Gå til innhold

Helsepersonell: _Høy_ CRP


Zummi

Anbefalte innlegg

Som jeg har fått med meg så er CRP ofte en indikator på hva kroppen holder på med. Normalt CRP nivå er ofte under 10, og opp til 50 vil det skyldes virusinfeksjoner. Fra 50-100 kan det være både virus -og bakteriellt og over 100 bakteriellt.

 

Så langt vel og bra, men kan CRP gi svar på bare infeksjoner eller sier det bare at "noe" er galt i kroppen av ukjent årsak, eller gir det mere konkrete svar som disse "lave" verdiene jeg nevnte i sted?

 

For eksempel CRP over 500 i forbindelse med hjertesvikt, i overkant av 400 etter operasjon. Er det alltid infeksjoner som påvises? (I mitt hode så er for eksempel ikke hjertesvikt en infeksjon)

 

Søk på nettet gir storsett bare henvisninger til de laveste verdiene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg ikke helt ferdig utdannet enda.., men kan svare slik som jeg har skjønt det så langt.. =)

 

Hvor høy crp ligger på viser jo hvor "stor" infeksjonen er.. Altså en med lungebetennelse kan kanskje ligge med crp på 300 +/- mens en med halsbetennelse kanskje ligger på 70 +/-

 

Men ved høy crp så vil det vise til en infeksjon.. Om man har crp på over 400 etter en operasjon er det pga en infeksjon.. En operasjon eller hjertesvikt i seg selv vil ikke gi utslag på crp..

 

Ved crp over 50 så vil de aller aller fleste legene anta at det er bakterielt og gi noe mot det.. Under 50 vil de aller fleste anta at det er virus.., men allikevel se på almenntilstanden siden crp kan svinge veldig fort.. Helsepersonell følger 50 crp grensen og ikke 100 i crp før de antar at det er bakterielt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt forklart stiger crp i takt med størrelsen på vevsskaden.

Den er derfor høy etter operasjoner og kan stige ved kreft.

Derfor gir lungebetennelse mye høyere stigning enn f.eks ørebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CRP står for C-reaktivt protein. Proteinet produseres i leveren, og har en funksjon i forbindelse med betennelsesreaksjoner i kroppen.

 

For at kroppen skal kunne kjempe mot infeksjoner og betennelser lager den forskjellige stoffer som gjør at reaksjoner blir satt i gang, og at reaksjoner starter på det rette stedet. CRP er et slikt stoff. Man vet ikke med sikkerhet hvilke funksjoner proteinet har, men man vet at det deltar i prosessen og at det kan brukes som et mål på hvor kraftig en infeksjon er.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En høy crp gir ikke noe konkret svar på hva slags type bakteriell infeksjon det er snakk om, selv om man ved f. eks operasjonssår kan anta at det er gule stafylokokker i operasjonssåret hvis crp'n er høyere enn 400. Man må dyrke vevsprøve eller blodkultur for å få greie på hva slags type bakteriell infeksjon man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok dette gir mening. Kona hadde CRP på over 500 og veldig høyt blodtrykk når hun fikk hjertesvikt like etter fødselen som eneste indikatorer på at noe var galt nemlig. (Keisesnittsåret var da såpass mange dager gammelt og grodde fint så det ble utelukket som infeksjon). Nå ligger ei venninne inne etter operasjon, reoperasjon og vurdering av enda en operasjon igjen med CRP over 400. Heldigvis har den begynt å gå nedover igjen og er vel "bare" rundt 380 nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja siden jeg er en kløne i og forklare så tenkte jeg at jeg kunne legge ved det som sto der.. hehe.. =)

 

Redd det bare er meg selv som skjønner hva jeg prøver og si når jeg skal forklare på egen hånd.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CRP kan jo også stige ved tilstander som ikke skyldes infeksjoner.

Men oftest så er det jo en infeksjon som ligger til grunn.

Ved høyt CRP utslag så må jo andre infeksjonsprøver også tas. Viktig her er blodstatus+diff. Stort utslag på hvite blodlegmer, sammen med høy CRP tyder jo på en bakteriell infeksjon. SR kan også sjekkes, men den slår ut litt senere enn CRP, og synker også litt senere ved bakterielle infeksjoner.

Ofte ledsages jo en krafig infeksjon med høy feber, frostanfall m.m.

Lungebetennelse og infeksjon i nyrer m/sepsis kan gi skyhøy CRP.

Så må man lete etter bakterier der det er sannsynlig at de er ut i fra symptomene. Få dyrket de, og satt i gang riktig behandling.

 

Jeg hadde for et par år siden nyrebekkenbetennelse som raskt gikk over til E-colisepsis. CRP var da på 500 + veldig forhøyet hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...