Klar Som Et Egg Skrevet 8. februar 2009 #1 Skrevet 8. februar 2009 Hvor kan man få kjøpt nye Frejkas puter? Har bare den vi fikk på sykehuset, snuppa er en mnd idag og den har blitt rimelig stygg og flekkete allerede.. Har vasket den noen ganger, men føler den ikke blir helt bra, lukter litt.. Dessuten er den ikke så fin den vi fikk heller.. Må ha den til hun er 4,5 mnd, dersom vi ikke får maset oss til en ultralyd-sjekk av hoftene hennes (har aldri blitt tatt ul, så vet ikke hvor stor hoftefeilen er.. er tydligvis ikke vanlig å diagnostisere ved ul her i stavanger... det koster jo penger, så da slenger de heller ut putene til alle barn som de hører en knepp i hofta, med beskjed om max behandlingstid, uten å vite om det trengs engang!!!!)
3b@rnsmor-30* Skrevet 8. februar 2009 #2 Skrevet 8. februar 2009 oi... jeg vet ikke om du får kjøpt dem altså... men må bare komentere det med at de slenger ut puter til omtrent alle borti der... på sykehuset her (blefjell sykehus kongsberg) sjekker de alle nyfødte med UL for å kunne oppdage oftefeil tidlig.. De er omtrent alene om dette, og gjør det pga en ortoped som har forsket på dette og mener at de aller fleste kan kureres veldig fort om det oppdages tidlig nok.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 8. februar 2009 #3 Skrevet 8. februar 2009 Eh, hallo? Hadde jeg vært deg, så hadde jeg KREVD ul av hoftene! Må jo være greit å få vite hvor alvorlig feilen er, vel?? Og du skal ikke kjøpe ny pute når det trengs, det skal sykehuset GI deg. Å "slenge ut pute til alle som har et knepp" høres nokså ille ut. Håper det er en overdrivelse. Men når det er sagt, er det bedre at ett friskt barn bruker pute, enn at et barn MED hoftefeil, ikke får putebehandling. Det er nemlig helt avgjørende. Anbefaler deg å kontakte barneavdelingen ved ditt sykehus, spør de spørsmålene du har, be om hjelp til å få utført UL av hofter og ikke minst ny pute. Lykke til. Fra en mamma som har hatt en liten pute-gutt
mamma til c og d Skrevet 8. februar 2009 #4 Skrevet 8. februar 2009 Skal du ikke på kontroll snart da? man må jo bytte flere gange i størrelse før hun er 4.5 mnd ellers blir jo det ikke optimalt behandlet det er jo ganske viktig fikk vi beskjed om. Bare ring å si hun har bæsjet over hele og det ikke går vekk så får du ny:) det gjorde jeg
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 8. februar 2009 #5 Skrevet 8. februar 2009 Du får ny pute på sykehuset, eller skal få det i allefall... Og krev ul av hoftene... Jeg var på kontroll med jenta mi flere ganger, hørtes noe rart ut at du ikke skal til kontroll... Ring sykehuset og spør...
Klar Som Et Egg Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 9. februar 2009 Tror Stavanger er helt elendig når det gjelder hoftebarn, har snakket med flere som ikke kan fatte hvor dårlig behandling det er her! Det er bare sånn de gjør det her, de tar ikke ul av hoftene når de hører pos på ortolanis test, da gir de visst ut puten har jeg skjønt, med beskjed om å bruke den 4,5 mnd.. Nei, skal ikke til kontroll underveis, det var det visst ikke behov for, siden puten skulle passe for hele perioden, fikk jeg beskjed om.. Noe jeg fint ser at IKKE går, hu har jo allerede vokst en del.. Og jeg fikk ikke noe info om ting og tang, de sa til meg at hvis bilstolen ikke passet, fikk jeg bare sette henne i den uten pute... Særlig som om jeg gjør det, hu må jo ha puta på seg så mye som mulig! Og de visste ikke åssen de skulle feste den, for det var visst så lenge siden de hadde vært borti en sånn...??? De har ikke mye peil, for å si det sånn! Holder på med å få ordna meg en ultralyd nå....
Salat Skrevet 9. februar 2009 #7 Skrevet 9. februar 2009 Ja du må virkelig kreve ul altså! Største hadde knepp i hofta og hun hadde ikke behov for pute. Det var nemlig noe helt annet som gjorde det, hun har vridde ben(vanskelig å forklare) som gjør at de tar kontroll når hun er 5 for å sjekke at det ikke blir slitasje i hofta. Utrolig uprofesjonelt å gi pute til unge de ikke vet om trenger det. Lykke til!
tasah Skrevet 9. februar 2009 #8 Skrevet 9. februar 2009 Tror det er veldig varierende fra sykehus til sykehus hvordan man behandler dette, og ikke minst følger opp. Vesla fikk pute da hun var 1 uke gammel, ene hofteskåla var grunn (ikke utviklet "bue") pga seteleie. De fikk mistanke på det lokale sykehuset og sendte oss videre til regionsykehuset, Åse i Ålesund. Der ble det tatt ul og vi fikk med oss en pute og to trekk så vi hadde skift når det ene måtte vaskes, de kan jo ikke ligge uten pute fordi trekket må vaskes... Vi fikk beskjed om å ha på puten hele tiden bortsett fra ved bleieskift og bading og fulgte det rådet. De viste oss hvordan vi skulle ha på puten, var litt usikre på hvor stramme båndene over skuldrene skulle være da vi kom hjem, men fant fort ut at det. Viktig at de ikke er så stramme at de setter merker, men likevel stramt nok til at babyen ikke får rett ut hofta. Vi skulle ikke på kontroll før vesla var 4 måneder, dette fordi det er etter 4 måneder skjelettet har blitt til ben i steden for brusklignende som det er når de er nyfødt. Dermed er ikke putebehandlingen ferdig før skjelettet har blitt til ben. Vi fikk i midlertid en time etter et par måneder fordi vi synes puta var litt liten og fikk da ny pute. Men ingen kontroll, men det syns vi var helt ok i og med dette med at skjelettet må dannes. Bedre å bruke pute i 4 måneder mens de er bittesmå enn det mye verre alternativet med gips og skinner når de er større! Vi reiste også hjem med en dårlig følelse, men etter en tid gikk det seg til og nå er vesla 3 år og helt fin. Krev likevel ul nå, men regn med at om jenta di har hoftefeil så må hun ha pute i 4 måneder. Det var forresten en som solgte trekk til Frejkas pute da vi hadde det, skal google og se om jeg finner henne igjen.
tasah Skrevet 9. februar 2009 #9 Skrevet 9. februar 2009 Her er hun: http://www.frejkas.no/ Kom forresten på en ting til ang. bilstol og barnevogn. Hjelpemiddelsentralen skal være behjelpelig med slikt, ta kontakt med de. Ikke akkurat verdens mest fancy utstyr de låner ut, men bedre å ha en bilstol som er trygg enn en som ikke sikrer barnet ordentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå