Gå til innhold

Har dere avdragsfritt lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ta opp nytt lån nå, og vurderer avdragsfritt i 5 år slik at jeg kan studere mer enn planlagt.

Men hvor vanlig er det å velge avdragsfritt, og er dette noe som "lønner seg"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg har hatt avdragsfritt 1 år nå....Det lønner seg jo aldri egentlig, men kan være behagelig å ha litt mindre å betale på. Men på mitt lån utgjorde det jo bare rundt 1000 kr i mnd å bare betale renter, så det er jo ikke store forskjellen da.

Skrevet

Med avdragsfritt lån, så er det jo i bunn og grunn som å leie sitt eget hus, men det er jo greit for de som trenger den ekstra lille "puffen" for å få skikkleig god økonomi :) Jeg vil heller leie mitt eget hus enn å leie noen andres...

Skrevet

Deler av lånet var avdragsfritt de første x-antall årene (en del av førstehjemslånpakken i Postbanken), men nå er vi over på "vanlig" lån. Avdragsfriheten hadde ikke utgjort så mye for vår del (1500 har det vel vært siste halvdel i fjor), men det er jo ok om man trenger et puff. "Lønne seg" gjør det vel sjeldent, men er jo mindre ulønnsomt enn å overtrekke kredittkort feks om pengene ikke strekker til.

Skrevet

Hvis man er to som jobber og man velger avdragsfritt lån fordi man ikke har mulighet til å betale avdrag i begynnelsen, da vil jeg si, spesielt med den renten som er nå, at man tar opp for stort lån. Når det er som i deres tilfelle fordi du ønsker å studere, da vet dere jo at dere i fremtiden vil ha høyere inntekt når du begynner å jobbe. Hvis alternativet er at du ikke har mulighet til å studere, så ville jeg hvertfall regnet på hvor mye dere kan spare på å ha lånet avdragsfritt. Som flere sier her, så er det ofte ikke veldig stor forskjell fordi man i begynnelsen betaler mest renter og lite avdrag uansett.

Ved å betale bare renter, så blir jo aldri lånet mindre og hvis man selger huset til samme pris man kjøper det for (og man ser bort fra alle omkostninger i forbindelse med kjøp/salg av hus), så vil man sitte igjen med akkurat like mye penger når man selger, som det man hadde når man kjøpte.

Skrevet

Vi har førstehjemslån over 30 år. 20% av lånet betaler vi ned over en ti års periode. Der betaler vi renter og avdrag nå. På de resterende 80%'ene så har vi avdragsfritt nå. Mulig vi prøver å betale ned de 20%'ene på kortere tid, men jeg har lyst å pusse opp litt og.

Helt avdragsfritt håper jeg vi slipper. Liker å se at summen minker, om enn litt lite pr. mnd.

Skrevet

Det lønner seg jo aldri å ha avdragsfritt lån...lånebeløpet går jo ikke ned i avdragsfrihetsperioden, man betaler bare renter, og det er jo dyrt.

Vi har avdragsfrihet nå i permisjonsåret (80% lønn), men begynner å betale avdrag igjen i juni.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...