Gå til innhold

Bør jeg kutte ut epiduralen? (samme som 3.trim.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått epidural ved de tre fødslene før, men har også hatt svake rier og fødsel som har trukket ut i langdrag. De to siste fikk det travelt med å komme ut, dvs. svak fosterlyd, hvor de måtte skru opp dryppet veldig for å få fortgang i tingene. Da gikk på en måte vinninga opp i spinninga for det ble jo helsikes vondt! Det endte med vakuum og overtrykk. Nå er neste fødsel rett rundt hjørnet, og jeg vil ikke ende med å få en stresset situasjon. Jeg lurer på om jeg bør droppe epiduralen og heller satse på varmeomslag og lystgass for å unngå at riene blir svake som følge av epidural. Men jeg liker ikke tanken på at det vil medføre ekstreme smerter slik det var første gangen, da jeg skulle prøve uten epidural. Da var det så vondt og tok så lang tid at all muskulatur rundt livmoren låste seg og riene stoppet opp. Da fikk jeg epidural og drypp og full pakke etter 24 timer.

Er det noen som har noe svar på om varmepakninger/varmebad lindrer såpass at det "går an" å gjennomføre en fødsel uten epidural, og om det kan bidra til at fødselen går litt fortere av seg selv uten å fremskynde noe med drypp? Eller er det bedre med epidural som smertelindring, og heller opprettholde riene med drypp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden det er din fjerde fødsel vil jeg absolutt tro at det vil gå bra. Som du selv sier vil vel ofte epidural føre til at fødselen tar lengre tid.

Har selv født to uten epidural. Fikk lystgass med første.Det gikk fint, men alle fødsler oppleves jo forskjellig.

Du trenger jo ikke lukke døra helt for epidural, men se det an utifra hvordan fødselen forløper.

Min holdning er vel sånn at jeg prøver å klare meg uten lengst mulig, men må jeg ha det så tar jeg imot.

Lykke til

Skrevet

Kanskje det kan være en ide å se an hvordan fødselen utvikler seg for så å evt. prøve andre former for smertelindring? For meg har lystgass fungert som en fin smertelindring, men det er viktig at man blir instruert godt i hvordan og når man bruker den for at man skal få best mulig effekt av den. Massasje har også vært veldig lindrende, spesielt på korsryggen (kommer an på hvor den verste smerten sitter). Det har også masse å si at man føler seg trygg og ivaretatt underveis i fødselen.

Bortsett fra disse rådene vil jeg anbefale deg å snakke med jordmor om hva som er best å gjøre i din situasjon. Det er ikke noe jeg i allefall føler meg kompetent nok til å gi deg svar på :)

Skrevet

Jeg ble i gang satt ved at de tok vannet mitt sist og fikk epidural. Jeg vil prøve så langt det lar seg gjøre og unngå begge deler! Lyst til å prøve å gjøre det så naturlig som mulig denne gangen! Men tror det er mest fordi jeg er livredd for selve forløsningen siden jenta vår ikke pustet når hun kom ut og de brukte 8 min på å få henne i gang pluss at hun hadde vakum forløsning og koppen glapp 3 ganger så hun fikk skikkelig stygt sår bak i hodet. og hun måtte ha antibiotika pga missfarget forstervann.. følelsen jeg sitter igjen med er at det ble for tøft for henne å skulle ut uten at hun selv var klar pluss at fødselen dro ut til 12 timer fra de tok vannet og at hun fikk sjokk av vakum koppen som glapp og hun fikk nok veldig vondt og sluttet å puste.

Dette ble langt men... det jeg skal fram til er at jeg tror det er mindre sjanse for slike komplikasjoner jo mer naturlig man klarer å gjøre en fødsel!

Skrevet

Det finnes jo mange andre typer smertelindring enn epidural, varmeomslag og lystgass! Jeg pinte meg gjennom forrige fødsel uten epidural, men de pøste på med fentanyl på meg, og det virket veldig greit. Ellers kan du jo få akupunktur, peditin, osv, osv,. Snakk med jordmor og fødested om hva de kan tilby, og gi beskjed om at epidural er siste alternativ! Lykke til.

Skrevet

Jeg har født en gang med epidural og en gang uten... Jeg skal denne gangen IKKE har epidural!!

Medmindre fødslen drar ut i over 20 timer... og jeg ikke klarer jobbe med lenger.

Det beste rådet jeg har (som fungerte perfekt for meg hvertfall) er å holde deg på bena og i bevegelse. Synes det å ligge i en seng er mye mer ubehgelig.

Jeg gikk og stod helt til jeg skulle presse jenta ut sist. fantastisk opplevelse. tok 4 drag lystgass akkurat idet hun kom ut. Og det var mer enn nok smertelindring for meg.

Epidural forlenger ofte fødslen da man mister endel av virkningen på riiene. Og babyen kan jo som følge av det bli stresset... så ingen epidural for min del.

Jeg er heller ikke redd for å føde, el redd for smerten.

Om man ikke orker smerten hadde jeg såklart heller tatt epidural enn å ha flere timer i "angst". det er jo ikke bra for hverken mor el baby.

lykke til, og med nr 4 ville jeg tro det går greit og kjapt.

Skrevet

Jeg tror nok jeg skal holde meg i bevegelse så mye jeg kan, og sitte mer enn jeg ligger, samt bruke varme som smertelindring i kombinasjon med lystgass. Skal til jordmor i dag, så da får jeg også faglig kvalifisert uttalelse på det feltet....

Skrevet

Jeg har født to ganger. En igangsatt med drypp og epidural og en spontan uten annen form for smertelindring enn varmt vann i badekar og lett massasje mot korsryggen.

Min erfaring er at de riene man får med drypp er hundre ganger værre, kommer tettere og gjør mindre enn "naturlige" rier, derfor er det vel også slik at de aller fleste som blir lagt med drypp også ender med epidural rett og slett fordi kroppen til slutt "låser" seg av all smerten. Det opplevde hvertfall jeg.

Jeg ville derfor prøvd uten epidural ved spontan fødsel og sett hvordan det går. Hvis jeg skal bli indusert igjen noen gang kommer jeg deriomot til å be om epidural MYE før enn sist...

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Jeg fødte uten noen form for smertestillende, og hadde en veldig kjapp og grei fødsel. Det gjorde noe inni helsikes vondt, men jeg vil prøve det samme denne gangen også. Syns det er bedre enn å risikere en laaang fødsel...

Skrevet

Ville bare si at jeg har blitt satt igang begge gangene jeg har født. (regner med jeg blir det denne gangen også)

Ved fødsel nr 2 trengte jeg ikke drypp. riiene kom tette som hagel, og gjorde jobben sin. Fra igangsettelse til jeg var i dusjen gikk det knappe 5 timer :) :)

Så man trenger ikke nødvendigvis ha drypp v/igangsettelse :)

jeg vil jo da igjen anbefale alle å gå til fødselsforberedende akupunktur. Utrolig virkningsfullt.

Jeg hadde 3 cm åpning da jeg ble igangsatt, og hadde ikke hatt et snev av kynnere noen gang i svangerskapet. Korter ned åpningsfasen VELDIG. Bekkenbånd og alt er løsnet, et veldig bra juksemiddel, som jeg skal benytte meg av til alle mine fremtidige fødsler.

Skrevet

Jeg vil heller ha en kort og intens fødsel enn en som trekker ut i langdrag og bare er utmattende. Har ikke hatt en fødsel under 12 timer, og vil prøve å legge til rette for at det blir litt mer effektivt denne gangen. Man sier at fjerde gangen går kjappere, det sa de om tredje gangen også, men det tok 14 timer..... Startet på "vanlig" vis med rier, fikk epidural ved 4 cm åpning, etter en stund avtok riene, og etter en del timerble det dårlig forsterlyd. Dryppet ble skrudd opp og epiduralen slått av, og det ble et helvetes mas som endte med at legen la seg oppå meg og skviste ungen ut, hun satt nesten fast og pressriene hjalp ikke..... Gangen før det gikk vannet (som var misfarget), og jeg var helt uten rier. Ble igangsatt to ganger, og da gikk riene i ett. Epiduralen dempet ikke på dem da. Men det ble dårlig forsterlyd da også og gutten ble tatt med vakuum før det var full åpning (9cm) uten pressrier. Han hadde navlestrengen rundt halsen og pustet ikke ordentlig. Vet ikke om det hadde noen sammenheng med bruk av epidural, men begge gangene det ble trøbbel var epidural involvert.... Opplevelsene sitter i kroppen og jeg vil gjøre mest mulig for å unngå reprise.

Skrevet

Jeg tror det beste er å vente og se hvordan fødselen utvikler seg før du bestemmer deg for hverken det ene eller det andre. Kanskje går det helt greit uten epidural, kanskje vil du virkelig trenge den. Det kommer nemlig ikke bare an på innstillingen man har til/før fødselen - det kommer også MYE an på hvordan fødselen utvikler seg, og det vet man ikke noe om på forhånd.

Jeg skulle absolutt IKKE ha epidural, og fablet i vei om badekar og akupunktur og masse annet b***shit. Men fødselen ble helt annerledes enn jeg hadde trodd - den ble ikke det aller minste naturlig pga igangsetting (fryktelig) og diverse komplikasjoner i forkant, og da krøp jeg raskt til korset, ja. Det endte i akutt ks, og jeg har jo gjort meg noen tanker om epiduralen kan ha hatt noe med saken å gjøre - men samtidig hadde jeg faktisk ikke klart å komme meg så langt i fødselen som det jeg gjorde uten den elskede epiduralen, så det er nytteløst å tenke slik. Da torturerer man bare seg selv til ingen nytte.

Ha et åpent sinn, det er mitt beste fødselsråd! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...