Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #1 Skrevet 9. februar 2009 Gjennom flere år fôrer medi oss med at Norge har lærermangel, tusenvis av nye lærer trengs. Vel, de fleste som har tatt lærerutdannelse i dag har store problemer med å få seg fast, heltidsjobb som lærer. Det er ikke bare i byene det er problemer, men også i disktriktene. Blir så forbannet når jeg leser om lærermangel i mediene! HVOR er det lærermangel, på hvilke skoler, HVOR i all verden er det mulig å få seg lærerjobb?! Er det bare de med såkalte "nettverk" som får lærerjobber i dag?! Hva skal man gjøre?
Verdens tøffeste mamma Skrevet 9. februar 2009 #2 Skrevet 9. februar 2009 Nja... Da jeg begynte å arbeide som lærer for snart syv år siden da det utrolig vanskelig å få jobb.. Måtte ta vikarejobber overalt for i det hele tatt ha en inntekt det gikk an leve av.. Fikk etter hvert fast vikariat og etter tre år, fast jobb,., Idag føler jeg situasjonen er ganske så anerledes. På skolen der jeg jobber, har vi problemer med å få inn kvalifiserte folk om dagen. Vikarer er det slett ikke flust av. Har vi først fått tak i noen, holder de på dem!! Tidligere var det en regel i kommunen vår at de måtte ansette folk i fast stilling om de hadde gått som faste i vikarer i tre år, men i dag ansettes folk i faste stillinger med en gang i redsel for å miste dem... Hvor i landet er det du vil jobbe da?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #4 Skrevet 9. februar 2009 Vil helst jobbe i Trondheim, siden jeg bor her. Men er også åpen for å jobbe fast i andre kommuner i Sør-Trøndelag. Å jobbe som vikar er veldig stressende. Hvor er det du jobber forresten? Høres nesten for god ut til å være sann situasjonen du beskriver:-)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #6 Skrevet 10. februar 2009 I Oslo er det for tiden stor lærermangel. Tror fint du kan spasere inn på en hvilken som helst grunnskole i Oslo og få jobb på dagen. Men det blir ofte 1 års vikariater, det har du rett i. Jeg har aldri hørt om lærere som går rett i fast jobb, alle må jobbe et år eller to som vikar (men man kan jo være vikar for en bestemt person, ikke tilkallingsvikar).
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #7 Skrevet 10. februar 2009 Tror det er helt vanlig å begynne i vikarstillinger. Ikke tilkallingsvikar, men en stilling for et år hvor du har faste klasser/timer hele året og hvis det fungerer bra, så får man stort sett forlenget vikariatet og etterhvert fast stilling når det blir en stilling ledig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå