Gå til innhold

L-O-V-E&prinsen:) eller andre som baker brød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å begynneå bake brød oftere enn nå. Nå blir de ikke gode, så derfor baker jeg ikke brød særlig ofte heller. Men hva er din beste oppskrift?? Vil jo gjerne ha litt grove, sunne brød!!! Noen som vil dele oppskrift??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen i kveld da??

Skrevet

kjøp en pakke tørrgjær og les oppskriften på baksiden(oops,jeg orker ikke gå å finne den nå;()

istedenfor speltmel bruker jeg 1kg grov melblanding og 0,5 kg hvetemel. så putter jeg oppe noen never med havregryn og solsikkekjerner istedenfor pinjekjerner. hevinga er viktig!! Og tempen på vannet, ikke for varmt ikke for kaldt...

Skrevet

Slik gjør jeg:

Kjøper 2 pakker med kornbrød(1-2-3- pakke)

Har oppi 2 pk tørrgjær, litt ekstra havregryn og hvetemel, og har i vann til deigen er ganske løs. Mer enn det som står på! (slik at den nesten renner ut av formen!)

Vannet kan godt være ganske varmt når man bruker tørrgjær...

Så hever jeg denne godt.

Baker så ut 4 brød og lar de heve en god stund under plast, til de fyller formen helt.

Stekes som det står på pakken...

Disse brødene blir kjempegode, og aldri mislykket:-)

Skrevet

Jeg har en enkel og god oppskrift.

ca 1,5 l fingervarmt vann

1 grovbakst

1 havrebrød

1 tørrgjær

litt salt

Heves i ca 1 time, bakes ut til 3 brød, heves i ca 45 min. Jeg steker brødene midt i ovnen på 210 grader i 1 time og 10 min.

Skrevet

Du må selvsagt ha i hvetemel til deigen er passe konsistens, før heving :o)

Skrevet

jeg har nettop fått nye favorittbrød..

kjøper 2 pakker med juksebrød (fullkorn og grovbrød), hiver i gjær, ekstra solsikkekjerner, grovmel og havregryn (og selvfølgelig LITT ekstra vann)

og lar det hele heve...

har ole på bordet/benken og elter deigen. former det til en sirkel.

så legger jeg heeele deigen i langpanna og hjelper til/former den slik at den fyller ut hele langpanna og setter den til heving...

får da et stort firkantet brød som jeg deler i tre når det er avkjølt..

det ser stilig ut, er enkelt, gjør brødbakingen rask og gjør ungene glade :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...