Gå til innhold

Skummel nabobikkje - beit gubben i sted...

Anbefalte innlegg

Gjest nr1ognr2
Skrevet

Har fått ny nabo - med bikkje. En diger en! Har lagt merke til at eieren nærmest ser redd ut når jeg kommer gående med junior. Hun stopper helt opp og niholder på bikkja. Det gjør meg jo ikke spesielt trygg på det dyret. Og i stedet, var gubben ute med søpla og møtte på dette uhyret som for øyeblikket var løs da naboen skulle låse opp døra. Og tror du ikke bikkja beit gubben i votten! Både bikkja og eier fikk så det holdt, ble jeg fortalt. Men, herregud, tenk om den bikkja er løs når ungen er ute og leker alene da!!!!!

Hva gjør man med sånt da? Venter til guttungen er spist opp??? Tar kontakt med styret i sameiet og forteller om episoden og sier vi er redde bikkja?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan jo prøve å snakke med eieren, kan jo be ham ha munnkurv på hunden når han er ute blandt barn..

Gjest nr1ognr2
Skrevet

Har veldig lite greie på hunder jeg - men ja kanskje en munnkurv kan være noe?

Skrevet

Eh, en bikkje som går til anngrep på andre uten grunn skulle vel strengt tatt vært avlivet!! *grøss* Hvorfor må noen bli skambitt for livet eller drept før noe gjøres? Om den hunden gikk til angrep på mannen din sånn uten videre, ville jeg snakket med eieren og bedt h*n gjøre noe med det agressive vesenet! Eventuelt annmeldt før noen av barna eller du selv blir skadet!

Gjest nr1ognr2
Skrevet

Han tok eieren for seg - men bør kanskje ta en prat med henne sånn i ettertid også, når det verste sjokket har gitt seg... Gubben er selv godt vant med hund, da han selv har hatt hund, så han er jo ikke akkurat spesielt redd for hunder. Men, han sa at det var likefør han sparket etter denne bikkja...Sånn skal det jo ikke være. Jeg skal snakke med han og spørre om han burde ta en tur bortom naboen i morgen og snakke litt med henne om denne hunden, og si at vi er bekymret med tanke på at vi har et barn som ofte leker ute alene. Har bikkja bitt en gang, gjør den jo fort det igjen... jeg skal jo også snart ha et lite barn sovende i vogn utenfor døra. (Ikke vet jeg, som ikke kan så mye om hunder, men kanskje den kan komme til å spise opp babyen?)

Skrevet

Du kan snakke med eieren.

Du kan snakke med styret.

Du kan snakke med politiet/dyrlegen/mattilsynet.

Hadde det vært meg, ville jeg gjort det i den rekkefølgen også.

Og bare en ting til: Det er ikke DYRETS feil, for dyret er "trent" til å oppføre seg slik, ved mest sannsynlig å IKKE bli trent. Altså - hvis eieren er så redd for dyret ("Hun stopper helt opp og niholder på bikkja") så VET hun at dyret ikke er til å stole på. Hun burde tatt TAK i dette for lenge siden og tatt dyret med til et hundekurs - for å bedre hundens atferd.

Nå vet ikke jeg hvor gammel denne hunden er, men er den over 6mnd burde hun ha gjort det. Er den 9mnd - javel - da burde hun komme seg dit fortere enn svint. Er dyret over 2år - så er det skammelig at hun ikke har tatt noe kurs på dyret.

Lykke til :)

Skrevet

Dere kan anmelde hundeeier til politiet, jeg hadde ikke godtatt en farlig bikkje i mitt nabolag, slike hunder SKAL avlives. Hadde selv ei tispe som klikka pga hormoner i ubalanse, hun beit uten forvarsel en gutt i hånda, dagen etter var hun avliva, vi tok ikke sjansen, selv om vi var aldri så glad i hunden.

Skrevet

Har hund selv av den rasen de fleste syns er skumle, men vi har kurset hunden vår, og den bruker energien sin på bra ting, den er lavinehund:-)

Først og fremst ville jeg ha snakket med eieren, på en fin måte selvsagt. Forklart henne at du er engstelig, og spurt litt mer om hundens oppførsel. Er den voksen? Eller kanskje bare en leken valp enda? Hunden vår var megastor da den var 5 mnd, og hadde mye lekenhet i seg. den var i tillegg veldig sosial, og kunne godt ha funnet på å bite i votten for å få oppmerksomhet. Er de valper vet de jo ikke bedre, adferden må jo trenes.

Men er dette en voksen agressiv hund, ville jeg meldt fra uansett.

Man skal ikke ta sjanser med dyr.

Skrevet

Dette synes jeg er synd, hunder som blir ødelagte pga eiere som ikke vet hvordan man skal oppdra en hund. Var dette en valp? Når eieren stopper opp sånn som du sier om viser frykt så blir hunden usikker, som hundeeier er man flokklederen og man har et stort ansvar for hvordan man oppdrar hunden og hva man selv gjør.Flokklederen skal alltid hilse først når man møter noen, gjerne ta hverandre i henda, dette viser hunden at dette er greit, man kjenner hverandre og det er ingen fare på ferde. Når det gjelder dette synes jeg du skal snakke med eieren, hvis dette er en valp kan det ha vært et forsøk på å leke. Men eieren bør ha hunden i bånd. Det er vanskelig å gi deg noen bedre råd så lenge vi ikke vet så mye nom hunden og situasjonen.

Skrevet

Vi flyttet inn i nytt hus i sommer, og da var det noen naboer som var på vei til å flytte ut. De hadde en liten, illsint bikkje! Jeg er generelt redd hunder, så jeg likte ikke den og likte i hvert fall ikke å ha sønnen min ute samtidig som han var ute.

En dag klarte hunden faktisk å prestere og bite den ene snekkeren vår i beinet slik at han begynte å blø!

Om disse menneskene ikke hadde vært på vei til å flytte ut, hadde jeg faktisk krevd å få den avlivet! Kan han bite snekkeren vår, kan han jammen bite barna våre også....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...