lillesøster skal bli storesøster Skrevet 8. februar 2009 #1 Skrevet 8. februar 2009 Lillemor har problemer med sk begynnelser på ord, jeg pleier å gjenta ordet hun sier slik hun sier, og hun hører da at det høres feil ut og prøver å rette det opp. Eks hun sier bror er på golen(skolen) jeg svarer henne er han på golen?? Hun svarer, nei, på GOLEN. Og jeg spør det samme igjen. Så har jeg lært henne at hun kan si ssssss kolen, og det klarer hun fint. Så svarer hun da meg tilslutt han er på sssss golen. Samboern mener jeg ikke skal si det samme til henne som hun sier, men si det det heter, men jeg vet jo at hun vet hva det heter, men at hun bare har problemer med å si det. Hun er 3 år, ville ikke gjort det om hun var yngre, men hun prater ellers veldig godt, så jeg synes jo dette også kan forbedres snart. Hva synes dere??
yasmina Skrevet 9. februar 2009 #2 Skrevet 9. februar 2009 Det sies at smaa barn ikke alltid er i stand til aa hoere sine egne feil. Men de kan hoere andres feil... Det vil loesne tilslutt og det beste er da for henne at du uttaler det riktig i mellomtiden. For selv om hun hoerer du si golen er det fullt mulig at hun ikke hoerer at hun selv sier det. Den dagen hun hoerer at det er feil saa vil hun rette det opp.
metaMORfose Skrevet 9. februar 2009 #3 Skrevet 9. februar 2009 Det er veldig viktig at du snakker riktig, at du sier ordene riktig. Du er jo et av hennes viktigste forbilder, og sier du også golen, så vil hun bli forvirret. Nå er jeg av dem som aldri i mitt liv har snakket babyspråk til en eneste baby. Sønnen min var ikke baby da vi fikk ham, men hadde ikke bra språk, så det var viktig å være gode forbilder. Datteren vår var baby da vi fikk henne, men hun har vi heller ikke snakket babyspråk til. Man legger om stemmen til noe mildere, men artikulasjon er som vanlig.
blond Skrevet 9. februar 2009 #4 Skrevet 9. februar 2009 Jeg tror ikke det er galt å gjøre det slik du forteller så lenge du ikke bemerker hvordan hun prater hele tiden. Og måten du gjør det på er selvsagt viktig slik at hun ikke føler seg dum. Mange av språkfeilene blir rettet opp av seg selv ettersom årene går så det blir en vurdering av hva som er viktigst.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. februar 2009 Neida, gjør det ikke hele tiden til henne, mesteparten av tiden gjør jeg det ikke. Men jeg merker jo at hun hører at det blir feil når jeg snakker feil, og da forstår hun jo at hun selv også sa det feil og prøver å rette på det. Jeg har heller aldri snakket babyspråk til ungene, er ikke det dette handler om. Som sagt i det første innlegget ville jeg ikke gjort det om hun var mindre og ikke hadde forutsetninger for å klare å si ting riktig.
metaMORfose Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 Jeg misforstod litt.. Det jeg mente er at du ikke skal si golen til henne, men skolen som det heter. Du trenger ikke å rette på henne, bare gjenta det riktige. Det er slikt man ofte veileder om i barnehagen. Hun: når jeg begynner på golen lærer jeg å lese.. Du: ja, når du begynner på skolen skal du lærer å lese. Skjønte du? Gikk litt fort i sted, leste ikke innlegget skikkelig. Klem -<--<-@
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 9. februar 2009 Jo, sjønner jo hva du mener, men jeg er litt uenig også, for hun hører jo at jeg sier feil, og da prøver hun jo å si riktig. Er veldig enig i at mindre barn og barne med dårlig språk, dårlig språkforståelse og slikt skal man ikke si det samme som barna sier, men gjenta det som er riktig. Lillemor har god språkforståelse, og snakker utrolig bra for alderen sin.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 9. februar 2009 #8 Skrevet 9. februar 2009 datteren min insisterte på å si "gokka" til "dokka". Så svigermor ville hjelpe henne og sa: "si D-okka". "Gokka" svarte vidunderbarnet. "Nei," sa svigermor like blid. "D-d-d-DOKKA." Datteren min så på henne, og sa troskyldig. "D-d-d-d-GOKKA." Hehehe...det kommer av seg selv. Ikke stress med det, hun er bare tre år:-)
*gruffalo* Skrevet 9. februar 2009 #9 Skrevet 9. februar 2009 Enig med metaMORfose. Du skal gjenta det det hun sier, men da skal du si det riktig. Skal ikke påpeke at hun sier feil. Det er slik vi gjør det med barn i bhg...og det er med mye eldre barn enn jenta de også! Selv om hun har et godt språk kan hun ha lyder som hun har problemer med. Men ikke fokuser for mye på det, så løsner det nok til slutt. logopeder vil f.eks sjelden gjøre noe med barn før de er rundt 5 år. Og da gjelder det helst barn som har et veldig utydelig språk....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå