lÅktiHaUDe Skrevet 8. februar 2009 #1 Skrevet 8. februar 2009 Eldste jenta vår skal kanskje utredes for dette nå. Skal først ta en annen test. Leste litt om add nå og fikk sjokk!!!! Var jo som å lese om henne. Så jeg lurer litt på hvordan dere oppdaget det, og går de på medisin? Har egentlig mange spm men kommer bare ikke på de nå..
serin@ Skrevet 8. februar 2009 #3 Skrevet 8. februar 2009 Har ikke barn som har fått diagnose enda, men har selv adhd. Ble utredet først i voksen alder og går ikke på medisiner, eget valg. Legen prøver å prakke det på meg, men ser ikke hensikten med det da adhden ikke påvirker livet mitt i noe særlig negativ retning idag. Kunne sikkert hatt godt av det for 10-15-20 år siden, men da var det lite man viste om jenter og denne type diagnoser. Barndommen hadde nok vært lettere om jeg hadde vokst opp idag!
lÅktiHaUDe Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. februar 2009 Jenta vår drømmer seg bort i timene på skolen. Er ikke noe bråkmaker men plutselig er hun ikke lenger i klasserommet om du skjønner.. Hun har vansker med leksene, selv om det går bedre nå når vi har fått det tilrettelagt litt bedre. Hun har også problemer med pugging av gloser, gangetabell osv. Var det slik for deg?? Hun sitter i alle mulige rare stillinger når hun ser tv, lett for å glemme ting, følger ikke alltid beskjeder/instruksjoner, rastløs, må snu seg hele tiden i klassen for å følge med andre. Hun er ikke den som lager bråk i klassen eller går rundt uten å spørre. Fått vite at hun er en høflig og kjekk jente. Vi vet det er noe men hva?? Vet nå at det er noe med korttidsminnet, vi skal snart sjekke lese og skrivevansker, de snakket også om add.. Kjenner du deg igjen i noe av dette??
serin@ Skrevet 9. februar 2009 #5 Skrevet 9. februar 2009 Kjenner meg igjen med det med pugging, klarte aldri å lære meg gange tabellen på rams, kan det ikke idag heller, må regne meg frem med utgangs punkt i noen jeg har lært meg. Var sikkert 12 før jeg kunne alfabetet. 10 før jeg kunne mnd. i rett rekkefølge. Var veldig flink på skolen (i de fagene jeg intreserte meg for) så fikk aldri noe entydlig svar på dysleksi testene, de mente resultatene mine på skolen var for gode til at de kunne konkludere med lese og skrivevasker, men har fremdeles store problemer med rettskrivning. Hadde også problemer med å følge beskjeder, glemmte vel også en del. Rotet bort tingene mine, bøker, klær osv. Det gjør jeg fremdeles idag, det andre kaller for "distre". "Mister" mobilen min daglig, finner "aldri" kortet mitt.. hehe... Hadde, og har, store ploblemer med uforutsette ting, om ting ikke går slik jeg har planlagt det kan jeg bli sint. Kjenner uroen komme i hele kroppen. Fryktlig ubehaglig. Spesielt fordi jeg er så bevisst på det, men alikavel preger det livet mitt og relasjonene mine til andre. Denne uroen har jeg vel altid hatt..vannsklig å bekrive hvordan den er...men har følt at noe har vært galt med meg, var svært tidlig bevisst på at jeg var anderledes enn de fleste av skolekameratene mine, kom feks. oftere opp i trøbbel...men også på andre områder følte jeg meg "spesiell" Var også, og er fremdeles. veldig rastløs, noe som jeg ser på en positiv egenskap i dag..får mye gjort!! Skjeldent jeg sitter på rompa og gjør ingenting! Jeg har jo adhd, altså også den hyperaktive delen, dermed hadde jeg også andre utfordringer, som aggresjon, mangel på impulskontroll, manglende respekt for autoriteter. Min fordel har vært høy iq, skåret 124 når jeg var 19, det har nok hjulpet meg MYE. Har virket reflektert og fornuftig til tross for mye utagerende oppførsel. Hadde alvorlige rus problemer i tenårene, og før den tid, altså ca 8-10 år alderen selvmordstanker og noe som jeg i dag ville klasifisert som en depresjon. I dag er jeg glad for diagnoesen, den er en del av meg, og jeg er på mange måter veldig stolt av hva jeg har oppnådd, til tross for at det i mange år så ganske mørkt ut...Men, tror ting hadde vært VELDIG anderledes hadde jeg fått en diagnose som barn! Vill presisere at det jeg har beskrevt her er typisk for adhd, ikke add, hvor mange av den utangerende adferden ikke er like sterkt tilstede! Lykke til med datteren deres! Og ikke glem at mange av disse trekkene kan bli snudd til noe positivt!! Det har det gjort hos meg
lÅktiHaUDe Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 10. februar 2009 Tusen tusen takk for svar kan ikke si datteren vår er helt slik, men som du sier så har du adhd og ikke add. Vi får bare vente og bli ferdig med dysleksi test osv. PPT sier at noe er det, for de vet at hun har problem med korttidsminnet (glemsom) og lesing/skriving (mest lesing). Hun dagdrømmer i timene og må liksom følge med hva de andre gjør, akkurat som hun er redd for å gå glipp av noe.. Så blir spennende å se hva de konkluderer med. Synes det er litt skummelt å tenke på det med add men det kan jo være fordi jeg er uvitende, og jeg regner med det er forskjellige grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå