Gå til innhold

Strikkere ! Raglangfelling, litt hjelp ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk:-)

Raglan Felling: Les hele avsnittet før det strikkes. Strikk 2-1-4-3 (3-3-3-3) omg før fellingene begynner.

Det felles til raglan på hver side av merketrådene. Str 2- 3/4( 5/6- 7/8- 9/10- 11/12) år: Det felles på hver 4.omg: 2 m x 3-3 (3-3-2-1) deretter på hver 3.omg 2 m x 5-7 (8-9-11-14).

Fell slik: Det er 8 fellinger pr omg - 1 på hver side av merketrådene. Det er 4 m glstrikk mellom fellingene (dvs 2 m på hver side av merketrådene). Fell 2 m slik fra retten:

Før merketråden: ta 1 m løs av, 2 r sammen, trekk den løse m over 2 r sammen, 2 r.

Etter merketråden: 2 r, 3 r sammen

Har dere en enklere forklaring ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri strikket med ragnand før....

Jeg vet ikke om jeg forstår det rett:

Jeg har strikket de 3 omgangene før fellingen, og skal jeg da:

Hver 4. omg felle 1 maske på hver side av merketrådene som jeg har satt i, og gjøre dette da 3 ganger ?

Og er selve fellingen sånn:

La det være igjen 2 masker før merketråden og felle den 3. siste masken ? Altså trekke den over den 4. siste masken før merketråden ?

Og så strikke 4 glattstrikkmasker og så felle en maske til og så strikke videre til neste arm ?

Skjønner ikke helt denne her:

Før merketråden: ta 1 m løs av, 2 r sammen, trekk den løse m over 2 r sammen, 2 r.

Etter merketråden: 2 r, 3 r sammen

Ser ut som om det ikke er likt på begge sider av merketråden, stemmer det og hvorfor ?

Skrevet

Ingen ?

Skrevet

Det er i allefall feil på oppskriften om du har skrevet den rett av.

Jeg ville heller strikket slik:

Når det gjenstår 4 masker før tråden, strikk to masker vridd rett sammen, 2 masker rett.

Eller: Når det gjenstår 4 masker før tråden, ta 1 maske løs av, strikk 1 maske rett og løft den løse masken over, strikk 2 rett.

Etter tråden: 2 masker rett, 2 rett sammen

Skrevet

Hvilken størrelse strikker du?

Jeg kan forklare det andre letter også om du vil ,men da er det greit å vite størrelsen.

Skrevet

5/6 år

Skrevet

Strikk 3 omganger rett etter at du har satt ermene inn på samme rundpinne som bolen. Beggyn raglansfelling slik jeg har beskrevet.

Først feller du på hver 4. omgang(strikk 3 omganger rett og fell på den 4.omgangen) 3 ganger.

Deretter på hver 3.omgang(strikk 2 omganger rett og fell på den 3.omgangen) 8 ganger.

Da har du felt 11 ganger og til sammen 88 masker felt.

Skrevet

Ok.

Så to masker vridd rett sammen blir det samme som 1 maske løs av, strikk 1 maske rett og løft den løse masken over ?

Tusen takk for hjelpen !!!

Skrevet

Så da blir det rett om jeg 4 masker før merketråden strikker 2 vridde sammen, ( tar pinnen på baksiden av maskene og strikker de som en maske sant ?) 4 rette og så to masker sammen ?Og så gjentar dette ved hver av de 8 merketrådene ?

Skrevet

Blander meg litt inn her jeg... Ser at du etter oppskriften skal strikke 3 rett sammen, ikke 2, det må du gjøre om masketallet ditt skal stemme.

Skrevet

Uff, klarer jo så vidt å få inn på 2 rette masker sammen jo. Må det være 3 ?

Skrevet

Hehe, er ikke lett med tre i slengen nei... Har ikke studert oppskriften din, men det vil jo bli felt 2 m for lite per runde du feller da.

Skrevet

Ok.. får prøve :-) Takk :-)

Skrevet

Leste oppskriften din nå og da er det kun de to ekstra rett sammen som var feil.

Da strikker du til det er 5 masker igjen før merkingen. 1 løst av, 2 rett sammen, den løse masken trekkes over og 2 rett.

Og etter: 2 rett, 3 rett sammen.

Skrevet

Åhhhhh, ok.. sikker ? Hehe, dere er ikke helt enige og jeg må bare stole på dere :-)

Skrevet

Jo vi er faktisk enige.

Feller du slik feller du 2 m på hver side av tråden.

Holder på å gå veldig grundi gjennom oppskriften nå så om det er noe mere sier jeg fra.

Skrevet

Har lest den helt ferdig nå og om du felller slik blir masketallet til halsen rett.

Bare husk på å lese hele det siste avsnittet før du har kommet for langt i raglanfellingen for der skal du sette masker på en tråd for halsen når det enda er 6 fellinger igjen.

Skrevet

Jammen.... 3 rette sammen på slutten blir vel da ikke 2 felte masker på slutten ?

Skrevet

Eller jo forresten :-) 3 masker sammen blir jo bare en igjen ja.

Men hva er grunnen til at å felle masker og å trekke sammen f.eks 3 masker er det samme ? Har alltid trodd at dette var to forskjellige ting og at de ikke ble brukt om en annen. At det het felling og minsking av masker.

Skrevet

TUUUUUUSEN TAKK !!!! Begge to :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...