Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, det var da svært så mye pepper denne dagen fikk på en annen tråd her. Samt beskyldninger om å være en salgsgimmick.

Morsdag har da vært feiret lenge, og uten at det har vært noe fokus på forbruk. Jeg er selv vokst opp med å gjøre ekstra stas på mor på morsdag og det har aldri vært en del av feiringen å gå ut og shoppe. Tvert imot er det oppmerksomhet som frokost på sengen, å gjøre noen av mors plikter, tegninger og ekstra med klemmer.

Hvordan i all verden skal barna lære seg å feire mamma dersom ikke pappa er den som lærer dem det? Det kommer jo ikke av seg selv.

Og hvorfor er det galt å lære barna å gjøre stas på mor og far en ekstra dag i året? En forelders oppofrelse og innsats for familien er som regel ikke noe som blir lagt merke til i hverdagen, så en liten påminnelse kan da umulig være så fælt.

Personlig er jeg lite begeistret for noen feiringer i det hele tatt, akkurat som pappaen til småen, men vi ønsker begge å lære ungen vår å ta vare på dem han har rundt seg, så derfor feirer vi både bursdag og mors-/farsdag, så han lærer seg å gjøre noe uselvisk og glede andre. Regner med at noen andres døtre en gang i fremtiden vil ha glede av det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De lærer det, ved at når de er store nok... å det er de vel fra rundt 2 års alderen alt, at pappan hjelper dem med å gjøre noe hyggelig for mamma, som bare å tegne en tegning. Ikke ved at pappan gjør det mens de ser på. Pappan skal gjøre noe hyggelig for sin mor, og mamman skal gjøre noe hyggelig for sin mor. Om det så bare er en tlf samtale.

Skrevet

Jeg har ikke lest den andre tråden, men jeg er helt enig. Morsdag er koselig det, og det syntes jeg da også før jeg fikk egne barn. Enda stikker jeg innom min mamma på mordagen, og det er kjempe fint.

De var så stolte begge to når de kom med kortene de hadde laget i barnehagen. Eldstemann spurte om jeg syntes det var fint kort han hadde laget til meg.

Så spiste vi kake, denne gangen var den kjøpt, men det var vel mer praktisk, de kunne godt ha laget den. Men det var de og pappaen som dekket bordet, og kom med kake til mamma :-)

Ellers var det ikke blomster og ikke smykker eller noe til huset, annet en fine kort å henge på veggen. Helt super morsdag! Om folk har problemer med det, det kan jeg ikke helt forstå.

Men det blir jo litt rart om en bruker store summer og kjøper alt mulig en absolutt ikke trenger bare for åkjøpe og styre. Det kan jeg jo forstå at folk reagerer på.

Skrevet

Jeg kjenner riktignok ingen som handler inn til mors-farsdag, annet enn kake (pappaen som ikke kan bake..) og evt blomster. At dette skal være den store forbruksdagen ser jeg ikke helt.

Føler man at dette er en dag for handelsstanden, så er det vel strengt tatt et kjøpepress man har ført på seg selv.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at det er hyggelig å gjøre litt ekstra stas på andre, være seg morsdag, farsdag eller whatever.

Men her i huset er vi vandt med å gjøre stas på våre egne foreldre på mors/farsdag, Ikke på hverandre. At jeg ordner noe på ungens vegne på farsdag og han på morsdag er selvsagt kjekt. Men jeg liker ikke at det skal kreves av partner i den grad at man setter seg til og gråter fordi mannen ikke har ordnet noe på vegne av barna. Når de ekstra oppmerksomhetene en eventuelt får på en slik dag bare blir utført fordi det er et krav, så er det jo ikke morsomt i det heletatt.

Selv fikk jeg blomster på sengen i dag tidlig av datteren min (og går da utifra at mannen min har en finger med i spillet siden hun bare er 20 mnd.) Og jeg syns det var utrooolig hyggelig, nettop fordi jeg ikke forventet noe som helst...

Skrevet

Da vet jeg ikke helt hvor du har vært? Morsdagskort, kaker, klær, ballonger, kopper, fat, bøker, og all mulig slags humbug. Reklamer uker i forveien. Og i Norge tar vi det rolig i forhold til andre land. Det er et faktum at morsdagen tok av som en del av salgsfremming, uavhengig av hva den i utgangspunktet var ment som. Den markeringen av morsdag som er vanlig i Norge har uansett særdeles lite til felles med den opprinnelige betydningen. Det har blitt en kommersiell dag.

Jeg klarer å lære barn det å ta vare på hverandre uten å måtte bruke noe så unødvendig som en morsdag. Det å glede andre, uselviskhet og omsorg er sentralt i vår hverdag.

Skrevet

Hvor jeg har vært? Vel, jeg er 35 år gammel. Gammel nok til å hatt en barndom uten telefon og bare en kanal på tv. Gammel nok til å hatt en hjemmeværende mamma og pendlende pappa som forsørger. Gammel nok til å vite at penger ikke gror på trær. Men åpenbart så eksisterte denne tradisjonen allerede da, blant familier som ikke kjøpte morsdagskort, klær (?), ballonger, kopper, fat, bøker osv. Og mor ble gjort krus på.

Jeg bor midt i byen, og likevel har jeg ikke merket noe til all denne reklamen som du åpenbart har fått med deg. Kanskje fordi jeg ikke syns det er en naturlig måte å feire andre mennesker på, å bruke en haug med penger på tull? Kanskje fordi jeg har et annet verdisyn, så jeg er fint immun mot salgskreftene? Eller kanskje ikke reklamen er så massiv som du skal ha det til?

Skrevet

Men det er jo det som er poenget, Småfuggelen. Ungen merker jo at pappa gjør en innsats, ved å få henne til å gå inn til deg med blomster.

Og jeg er enig i at det skal ikke være et krav. Men det er vel fint med såpass dialog i et forhold at man er enig i hvilke verdier man ønsker å gi barna.

Uansett, jeg kunne aldri satt meg til å grine over glemt eller ignorert morsdag, men jeg ville satt meg ned og tatt en prat.

Uansett er min erfaring at ting blir til mens man går. Dette er første året vi gjør ordentlig krus på hverandre måde mors-farsdag og bursdager, for nå er småen så stor at han er en aktiv del av det som skjer og forstår mer det som skjer.

Skrevet

I min lille familie er det slik at da måtte mor selv stå for hjelpen til barna, for å lage en dag til seg selv. Og farsdag, hvordan gjøre det når far ikke har kontakt?

Derfor har det blitt til at vi hopper over disse dagene, noe jeg egentlig er glad for at bhg og skole også gjør nå.

Tror mange familier har det som oss, og da faller dette lett ut......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...