Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #1 Skrevet 9. februar 2009 Noen som har hatt med små barn til egypt? (1-2 år) Hvilke farer er det rundt? Hva er det som må tas hensyn til? Er det mye uroligheter der nå, eller er det trygt å reise?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #2 Skrevet 9. februar 2009 har ikke hatt med så lite barn, hadee med mi datter dahun var nesten seks. det er jo en del vaksiner som skal tas, og så er det jo en helt anen bakterieflora der som gjorde at alle vi ble syke. (diare og opkast.) det er jo litt uroligheter der nå i området, og ellers så går det bevæpnet vakter rundt i gatene. iallefall i byene med rødehavet. vi var i hurghada, morsomt å se kulturen der, men man blir omtrent overfalt av selgere hvorhen man går, og vår datter som er helt lys i håret fikk ikke være i fred. alle mannfolk kom å tok på henne hele tiden, også de som jobbet på hotellet.....så vi reiser iallefall aldri tilbake dit. folk kom og spurte hvor mye vi skulle ha for at de skulle få gifte seg med henne osv...
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #3 Skrevet 9. februar 2009 Jeg elsker Egypt Har aldri hatt med små barn dit da, har ikke enda.. Men jeg ser ingen betenkeligheter med det. Viktig å vaske hendene ofte hvis man bruker egyptiske pund som betaling, de er veldig skitne! Ikke drikke vannet - men flaskevannet er godt I Hurghada merker man lite til uroligheter, men hvis man reiser til Kairo så vil man merke det. Det med at de vil gifte seg og "hvor mange kameler skal du ha" og alt det der er helt vanlig. Det er deres måte å vise oppmerksomhet på - men veldig veldig sjelden de mener noe med det Sånn er de jo i Tyrkia også, hvis man selv snakker litt med selgerne.. Hvis dere feks fra til Grand Makadi i Hurghada/Makadi Bay så får dere et helt supert hotell!!! Evt lignende All Inclusive hoteller..
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #4 Skrevet 9. februar 2009 Ja, det med å "kjøpe" unger for kameler, det har jeg vært igjennom selv når jeg var i tyrkia. Det ser jeg ikke på som noe problem At det er mye selgere som er innpåslitne og kan jeg tenke meg.. men om det er noe ala Tyrkia, så er det jo bare koselig. hehe. Synes tyrkere var veldig koselige i hvertfall Lurer på hvordan det er å ha med en 1,5 åring med på utflukter som f.eks pyramidene og sånt.. ser for meg at det kanskje vil bli vanskelig å ha med trille og en urolig guttunge inn der? Sukk. Har sååå lyst til å reise dit, og nå kan kanskje drømmen gå i oppfyllelse og. Men en uke uten småen tror jeg ikke at jeg klarer altså.. Takk for tips om hotell
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #5 Skrevet 9. februar 2009 Det er en veldig lang tur til pyramidene, for ikke å snakke om varmen! Jeg var i Luxor, Kongenes Dal, når jeg var der.. Og jeg måtte bare gi meg og gå i bussen igjen.. Sola ble for sterk.. Så akkurat utfluktene ville jeg utsatt til han er litt større Hvis dere feks reiser til Grand Makadi så er dere jo utenfor byen, så da er dere ikke oppe i selgere til vanlig. Det blir bare hvis dere tar bussen inn til sentrum, og der er man jo bare noen timer av gangen.. Men et helt utrolig herlig land, og folk! Og de liker nordmenn, for nordmenn er oftere hyggeligere mot "hjelpa" på hotellet enn feks nyrike russere. Nordmenn slår ofte av en prat med han bak isdisken, eller kelneren, hovmesteren i restauranten osv. Vi storkoser oss hver gang
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #7 Skrevet 9. februar 2009 Jeg synes ikke Egypt var noe herlig land jeg da. Jeg er vant til Tyrkia, har vært der mange ganger, men det var stor forskjell på stemningen i Tyrkia (Side) og Hurghada! Hurghada er laget for turister, jeg så ikke mye til damer og barn av lokalbefolkningen der, kun menn....og de var frampå så det holdt! En fikk IKKE gå i fred for selgere...det er forsåvidt det samme i Tyrkia, men jeg har ikke opplevd at selgerne er uhøflige og frekke i Tyrkia, det var de i Egypt. Altså, stemningen er mye mer kommersiell i Hurghada, i Tyrkia er det mer koselig. Syntes ikke det var trivelig å gå utenfor hotellområdet i det hele tatt, det var bare slitsomt. Når det gjelder tur til pyramidene, tar det ca 6 timer i buss hver vei, og det er et ganske stramt program når en kommer til Kairo. Jeg ville IKKE tatt med et lite barn på en slik tur, det er definitivt ikke å ta hensyn til barnets behov. Det var heller ikke mulig å gå tur på stranda. Hotellene hadde sine egne områder, og de var "bygget inn", slik at en ikke kunne komme seg videre bortover. Jeg ble dessuten syk, fikk diare som varte i 3 uker etter hjemkomst. Det ble påvist E.coli hos meg. Jeg reiser heller ikke tilbake til Egypt.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #8 Skrevet 9. februar 2009 Hurghada er da ikke laget for turistene.. Det er jo en by hvor det bor veldig mange.. På hotellene er det riktignok nesten bare menn som jobber - det er generelt sett bare menn som jobber der.. For kvinnene er hjemme med barna. Når vi har vært der, og har vært innom sentrum har det alltid vært mange kvinner og barn ute.. Sharm el Sheik derimot er kun laget for turister, der bodde det ikke noe særlig med lokale før de bygde hoteller. De fleste hotellene har likevel så store strand områder at du ikke har behov for å komme lenger, men jeg har ikke vært borti at de har vært bygd inn. Har vært der 3 ganger.. Syns faktisk at tyrkere er frekkere enn egyptere.. Men det kommer veldig ann på din egen innstilling tror jeg.. Man bor selvfølgelig vært forsiktig med hvor man spiser i Egypt, man går ikke på en restaurant på hjørnet i Hurghada liksom.. Vi spiser aldri utenfor hotellet - og der også tenker vi over om vi tåler maten. Men de er veldig flinke med renhold - hvertfall der vi har vært! Jeg jobbet også i reisebyrå før, og det stedet vi solgte mest reiser til på slutten (med unntak av kanariøyene) var Egypt. Og de som dro dit, dro alltid tilbake!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #9 Skrevet 9. februar 2009 Er mange delte meninger om egypt, jeg elsker stedet! Men vil absolutt anbefale sharm el sheik fremfor hurghada. Jeg var mange ganger i sharm el sheik før jeg prøvde hurghada- og ble mildt sagt dødsskuffa. Synes ikke hurghada er noe særlig. I sharm er det mange flere ålreite restauranter, mye bedre forhold for shopping på kveldstid (mye trafikk i hurghada), rent og ordentlig, og veldig tilrettelagt for turister. Hvis dere står mellom de to stedene, er det nesten en befaling fra min side å velge sharm. Hurghada er forsåvidt greit hvis man velger et all-inclusive hotell og oppholder seg der hele tiden.. Men bakteriene der er nesten ikke til å unngå, veldig fort gjort å bli dårlig. Når det gjelder vaksiner, magepiller osv ville jeg hørt med jordmor/barnelege før jeg drar. Ikke spis iskrem, isbiter, vær nøye med å drikke vann fra flaske, og be om kjøtt godt stekt. Er en lang tur til kairo, ville kanskje unngått det med veldig små barn. Pyramidene er morsomt å få med seg, men er faktisk de færreste som får gå inn i pyramidene.. De fleste holder seg på utsiden. (De slipper kun inn et max-antall med turister pr dag for å bevare pyramidene). Hadde kanskje ventet til de minste hadde blitt litt større. Ellers så er egypt et herlig sted, utrolig mye hyggelige mennesker. Jeg klarer nesten ikke å vente til gutten min blir født og stor nok til å ta med dit! (Til sharm el sheik.. )
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #10 Skrevet 9. februar 2009 Jeg syntes nesten det høres ut som om HI er ei venninne av meg. I allefall har jeg ei venninne som skal på tur til hurghada.Sender med dette linken til henne, samtidig som jeg dytter. Personlig syntes jeg det er spensting å reise til egypt, og særlig hurghada med små barn. Men det er som alt annet hva man gjør det til. Hvis man holder seg til trygt hotell og ikke vandrer i trange smug etter mørkets fremfall skulle det vel gå helt bra. Og som alle andre steder i verden får man jo bare passe godt på den lille og ikke stole på noen. Selv bor jeg i et land der man ikke kan la et barn sove alene utenfor huset sitt- og det er et vestlig land. GOD TUR!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå