Stolt Mamma™-1jente og 1gutt!! Skrevet 8. februar 2009 #1 Skrevet 8. februar 2009 Vi skal ta opp nytt lån nå, og vurderer avdragsfritt i 5 år slik at jeg kan studere mer enn planlagt. Men hvor vanlig er det å velge avdragsfritt, og er dette noe som "lønner seg"?
St.Sunniva Skrevet 8. februar 2009 #2 Skrevet 8. februar 2009 Vel, jeg har hatt avdragsfritt 1 år nå....Det lønner seg jo aldri egentlig, men kan være behagelig å ha litt mindre å betale på. Men på mitt lån utgjorde det jo bare rundt 1000 kr i mnd å bare betale renter, så det er jo ikke store forskjellen da.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 8. februar 2009 #3 Skrevet 8. februar 2009 Med avdragsfritt lån, så er det jo i bunn og grunn som å leie sitt eget hus, men det er jo greit for de som trenger den ekstra lille "puffen" for å få skikkleig god økonomi Jeg vil heller leie mitt eget hus enn å leie noen andres...
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 8. februar 2009 #4 Skrevet 8. februar 2009 Deler av lånet var avdragsfritt de første x-antall årene (en del av førstehjemslånpakken i Postbanken), men nå er vi over på "vanlig" lån. Avdragsfriheten hadde ikke utgjort så mye for vår del (1500 har det vel vært siste halvdel i fjor), men det er jo ok om man trenger et puff. "Lønne seg" gjør det vel sjeldent, men er jo mindre ulønnsomt enn å overtrekke kredittkort feks om pengene ikke strekker til.
mamman til to gutter Skrevet 8. februar 2009 #5 Skrevet 8. februar 2009 Hvis man er to som jobber og man velger avdragsfritt lån fordi man ikke har mulighet til å betale avdrag i begynnelsen, da vil jeg si, spesielt med den renten som er nå, at man tar opp for stort lån. Når det er som i deres tilfelle fordi du ønsker å studere, da vet dere jo at dere i fremtiden vil ha høyere inntekt når du begynner å jobbe. Hvis alternativet er at du ikke har mulighet til å studere, så ville jeg hvertfall regnet på hvor mye dere kan spare på å ha lånet avdragsfritt. Som flere sier her, så er det ofte ikke veldig stor forskjell fordi man i begynnelsen betaler mest renter og lite avdrag uansett. Ved å betale bare renter, så blir jo aldri lånet mindre og hvis man selger huset til samme pris man kjøper det for (og man ser bort fra alle omkostninger i forbindelse med kjøp/salg av hus), så vil man sitte igjen med akkurat like mye penger når man selger, som det man hadde når man kjøpte.
Turid Laila Skrevet 8. februar 2009 #6 Skrevet 8. februar 2009 Vi har førstehjemslån over 30 år. 20% av lånet betaler vi ned over en ti års periode. Der betaler vi renter og avdrag nå. På de resterende 80%'ene så har vi avdragsfritt nå. Mulig vi prøver å betale ned de 20%'ene på kortere tid, men jeg har lyst å pusse opp litt og. Helt avdragsfritt håper jeg vi slipper. Liker å se at summen minker, om enn litt lite pr. mnd.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 8. februar 2009 #7 Skrevet 8. februar 2009 Det lønner seg jo aldri å ha avdragsfritt lån...lånebeløpet går jo ikke ned i avdragsfrihetsperioden, man betaler bare renter, og det er jo dyrt. Vi har avdragsfrihet nå i permisjonsåret (80% lønn), men begynner å betale avdrag igjen i juni.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå