Gå til innhold

Andre som ikke har begynt å krype enda?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi på snart 9 mnd har ikke begynt å bevege seg enda. Hun kan rulle, men å krype er hun ikke i nærheten av. Det virker som hun gjerne vil, men skjønner ikke at hun må bruke armene. Hun har ligget og prøvd å sparke fra med bena i snart 2 mnd, men armene holder hun bare oppe.... I barselgruppa kryper eller krabber alle. Noen som vet om hun er veldig sent ute? Andre i med babyer som ikke kryper enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutten min på 8,5 mndr kryper ikke, siste uka fått litt fart på ålinga så kommer seg fremover. Står litt på alle 4 og vugger, men ingen tegn til kryping. På min barselgruppe kryper ingen, ei jente der ligger også bare i ro på lekematta. Min gutt ruller ikke, så alle er forskjellig. Det er først rundt 9 mndr de begynner krype i gjennomsnitt, noen mye senere og noen aldri. Kanskje setter hun seg opp og aker på rompa om en måned:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det hvertfall ikke krabbing enda. Oliver åler seg fremover og snur seg rundt på flekken. Om han vil ha en leke som ligger på gulvet, så klarer han å åle seg frem til den, men det er det. Jeg vil også gjerne se at lillegutt krabber, men har funnet ut at det er ikke noe å stresse med. Noen er veldig tidlig ute og noen er passe/sene. Her sa vi at Oliver kom til å gå når han var 10 mnd, for han var så stødig på bena. Men det tviler jeg på at han kommer til å gjøre, han er over 9 mnd nå.

Så nei, hun er ikke noe sent ute. Vi har hatt oppfølging av fysioterapeut og manuellterapeut siden Oliver var to måneder, og han hang etter en lang stund. Men så var det plutselig greit å ligge på magen og da kommer utvikligen. Det går i rykk og napp og plutselig en dag så krabber jenta di også. Bare nyt at hun ikke skal overalt nå, du:P Oliver skal helst bare ligge på gulvet å pludre for seg selv. Det å "prate" med hunden er en fin tin:) Men nå ble det mye preik her.

 

Jeg skjønner "bekymringen", men jeg tror du kan ta det helt med ro. På søvngruppa der det er en fire-fem stk på Olivers alder, så er det ingen som krabber. Bortsett fra en jente på 11 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jenta mi åler seg ikke fremover heller da. Ligger det en leke lenger frem ligger hun bare og spreller med bena og kommer seg ikke av flekken. Krabbingen og det tar jeg helt med ro, selv krabbet jeg ikke før jeg var ett år. Syns bare det er rart at hun fortsatt ikke klarer å åle seg frem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun sterk i armene? Støtter hun seg helt opp? Om du vil trene litt med henne, så kan du prøve å få henne til å løfte armene opp når hun ligger på magen. Altså... Speil eller en leke foran henne som hun kan klappe på eller løfte. Om du skjønner? Eller så kan du dytte feks ene benet opp sånn at det er i en vinkel. Æsj, jeg er dårlig på å forklare. Da manipulerer du henne til å støtte med motsatt hånd. Det er begynnelsen på krabbing. Det var det vi har fått lekser av fra fysioterapeuten, og det har hjulpet oss litt. Jeg vet ikke om du skjønner i det hele tatt. Men det er jo tydelig at hun vil, jobber hun med bena så er jo det bra! Bare ikke sterk nok enda.

 

Detu her er bare forslag altså, om du vil ha litt fortgang eller se resultater. Lykke til! Og jo; vi hadde en på søvngruppen som bare rullet og rullet og rullet. Ni måneder den babyen også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-) Tror jeg skjønner hva du mener. Ja, hun virker sterk i armene og i kroppen. Hun støtter seg opp på strake armer. Hun har også hvert veldig glad i å stå på fanget i stedet for å sitte fra veldig tidlig. Virker mer som hun ikke skjønner at hun må bruke armene for å åle seg fram. Det kommer vel etterhvert, men hun har ligget og sprellet og ønsket å komme fremover i snart to mnd. Derfor syns jeg hun snart bør klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren din høres akkurat ut som min sønn. Stiv i beina, elsker å stå. Står stødig og fint. Sitter gjør han også, når jeg setter ham opp vel og merke. Han kommer seg rundt og rundt, og litt bakover, men ikke frem. Han er født 1.mai og jeg har tidligere meldt min lille "bekymring" her på forumet. Dette er mitt barn nr 4, og skulle tro jeg tok det helt med ro, men mødre er mødre. De bekymrer seg når de jevnaldrene utvikler seg mye raskere enn våre håpefulle. Mine andre barn har vært helt etter "boka" De har krabbet/ålet seg frem fra de var mellom 8-9 mnd. Så har de gått når de har vært litt over året. Men han minstemann her lå og sprellet og greide ikke å komme seg frem. La hodet i gulvet og var skikkelig oppgitt. Men plutselig, for 3 dager siden. Da var han 9mnd og 6 dager. Da dro han seg frem 20cm. I dag har han dratt seg frem 2 m. Han har dårlig teknikk, men det går nå fremover. Trodde aldri han ville begynne for det virket ikke som han skjønte bæret, men plutselig var han "der". Vi lokket litt med ting han synes var spennende / forbudte, sånn som mobiler og fjernkontroller. Og også leker som han liker godt. Plutselig tok han "skrittet" og prøvde seg fremover. Det skjer nok med jenta di snart også. Fortere enn du aner, og vips så er hun overalt :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres akkurat ut som jenta mi ja, katho. Prøvde å lokke henne med mobiltelefonen i går og da dro hun seg faktisk fremover til den. Det var ikke langt, men det var fremover i hvertfall. Hun har ikke gjort det igjen etterpå, men da har jeg i hvertfall sett at hun kan hvis hun virkelig vil. Hun har også en veldig dårlig teknikk, men det kommer seg vel etterhvert. Takk for tipset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnen Collargol

Snuppa mi tar et par krabbetak innimellom, men det er stort sett for glatt på gulvet til at hun klarer det.

Men hun har ålt/dratt/sparket ifra ca 1,5 mnd. Hun blir 9 mnd den 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille store gutt er akkurat som din jente! Ligger på gulvet, men kommer seg ikke fremover i det hele tatt, selvom han vil så gjerne. Kommer seg rundt i ring og litt bakover, men det er det. Fikk beskjed på helsestasjonen om at det ikke var noe å bekymre seg for, det er helt normalt!

Han sitter veldig fint, og kan leke lenge alene sittende. Men helsesøster sa at han helst bør ligge mest mulig på magen og oppfordres til å komme seg fremover. Når viljen er til stede kommer motorikken etterhvert mente hun. Vi venter i spenning:) Tror det blir mindre sinna utbrudd når han kan få tak i det han vil selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nei han kan ikke krype, men han åler seg i stor fart, det har han gjort siden rett før han ble 8 mnd;) Idag klarte han å dra seg opp på knærne inntil vippestolen, spennende dette her;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...