Gå til innhold

Bør jeg kutte ut epiduralen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått epidural ved de tre fødslene før, men har også hatt svake rier og fødsel som har trukket ut i langdrag. De to siste fikk det travelt med å komme ut, dvs. svak fosterlyd, hvor de måtte skru opp dryppet veldig for å få fortgang i tingene. Da gikk på en måte vinninga opp i spinninga for det ble jo helsikes vondt! Det endte med vakuum og overtrykk. Nå er neste fødsel rett rundt hjørnet, og jeg vil ikke ende med å få en stresset situasjon. Jeg lurer på om jeg bør droppe epiduralen og heller satse på varmeomslag og lystgass for å unngå at riene blir svake som følge av epidural. Men jeg liker ikke tanken på at det vil medføre ekstreme smerter slik det var første gangen, da jeg skulle prøve uten epidural. Da var det så vondt og tok så lang tid at all muskulatur rundt livmoren låste seg og riene stoppet opp. Da fikk jeg epidural og drypp og full pakke etter 24 timer.

Er det noen som har noe svar på om varmepakninger/varmebad lindrer såpass at det "går an" å gjennomføre en fødsel uten epidural, og om det kan bidra til at fødselen går litt fortere av seg selv uten å fremskynde noe med drypp? Eller er det bedre med epidural som smertelindring, og heller opprettholde riene med drypp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...