Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Sitter her å leser en del av fødselshistoriene, og lurte på hvor folk føder (sjelden folk skriver hvilket sykehus de har født på)

Planen er at jeg selv skal føde på SUS og da helst på Fødeloftet om alt går etter planen.

Er veldig nysgjerrig på hvordan andre har opplevd SUS...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal også føde på SUS. Men har valgt fødeavdelinga :)

Er du førstegangs?

Skrevet

Jeg fødte på SuS sist, go kommer til å gjøre det denne gangen også. Hadde planer om å føde på fødeloftet sist, men siden jeg gikk mer enn 7 dager over termin, fikk jeg ikke "lov" :o) Møtet med vanlig fødeavdeling var i grunn ikke dårlig. Var lenge på sykehuset (fra 03 om morgenen til jeg fødte 2037 om kvelden) og hadde endel ulike jordmødre innom. Foruten den siste jeg hadde var de alle veldig hyggelige, og ingen som prøvde å "presse meg til noe" jeg ikke ville/ba om. Var på journalskriving for et par uker siden, og de virker egentlig ganske "alternative" på vanlig føde også. Fikk badekar, akupunktur, lystgass og petidin sist gang, til tross for at jeg kun hadde tenkt å holde meg til de 2 første. Reagerte litt annerledes enn planlagt, kan du si ;o) Selv om jeg nok hadde klart meg uten de to andre også siden jeg ikek følte de hadde så mye effekt. Det jeg derimot lærte om meg selv var at god kommunikasjon med jordmor var alfa og omega. Fikk mye bedre smertelindring av å få "hjelp" av en jordmor jeg var på bølgelengde med enn hun siste som kun var "tilstede" fysisk.

Barsel var også ok, men det var veldig personavhengig. Noen pleiere var helt ræva og blander seg i alt, mens andre er mer jordnære og lar en prøve seg litt frem selv. Man får bare prøve å se hvem som faller i hvilken kategori og henvende seg til dem man liker. Var 6. mann på 5mannsrom sist (vanlig barsel siden hotellet ikek var bygget) og det var faktisk kjekkere enn da jeg (siste natta) var 1 av 3 - fordi kommunikasjonen gikk så fint og alle tok hensyn (ikke alle er like heldige som meg, har jeg skjønt, hehe). Spent på å se hvordan det blir med hotell denne gangen, og ikke minst hvor lenge jeg "får lov" å ligge etter fødsel (jeg ligger gjerne noen dager jeg - om jeg ikke vantrives direkte så er det godt med litt "fri").

Skrevet

Forøvrig; da jeg var på journalskriving på fødeloftet sist fikk jeg tilbud om (gratis) modningsakupunktur, og det var også fødeloftet jeg henvendte meg til dersom jeg lurte på noe i forkant av fødselen. Veldig kjekke og greie å forholde seg til. Akupunkturtilbudet har jeg ikke fått denne gangen, men vet ikke om det er fordi jeg har "søkt" meg til vanlig føde, eller om de har sluttet å tilby det generelt...

Skrevet

Tusen takk for kjempefint svar Yaddaline :) Veldig godt å høre fra folk som er fornøyd, er en tendens til at det er skrekkhistoriene fra de forskjellige plassene som blir publisert.

Jeg er førstegangs og skal ikke ha før i april, men tankene svirrer jo rundt fødselen allerede, det er jo ikke til å unngå. Har valgt meg ut fødeloftet for jeg har utrolig lite lyst på epidural (kan godt være jeg endrer mening midt oppi det hele, men skal nå forsøke uten...)

Bor veldig nær sykehuset, men har likevel veldig lyst til å ha mannen min med meg hele tiden. Får de fleste det nå etter hotellet ble bygd? eller kommer det veldig an på? April er jo den måneden med flest fødsler, og med bare tre føderom på fødeloftet er jeg redd for at jeg blir plassert på vanlig fødeavdelig og dermed også må ligge på fellesrom etter fødselen...

Skrevet

Så vidt jeg vet er vel vanlig barsel "forbeholdt" de som har opplevd komplikasjoner under fødsel + keisersnitt. Resten blir sendt på hotellet. De jeg kjenner har fått dobbeltrom, men det er man jo ikke garantert da. Trodde uansett at så lenge man fikk føde på fødeloftet fikk man også familierom etterpå...?

Skrevet

heihei!

jeg kan skrive under på mye av det som yaddaline skriver!

følte også at den beste smertelindringen var riktig komunikasjon med jordmor!

jeg slet med de 2første, men med vaktskifte mot slutten fikk jeg en jordmor som var helt fantastisk for meg!

så denne gang skal jeg stå litt mer på kravene, jeg vil prøve å bytte jordmor viss jeg føler at hun ikke passer for meg!

dette anbefaler de fleste, ikke vær redde for å evt sende mannen ut for å spørre om det er mulig å få en annen jordmor!

når det gjelder barsel så var jeg veldig uheldig med min barseltid, hun jeg delte rom med fikk ikke melk, og heller ikke hjelp! så den babyen grein i 2hele døgn før vi alle reiste hjem! vi fikk ikke mye søvn noen av oss for å si det sånn!

jeg gleder meg derfor veldig over at jeg nå kan få bo på hotellet, jeg vil iallfall gjøre det jeg kan for å få eget rom og den søvnen jeg trenger!

IKKE vær redde for å spørre om hjelp, de er jo på jobb, og skal hjelpe!!

men er glad for at jeg skal føde på sus, føler de har mye kunnskap og det gjør meg trygg!

Lykke til til dere alle!!

Skrevet

hej,,,

jag har bara god erfaring om sus, skulle føda på fødeloftet men hade så ont att jag valde & flytta på mig..=) av egen vilja..

efter fødseln fick vi komma till hotellet å dær fick vi god behandling å massa hjælp.

Hade min sambo med mig hela tiden, men han får nog sova hemma denna gång eftersom vi har en son nu nær nr 2 kommer. dom førsta två nætterna tog dom ut våran son så jag skulle få sova några timmar før han hade mag ont, å tredje natten sov han hos oss. ( fick sova øver tre nætter før han ær fødd øver kl 18.) å det va vældigt gott.

Så nu i april ska jag på den vanliga fødeavd. å ha smærtlindring..=)

Lycka till...

Skrevet

Hei.

Jeg kom hjem fra Barselhotellet for et par dager siden og hadde bare bra opplevelser med det. Jeg vurderte fødeloftet, men droppet det da jeg ville ha tilgang på lystgass. Jeg hadde en stille og rolig jordmor som ikke gjorde så mye ut av seg, noe som passet meg godt.

Fikk dobbeltrom på barselhotellet, selv om mannen min bare var der den første natten (måtte hjem til storesøsknene). Om han hadde villet og det hadde passet kunne han ha vært der hele tida. Fordi vi hadde eget rom med bra isolering var det ikke problem å hvile når det passet. Har tidligere hørt noen si at det er stress at man må ha på egne klær og må ned i kantina for å få mat, men syns det fungerte veldig bra. Jeg følte med "friskere" med egne klær i stedenfor sykehusskjortene. I tillegg var maten bra med flere valg fra buffeten.

Eneste minuset med barselhotellet er at man må være mer aktiv selv om man trenger hjelp. Som førstegangsfødende var jeg på den gamle barselavdelingen og kunne plukke opp råd fra andre på rommet eller huke tak i pleierne når de var i nærheten. De kommer innom på barselhotellet også, men det blir i større grad opp til deg å ringe dem om det er noe. Og selvsagt:en ulempe at man må tilbake igjen for å ta målinger, men det slipper du kanskje som førstegangsfødende når du ligger en dag lengre? Det er uansett likt for fødeloftet.

Lykke til.

Skrevet

Yaddaline-gutt, skriver at "resten blir sendt på hotellet". Da vil det si at det ikke koster noe å bo på hotellet, eller...??

Skrevet

Det koster ingenting for moren, faren må betale noe, husker ikke hvor mye.

Jeg er livredd for å ende opp i enkeltrom, de har visst for få dobbeltrom på barselhotellet. Da reiser jeg heller hjem med en gang...

Skrevet

hmmmm... går det an å bestille dobbeltrom på forhånd? Kunne jo absolutt tenkt meg det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...