Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #1 Skrevet 9. februar 2009 nå er dette min 7. katt... har ikke hatt dem samtidig såklart.... denne hannkatten er nå ca 8 mnd også fort han ser sitt snitt både pisser og gjør han fra seg inne. han har ikke magetrøbbel, så det er ikke årsaken. han har opprettet faste plasser i stua der han går..., bak tv, under et bord og bak en stol... samme stedene hver gang. jeg vasker og vasker og banner og steiker. har jasse til ham inne, men selv om det er helt ny sand der går han heller bak tv og gjør fra seg enn å gå i kassa grrrrr!!!! det stooore problemet er jo at denne heslige lukta setter seg... og dette er en leilighet jeg skal ut igjen av om bare noen få mnd... jeg bruker såpemidler uten salmiakk der, og jeg har strødd ut pepper, chilli, sitron.... for å få han til å sky stedene. det er 17 kuldegrader ute og jeg må kaste ut katten hele natta fordi jeg ikke kan stole på ham. han bæsjet faktisk i sengen min en gang også. 1. hvordan får jeg bort lukta? 2 hvordan få den forbannede katten til å slutte å gjøre fra seg inne? (er ikke markering, han bruker stua mi som DO)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #2 Skrevet 9. februar 2009 Neste gang den har pisset, så bruker du KATTEN som fille og bruker den til å tørke opp med. Deretter kaster du den på dør. Dette høres fælt ut, men det virker.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #3 Skrevet 9. februar 2009 Katter sin bruker min hage som do risikerer å gå i mårfella!! Fella henger nå ute med åte og venter på sitt første offer. Hvorfor kan du ikke ta livet av den med en gang, så naboer slipper å bli plaget av din katt????
Lea Laus Skrevet 9. februar 2009 #4 Skrevet 9. februar 2009 Veldig så useriøse svar her da.... Katter er veldig kresene på hvor de går på do hen. Å tvinge en katt til å være ute i 16-17 minusgrader hele natten syns jeg rett og slett er dyreplageri og det vil ikke hjelpe på problemet.. Hvordan kattesand har han? Mine katter vil ikke bruke vanlig "butikksand" Derimot når jeg kjøper klumpesand på dyrebutikken er de strålende fornøyde! Den koster riktignok 199kr posen mot 25kr på kiwi, men det er den de liker. Sanden må selvfølgelig renses min. 1 gang om dagen. Prøv deg frem på hvilken sand de liker, og pass på å rens den ofte nok! Og ikke minst så må du ha i såpass mye at de kan grave over avfallet sitt. Ca. 5cm bør holde.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #5 Skrevet 9. februar 2009 1: Få katta sterilisert. Det kan hjelpe mot markeringstrangen. 2: Bruk katta som fille og pælm den ut på trappa etterpå. Ikke pent gjort, men det er effektivt.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 Pass på at han har lett tilgang på kattedoen...har han det,og den ikke er overfylt av piss og drit (noe som kan være grunnen til at han ikke bruker den),så er det nok et problem du ikke blir kvitt... Har selv hatt en katt som begynte med dette inne-selv om det sto kattedo rett ved siden av der han gjorde fra seg. Var innom dyrlege flere gang for å sjekke om det kunne være noe galt med han,men nei. En katt som er så urenslig (noe som er veldig unormalt for en katt å være-kattene er og SKAL være renslige dyr) er ikke noe å ha... Vi måtte avlive vår da ingenting hjalp! Og en katt på 8mnd SKAL være renslig!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #7 Skrevet 9. februar 2009 nei unnskyld meg 12.07! Katter er da DYR, de kan da for pokker GÅ UT å gjøre fra seg! Har hatt katter selv, og d har ALDRI fått gjøre fra seg inne, ikke hatt kattekasse. Det er en uting, og urenslig! HI: Dytt ansiktet til katten i griset, og si FYYYY, også slenger du den på dør! Du må vise at dette er UAKTUELT! Og kastrer den, så slutter den å markere ihvertfall, det er dette som lukter verst.....
Lea Laus Skrevet 9. februar 2009 #8 Skrevet 9. februar 2009 Unnskyld meg 12:20 men sender du ut 12 uker gamle kattunger når de skal på do? Er du hjemme hele dagen så du kan gå ut og inn med de etter de har sovet, spist, lekt osv?? Regner med at de kan gå fritt ut og inn? Eller må de sitte å holde seg helt til du finner det for godt til å gå ut med de? Vi hadde kattedo i 6 mnd. Etter det steriliserte og kastrerte vi kattene, satt inn katteluke i døra slik at de kan gå ut og inn som de vil. Jeg ville aldri tvingt de til å være ute hele tiden. De er ikke ville dyr for guds skyld. På en annen side hadde de sikkert funnet et lunt sted de kan prøve å få litt varme og helt sikkert klart seg fint, men jeg syns kattene skal få bestemme selv jeg. For jeg er opptatt av dyrets beste.
Lea Laus Skrevet 9. februar 2009 #9 Skrevet 9. februar 2009 Jeg villle ringt en dyrlege jeg.. Som har peiling på katter. Mye ymse svar du har fått her syns jeg. Dyrlegen har helt sikkert noen smarte tips.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #10 Skrevet 9. februar 2009 ok jeg HAR brukt ham som vaskefille (jada liker det ikke, men ...) jeg HAR prøvd både billigsand, klumpesand og parfymert sand... ser ikke noe særlig forskjell på det... katten er ikke 12 uker da... han er nesten utvokst, i godt hold og har god pels. han synes selvfølgelig ikke det er kult å være ute i 17 kuldegrader, men han klarer det fint for å si det sånn. finnes det noe jeg kan smøre/strø/spraye rundt der han liker å tisse? det virker ikke som om han markerer.... mer som at han rett og slett er på do..., er ikke skvetting oppover veggen.. er rett og slett dammer med tiss og fine kabler i tillegg æsj! og HVORDAN fjerner jeg den lukta som har satt seg i gulvbelegget HI
Lea Laus Skrevet 9. februar 2009 #11 Skrevet 9. februar 2009 Du kan kjøpe sånne krystall kuler på dyrebutikken og strø der du ikke vil at katten skal gå. Det hjelper. Bare ikke den finner seg et nytt sted! Du har ikke mulighet til å sette inn katteluke da?? Så kan den gå ut og inn som den vil? Katten kan umulig skjønne noe av å bli brukt som skurefille! Det syns jeg bare høres jævelig ut. Stakkars katt. Nei, ring vetrinæren. De hjelper deg mer enn gjerne. Har sikkert litt bedre tips enn å bruke katten som klut og...
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #12 Skrevet 9. februar 2009 Jaggu har du fått mange dårlige råd! Er dyrlege, men har ikke mer peiling på katt en den jevne landsens dyrlege. jeg syns absolutt du kan ta en tur med katten til dyrlegen for å sjekke at den er frisk (men som regel er de det...). Samtidig bør du kastrere den. Den er 8 mnd og sikkert kjønnsmoden. Det kan hjelpe mot tissing inne, og det virker ihvertfall mot lukt. OG det hjelper mot de alt for mange kattungene som blir født rundt omkring. Jeg syns forøvrig ikke det er dyreplageri å ha katten ute i 17 minus. Katter er smarte selvstendige dyr som finner seg et tørt og lunt sted å være. Så lenge det er tørt og trekkfritt tåler de fint 20 minus. Har du prøvd å sette kattedoen der han pleier å tisse/drite? Har du vurdert å ha han bare i en del av huset (lukke døra til stua så han bare får være der mens du passer på han? Det er rart at det fortsatt er skikk å stappe snuta til dyr ned i deres egen avføring... DET er et større dyrevernmesssig spørsmål enn å hive han ut i 17 minus. Hvis du har mulighet til å ta han på fersken mens han gjør fra seg går det än å kjefte og hive han ut. Kommer du til en ferdig dam/pølse kan du bare tørke opp. Da er all kjefting forgjeves for annet enn å gjøre dyret redd for deg (det gjelder også hund). Du bør legge avispapir der han pleier å gjøre fra seg, så trekker det ikke sånn inn i gulv og vegger Jeg ville hatt han i gangen med do eller ute når ikke du kan passe på. Hvis ikke kastrering hjelper hadde jeg rett og slett latt han bli utekatt. Det er ingenting som stinker så fælt som kattedrit og kattepiss.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #13 Skrevet 9. februar 2009 var en tale måte da lol har jo ikke brukt ham som klut stakkars..., ,men dyttet snuten nedi og heiv ham ut... hjalp noe, men... det er sjelden han gjør fra seg inne når vi er hjemme, for da slipper vi ham jo ut hele tiden selv om han ikke ber om å komme ut.. men når jeg er borte og han er inne sammen med kassa si gjør han fra seg overalt. skal prøve å finne sånne krystallkuler...
Gjest Skrevet 9. februar 2009 #14 Skrevet 9. februar 2009 Følg med når du tror katten skal gjøre fra seg og løft da katta opp og sett katta i kattedoen..Det er viktig å vise katten hvor doen er, dette bør gjøres flere ganger om dagen. katten bør også lære seg å gå ut for å gå på do. Har katt selv og her har det vært 20 minusgrader nå, men han går ut, gjør fra seg og kommer inn i løpet av en halvtime. Dette tåler kattene godt! Som flere andre her sier ; Viktig med ren kattedo.
Lea Laus Skrevet 9. februar 2009 #15 Skrevet 9. februar 2009 Helt enig i at katter klarer seg ute, men de bør ikke bli sperret ute hele natten i 20 minus syns jeg... Du kan jo lese litt her om valg av kattesand: Test av kattesand.. http://www.nettavisen.no/dyr/article2265316.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå