Gå til innhold

noen andre som irriterer seg...


KarinB

Anbefalte innlegg

over Gro Nylander? hehe sikkert min dårlige samvittighet som spiller meg et puss her, men jeg kjenner at jeg skulle ønske hun sa mer positivt om flasking og fortalte mer i ammeboken om at ikke alle klarer å amme eller produserer nok melk. føles av og til som om hun mener at alle kan fullamme hvis e bare gjør det riktig mht stlling grep hyppighet etc. det vet jo vi her inne at ikke stemmer....denne infoen skulle jeg gjerne sett i noen av bøkene du får ved fødsel. står jo om overproduksjon, så hvorfor ikke underproduksjon? grrr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt enig ja.

Jeg irriterte meg allerede før jeg fødte. Syns det var så merkelig at man ikke får noe info om flaskemating i det hele tatt. (Etterlyste dette på foreldreforberedene kurs (som heller skulle hett ammekurs, handlet så og si KUN om amming), men fikk da til svar at hvis man skulle være så "uheldig" å ikke få til å amme så fikk man ta det "problemet" når det kom)

Hva hvis man plutselig står der som en dust å må gi flaske, UTEN å vite en døyt om det?

Nå er jeg typen som søker informasjon som det jeg trenger (å ikke trenger) for å være på den sikre siden. Men å finne info om flaskemating er ikke bare-bare gitt. Da er det dib (eller andre forum) og flaskeposten. Men det er svært lite å finne utenom private initiativ.

 

Jeg leste ett intervju med noen fra ammehjelpen i ett blad en gang.

Der sa hun at ingen ble fri for melk uten grunn, hvis man "ble fri" så var det pga at mor stresset den bort, gav opp for tidlig eller at barnet hadde feil sugetak. Eller en kombinasjon av disse.

Det føltes jo kjempedeilig å tenke på da jeg selv satt der med tomme pupper. Følte meg som en kjempegod mor da, ja.

 

Men, sånn bortsett fra det enorme ammefokuset så syns jeg Nylander skriver gode bøker. Har både "på vei" og "mamma for første gang" og syns det er kjempebra bøker :)

 

Alle vet jo at amming er bra og best, men hva godt kommer det ut av å få oss som ikke får det til, til å føle oss elendig?

(For det gjør man jo i begynnelsen...)

Jeg mener, det GÅR ann å si "amming er best, å det gjøres sånn og sånn og sånn" og samtidig si "sånn i tillfelle du ikke får det til, så er mme ett fullgodt alternativ, her er litt info om det"

Det er som jordmor sa til meg før fødsel, hun oppfordret meg til å lese litt om keisersnitt. Bare sånn i tillfelle det skulle ende med det, så var jeg litt forberedt på hva det gikk ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jeg visst aldri ferdig med... jeg syns det er helt ok at Nylander vil fremme amming. Amming er kjekt og bra for de som fikser det. Men jeg syns denne reklamekampanjen går på bekostning av meg selv om andre som ikke kan amme. Og jeg klarer ikke fri meg fra følelsen av at Nylander ikke er helt etterrettelig, all den tid ingen kan svare meg på hvor mange flere sykedøgn Snuppelure statistisk sett vil ha i forhold til ammede barn. Eller hvor mye større sjanse hun har for å utvikle astma el allergi. Mistenker at forskjellene er marginale - og er det da verdt allle tårene og den dårlige samvittigheten? Hvis vi ble orientert om de faktiske forskjellene hadde muligens flere gitt opp, men det er ikke sikkert det ville hatt så negative konsekvenser. Kanskje de som ga opp ikke følte seg så alene og mislykka, og at det var mer korrekt informasjon å få om flaskemating?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Applaus* : )

 

Ja, snakk om å føle seg spedalsk når det viser seg at man har pupper kun til pynt og ikke noe mer. Jeg hadde brukt hele siste trimester på å lese Nylanders samlede verker, inkludert skumlesing av det ene kapittelet om flaskemat. Veldig dårlig forberedt på at melka ikke sprutet ut av puppene, inn i munnen og ned i magen til vesla. : ) Skal se barna våres vokser opp og blir flotte, sune mennesker, de også. Med vår GODE samvittighet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på om det finnes ammehjelpere som har greie på flaskemating?

 

Ammehjelperne er vel mødre som bruker fritida si til å hjelpe andre med amming. Hadde det vært fint med Flaskehjelpa også?

 

Jeg kan gjerne melde meg, jeg altså. Bare usikker på hvor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart mange har så bestemte oppfatninger om hva Nylander mener uten engang å bry seg om å høre etter/lese hva hun faktisk sier og gjør. Et par linker jeg fant etter et kjapt nettsøk:

 

 

http://www.flaskeposten.org/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=66

 

http://www.kvinneguiden.no/magasin/mamma/friske_flaskebarn/31141

 

Tror kanskje HI har rett i at dårlig samvittighet spiller inn her (men syns IKKE vi skal ha dårlig samvittighet for å gi barna våre mat da ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig! Gud så lyst jeg hadde å klabbe til alle som skråsikkert fortalte meg at "joda, bare du prøver LITT til, så ordner amminga seg vet du", "Jeg hadde også litt såre brystvorter, men det gikk over til slutt, og det er jeg sikker på at det ville ha gjort hos deg også" osv osv osv osv.

Skulle ønske det hadde gått an og vist folk den jævlige følelsen av å ha hull i brystvorta og samtidig grønnsvart betennelse samme plass. Hvis man i tillegg hiver på et stk illsint ihjelsulten unge som suger ubeskrivelig hardt, tror jeg de fleste ville ha holdt kjeften sin godt lukket. Vi kan jo også ta med at ETTER 2 enheter blodoverføring var blodprosenten min på hele 7,8, ja da skjønner men kanskje enda mer. Der sitter man, svimmel av blodtap, sliten, trøtt, sulten og med verdens svarteste samvittighet over at ungen ikke får i seg nok melk selv om man ammer hvertfall 15 ganger i døgnet. Nei, savner ikke de første ukene gitt! Har aldi i mitt liv grått så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som du forteller om hadde jeg det også i begynnelsen. Får helt klump i halsen bare jeg tenkte på de første ukene. Ingenting fungerte, og jeg begynte egentlig å angre på at jeg hadde fått barn. Ikke klarte jeg å kose noe særlig med datteren min heller, følte at ammingen var det jeg orket av nærhet, og den "koselige nærheten" ved amming noen snakker om har jeg aldri opplevd. Jeg følte nesten at hun mishandlet meg, så vondt gjorde det. Noe er jo absolutt galt når man ikke klarer å dusje ordentlig, men må stå med siden mot strålen!!

 

Alt ordnet seg egentlig da vi sluttet å amme. Men har vært vanskelig å få noe info. Det vi nå kan er i grunn det vi har lest på dib, flaskeposten og på kartongen til mme. Og det er jo ingen tvil om at den forskningen som er utført om morsmelk som en slags mirakelkur for all verdens ulike sykdommer, er svært omstridt. Det er bare synd at kritikken mot slike undersøkelser ikke kommer til syne i offentligheten!

 

Jeg kunne tenkt meg en mer nyansert ammedebatt, hvor man selvfølgelig kan fronte at det å amme er det mest naturlige, og dermed muligens det beste, men at det faktisk finnes andre gode muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg skifter litt mening om dette her fra dag til dag. Det var ikke alltid like naturlig å fremme amming som the second coming. Bare se på 70 tallet for eksempel, da var det vanlig å amme i kanskje to eller tre uker og så ferdig med det. Grunnet ammepolitiet er det nesten 100 prosent dekning nå. Litt som Telenor. Når det er sagt er det en forskjell på å informere om at det finnes et alternativ og det å gi HJELP og riktig informasjon når amming ikke fungerer. Jeg synes aldri helsepersonell skal fremme flaskemating, men de er nødt til å være mer utdannede om flaskemating enn det de er, NÅR det er behov for å gi denne informasjonen. De fleste sjekker nok ikke DIB og leser Frk Frekens samlede verker om flaskemating, så noen kloke hoder på HS burde vite MYE MER enn de gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...