City legesenter tror jeg det heter.

Selv tar jeg det hos gynekologen min, men har vært innom både Aleris og Carsten Trolle på Majorstuaklinikken flere ganger mens vi drev med IVF. Flinke folk begge steder, koster 11-1200.

Skrevet

Jeg har fått time til tidlig ultralyd hos Dr. Ullern hos Femina Spesialistsenter på Bryn. Hun tar imot henvisning fra fastlege, så jeg regner med kun å betale egenandel.

Ulempen her er at hun har veldig lange ventelister...

Skrevet

Har vært to ganger på Oslo City legesenter hos dr Linda Johansen. Veldig fornøyd med det.

Skrevet

Jeg var på UL på Balderklinikken v st. olavs plass, veldig hyggelig og flink lege og litt billigere enn andre alt (bet. 980 kr første gang, og hvis jeg vil fortsette å gå hos henne er det 680 pr gang.) var uke 8+1, og hun switchet over til 3d også, det var jo en bare en liten snømann med armer der inne men så den jo virkelig og det var ganske utrolig!

anbefales..

Skrevet

Jeg var også på Balderklinikken. Fikk faktisk time på dagen. Betalte 780,-.

Skrevet

På volvat kan du bestille time når som helst. Jeg var der da jeg var 6 +4. Knut Dalaker er veldig flink. Videre har jeg vært hos Anne Stensløkken på Balderklinikken. Hun er super hyggelig og flink-

Skrevet

Jeg har et spm and tidlig UL og siden jeg sliter med å få postet nye innlegg, må jeg bruke et "svar-innlegg", beklager så mye.

Altså, jeg skal til lege når jeg er i uke 11 (er uke6 nå) og da bestilles det time til ultralyd, rundt uke18.

Men- som gravid blir man samtidig oppfordret til å spise folalt for å forebygge ryggmargsbrokk og skader på hjernen etc. Men om dette oppdages på UL i uke 18, er ikke det fryktelig sent, for et eventuelt svangerskapsavbrudd? Det offentlige vil jo helst begrense bruken av ultralyder har jeg skjønt og det er vel derfor det er såpss sent, men hva skjer da om man oppdager at fosteret ikke er friskt?

Skrevet

Hvis en er fylt 38 ved termindato, har tidligere født barn med misdannelse eller har familiehistorikk for dette kan man få fosterdiagnostikk. Da er det tidlig ultralyd i uke 11-13 og en duoblodprøve. Dette sammen med historikk og alder gir en prosentvis risikofor feil eller ikke. Er denne høy kan man gå videre med enten morkakeprøve i uke 13 eller fostervannsprøve i uke 15. Men da er det en liten mulighet for spontanabort, så dersom sannsynligheten er lav anbefaler de ikke videre tester. Det tar et par uker før testene er ferdige så man er uansett ganske langt på vei om det skulle oppdages noe galt. Da kan man søke om utvidet abortgrense fram til uke 18. Etter dette er det bare fare for mors liv som gir rett til abort.

Er du i kategori for å få fosterdiagnostikk gir du beskjed om at du ønsker det når du bestiller time hos fastlegen og kommer da inn tidlig (rundt uke 8), henvises videre til gynekolig og videre til genetisk senter som er de eneste som har lov til å foreta disse testene. (er 6 slike sentere i norge). Går du inn på fosterdiagnostikk forumet får du vite mer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...